"Simpele" zoekfunctie in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

chiellebeest

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2010
Ik ben al een tijdje bezig om in een query te zoeken naar meerdere waarden.
In de eerste kolom staan omschrijvingen, waarvan er meerdere varianten voorkomen.
Ik wil op een deel van de omschrijving zoeken, via een pop up, zodat alle varianten zichtbaar worden.

Ik gebruik nu bij criteria [naam], ik krijg dan maar 1 (exacte) weergave.

Als je zoekt op een exacte naam, dan krijg je hem ook ;)

Wat je denk ik zoekt zijn wildcards..

Mijn voorbeeld voor bijvoorbeeld achternamen;

Als je bij criteria zet "*berg*" dan krijg je :

Berghuis
Goudberg
Bergen
etc etc

"*berg"

Zal dit retourneren :

Goudberg
Lagerberg
Hensberg
Etc etc.

En vise versa voor de wildcard (*) achter de naam.

Hopelijk heb je er wat aan

Groet : Jeroen

Het is de bedoeling dat je een invul pop up krijgt waar je een naam invult, dus zonder wildcards. Resultaat móet het resultaat opleveren zoals je zelf omschrijft.

Spreek je jezelf niet een beetje tegen?
Uit je vraag:
Ik gebruik nu bij criteria [naam], ik krijg dan maar 1 (exacte) weergave.
En nu zeg je:
Resultaat móet het resultaat opleveren zoals je zelf omschrijft.

Volgens mij wil je dus het resultaat zoals je het zelf al hebt gemaakt.... De voorstellen van Jeroen zijn bedoeld om het resultaat uit te breiden. Wil je een exaxte uitkomst, dan gebruik je de parameter zoals je hem zelf hebt gemaakt. Bedoel je iets anders, dan graag opnieuw formuleren...

Ik zal proberen om het duidelijker uit te leggen.

Als ik nu de query start krijg ik een pop up, in het veld voer je de naam in, ik wil in dit invulveld geen wildcards gebruiken, omdat meerdere mensen gebruik gaan maken van de database. Deze hebben geen kennis van het gebruik van wildcards.

Als ik bij "criteria" bv neer zet [Naam] en dan de query start, krijg ik dus alleen de naam zoals gevraagd. Mijn bedoeling is, om dus bij criteria al de wildcards te bepalen.
Als ik nu in het veld van de pop up Jan intik, krijg ik maar 1x Jan, dit terwijl er in de totale tabel 15 staan. Tik ik Jan* in, krijg ik ze allemaal te zien.

Het is de bedoeling dat ik dus bij het intikken van Jan, alle Jannen zie.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Als je via een query een pop-up krijgt betekent dat je query gegevens mist om de query uit te voeren, In jou geval een naam blijkbaar. Met de wildcard kan je inderdaad krijgen wat je zoekt maar dit is zoals je zelf al aangeeft niet fijn voor mensen zonder computer-skills.

Misschien is het handig om even je database (leeg, of met een aantal nep-gegevens) te posten hier, zodat we kunnen kijken wat je huidige opzet is.

Ik snap het eigenlijk nog steeds niet (is Jeroen blijkbaar slimmer in ;) ) Want ik vermoed nu dat je veld Naam niet de voornaam bevat, maar een volledige naam. Dus Jan de Bakker, en Jan Klaasen. En dan kun je inderdaad alleen maar met een wildcard in de criterium regel werken. Zelf zou ik nooit op die manier een veld maken, maar altijd gescheiden velden gebruiken voor Voornaam, Tussenvoegsel en Achternaam. Want hoe moet je nu filteren op Achternaam?

ik denk als je dit bij criteria onder naam zet dat het dan goed moet zijn:

Code:
  Like "*" & [Zoek naam] & "*"

... En dan krijg je ook MARjan.... Volgens mij wil TS dat ook niet.

dan dit:

Like "" & [Zoek naam] & " *"
hier word alleen gezocht naar jan **** en niet jantje ****
Let op spatie tussen " *"

waarom zo moelijk?
Like [Zoek naam] & "*"
Overigens werkt dat ook alleen maar bij een aantal namen; ik denk (nog steeds) dat TS zijn probleem zo niet kan oplossen...

Laatst bewerkt:
de bedoeling is:

Tik ik Jan* in, krijg ik ze allemaal te zien.

Het is de bedoeling dat ik dus bij het intikken van Jan, alle Jannen zie.

dus..:
de wildcard al in de query inbouwen
Like [Zoek naam] & "*"

was te lui eerste weg tehalen "" :p

hoewel ik de omschrijving van de TS nogal vreemd vind. Jan en Jan* is hetzelfde tenzij, maar 1 jan in de tabel staat zonder achternaam erachter.

Laatst bewerkt:
Voordat we verder speculeren, lijkt het mij handig als TS weer eens wat van zich laat horen.... Misschien met een voorbeeldje, waarin wat duidelijker is wat hij nu bedoelt.

no problemo, als je bovenaan ook ff op de knop "vraag opgelost" wil drukken is iedereen blij:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan