Sinds de nieuwe voeding loopt mn bios klok niet meer goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.

robke1976

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2013
Ok hopelijk kan iemand me helpen met t volgende probleem!?

OP mn FUJITSU SIEMENS D2151-A2 met Intel Core 2 Duo E6320 @ 1.86GHz (ja een ouwetje ik weet t) heb ik laatst een andere voeding geplaatst (van 300 watt naar 450) en sindsdien loopt de bios-klok voor geen meter meer. :o Ik heb de batterij al gecontroleerd en vervangen voor de zekerheid (oude was nog ok , maar toch).En de time server geprobeerd in/op diverse andere servers;geen resultaat

Weet iemand nog een tip/what to do?

alvast thanks.

Reset de bios met de clr_cmos pinnen of jumper en stel de bios opnieuw in.

Van de week helzelfde probleem gehad met een reparatie PC, toeval?

Controleer de klemmetjes waarmee de bios batterij vast zit of ze voldoende veren.

nope helaas geen resultaat iig dank je wel voor de tip.
owja betreft win7 op mn FUJITSU SIEMENS D2151-A2 met Intel Core 2 Duo E6320 @ 1.86GHz.

Laatst bewerkt:
euh jumper zit in de frontpanel als ik mn eigen niet vergis (laatste 2 pos.(29en30)) ,maar idd als ik klus/schoonmaak gaat de stekker der uit.Contacten (ze klemmen prima/en schoon) ,hmmm das wat meer werk maar goed tis weer een idee, dank u

ps RTC?
wat is dat?
Real Time Counter?

Laatst bewerkt:
Real Time Clock, gewoon de clock dus, die zou het hebben kunnen begeven maar dat komt zelden voor, vaak zijn het de verbindingen naar de bios batterij die niet goed zijn.

Indien de andere instellingen in de bios ook weer gereset worden is dat het, als alleen de clock het is dan zou het de RTC zijn.

hmmm iig thx voor de moeite ik denk dat inderdaad dan rtc kapot is de bios wordt nl niet gereset.pc werkt verder wel ok .Alleen heel af en toe vervelend met inlog.

Je zou nog een bios update kunnen proberen om hem tot leven te wekken, nee heb je.

hmmm ok .daar moet ik ff mijn maat bijhalen,dat heb ik nog nooit gedaan.Heb inmiddels wel t een en ander onder de knie maar bios update.nee dat nog nooit gedaan.ik heb geen idee wat voor een voor-bereiding ik zou moeten treffen (back-up e.d.)en wat ik kan doen als er iets niet goed gaat.Die maat van me denk ik wel .

heeft u nog tips en trick's/do & Do not's voor me ?

met vriendelijke groeten

ok ik denk dat ik t nu weet hoe het zit,dat ik het niet eerder heb gezien.....
Type DDR2
Size 512 MBytes
Manufacturer Nanya Technology
Max Bandwidth PC2-5300 (333 MHz)
Part Number M2Y51264TU88A4B-3C
Serial Number 467B1F11
Week/year 20 / 07
SPD Ext. EPP

en het is eigenlijk een minimum van 400 MHz ((als ik de handleiding kan geloven)en ik vermoed dat dan de klok ook t weer goed gaat doen) voor dit mobo,ach ja al doende leert men...in ieder geval dank u voor de moeite.

ik bedoel dat er dus of
a.- een verkeerde ram-module er in zit ((pc2-5300 ipv pc2 6400) volgens de handleiding)
b.- één of meerder kapotte ram-modules
c.- of de modules die er nu inzitten zijn overclocked geweest??(geen idee dit systeem heb ik niet opgebouwd maar gekregen als een fix-her-up-er,
hiervoor was ik nog aan t modderen met een p3....

de klok loopt op zich wel aardig maar pas als ik de machine echt ga belasten (speel graag World of Tank) dan pas loopt de klok niet/achter/achteruit(zelden).

tjonge t blijft toch weer een stevige puzzel maar wel leuk ....

maar goed in ieder geval weer many thanks voor de aandacht/tijd

Laatst bewerkt:
Zou het dan toch de voeding zijn die op een volt lijn niet goed is, welk merk en type is die nieuwe?

Al de voltages bekeken die er uit komen?
Lijkt wel of de 3,3V lijn niet goed is dan.

http://www.filehippo.com/download_speccy

Probeer die oude voeding nog eens, geen problemen daarmee .........................

De nieuwe voeding is van HKC ZS 450 PDR is de nieuwe voeding.
De spanning ( onder belasting) van de 3.3V-lijn ligt op 3.26 V. Lijkt me voldoende.
En helaas mijn voeding heb ik vervagen Omdat die Niet meer wou opstarte met de 300 W-er.Bij nader onderzoek was er zon ((traic?) ik kan ff niet op de naam komen )kapot zwart kassie met dikke koeling en drie contactpunten.aangezien die was verlijmd met een hele hoop zooi kon ik die helaas niet meer vervangen.
en thx voor de link naar speccy,ik gebruik dat (heerlijk) program al wat langer .

Zou toch even een andere voeding proberen miss lenen bij iemand, weet je het zeker of het daar wel of niet aan ligt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan