Sinds er op m'n 2.5" HDD bepaalde bestanden staan, wordn de video herkend

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik had aldoor last dat mijn TV de video's die ik op een 2.5" HDD gezet had, niet herkende en daardoor dus niet kon afspelen.
Nu staan er de HDD de bestanden .device-info-123456 en ses-usb-installer.log en kan de HDD plotseling alle op de HDD aanwezige bestanden lezen, vererken en weergeven.
Waarvan acte !!
Met vriendelijke groet
Dukkel

Registratie USB 2026-03-11 230436.png

• Leuk
Waarderingen: Aar
Nu is het alleen nog de kwestie: Hoe krijg ik die 2 bestanden op een snelle manier op m'n Externe HDD
De zéér langszame manier zoals ik het tot nu toe zelf doe:
De HDD LLF (Low Level Formatteren) maar dat is wel een zeer trage manier.
En die schijf vervolgens aan de USB-poort van de desbetrefffende TV hangen.
Er moet toch een snellere manier zijn.

Waarom een externe HDD gebruiken als je een NAS hebt?
Zet het op je NAS, dan kan je op je TV alles afspelen dat daar staat.
Dat kan via Plex, Jellyfin, Emby, Kodi, VLC, Google TV Streamer en vast nog wel meer.
Keuze genoeg.

Die Externe HDD is bedoeld voo m'n zwager, zodat hij ook die Video's enz kan afdraaien.
En m'n zwager heeft geen NAS.

Het hoeft ook geen NAS te zijn.
Het kan ook via gewoon een PC of laptop.
Met bijvoorbeeld Plex kan je zwager ook alles van jouw NAS op zijn TV afspelen.
Dan hoef je helemaal niets te kopiëren.

Ja, ik moet daar weer eens goed induiken.

Jellyfin en Kodi vind ik handige tools die eenvoudig te installeren zijn op een computer/laptop. Je hoeft enkel aan te geven waar de video's staan, en je kan de mediaserver wel via het netwerk vinden.
Plex vind ik te uitgebreid, en te kolossaal, en heb daar overigens slechte ervaringen mee!

Van Kodi weet ik het niet, maar Plex en Jellyfin zijn ook eeenvoudig op de NAS te installeren.
Dan hoef je de PC of laptop er niet mee te belasten.

Wat Plex betreft, dat gebruik ik al jaren met veel pezier.
Ook om buiten m'n netwerk de content te streamen.

Laatst bewerkt:
We dwalen af.
De vraag was waar en hoe kun je eenvoudig aan die USB bestanden komen, zodat alle gangbare type Video's afgedraaid kunnen worden.

Kennelijk gaat dat zo bij een Samsung TV.
AI zegt er dit over:

ses-usb-installer.log is een logbestand dat vaak verschijnt bij het installeren van apps van derden (zoals Emby) op Samsung Tizen-tv's via USB. Het verschijnt meestal samen met een .device_info bestand en kan worden gebruikt om installatiefouten te diagnosticeren. Een veelvoorkomende foutmelding in dit logbestand is [.../...] SES path not found, exit.
Oorzaken en Oplossingen:
  • Installatiefout: De TV herkent de USB-structuur niet, vaak door een fout in het installatiebestand (usbwidget.zip) of een verkeerde mappenstructuur.
  • Bestandsstructuur: Zorg ervoor dat het bestand usbwidget.zip in de root van de USB-stick staat en dat de map USBWIDGET niet is uitgepakt, tenzij specifiek anders aangegeven in de handleiding.
  • Bestandssysteem: De USB-stick moet waarschijnlijk geformatteerd zijn naar FAT32 of soms FAT16.
  • Ontwikkelaarsmodus: Zorg ervoor dat de Samsung TV in de "Ontwikkelaarsmodus" staat (vaak te activeren door 1-2-3-4-5 in te voeren in het apps-menu).
Als dit bestand opduikt in de context van een Western Digital (WD) harde schijf op Windows, dan betreft het de installatie van de WD SES (Smart Error Sensor) driver.

Ik gebruik zelf ook een Samsung TV aan de wand gemonteerd, maar ik vind het draadje aan de externe HDD wel erg kort (25 cm max) .. hoe doe jij dat @Dukkel ?

Het originele draadje is inderdaad aan de korte kant. Maar bij AlleLabels hebben ze ook langere kabels van dat type USB v3.1
Bericht automatisch samengevoegd:

Kennelijk gaat dat zo bij een Samsung TV.
AI zegt er dit over:

ses-usb-installer.log is een logbestand dat vaak verschijnt bij het installeren van apps van derden (zoals Emby) op Samsung Tizen-tv's via USB. Het verschijnt meestal samen met een .device_info bestand en kan worden gebruikt om installatiefouten te diagnosticeren. Een veelvoorkomende foutmelding in dit logbestand is [.../...] SES path not found, exit.
Oorzaken en Oplossingen:
  • Installatiefout: De TV herkent de USB-structuur niet, vaak door een fout in het installatiebestand (usbwidget.zip) of een verkeerde mappenstructuur.
  • Bestandsstructuur: Zorg ervoor dat het bestand usbwidget.zip in de root van de USB-stick staat en dat de map USBWIDGET niet is uitgepakt, tenzij specifiek anders aangegeven in de handleiding.
  • Bestandssysteem: De USB-stick moet waarschijnlijk geformatteerd zijn naar FAT32 of soms FAT16.
  • Ontwikkelaarsmodus: Zorg ervoor dat de Samsung TV in de "Ontwikkelaarsmodus" staat (vaak te activeren door 1-2-3-4-5 in te voeren in het apps-menu).
Als dit bestand opduikt in de context van een Western Digital (WD) harde schijf op Windows, dan betreft het de installatie van de WD SES (Smart Error Sensor) driver.
Hallo @edmoor
Op dit antwoord zat ik te wachten, mijn dank hiervoor.
Nu is de vraag: hoe kom ik aan het bestand usbwidget.zip

Daar kan ik je helaas niet aan helpen.

Ik gebruik zelf ook een Samsung TV aan de wand gemonteerd, maar ik vind het draadje aan de externe HDD wel erg kort (25 cm max) .. hoe doe jij dat @Dukkel ?
Type-fout van mij.
Alle verschillende lengtes van kabels zijn te verkijgen bij AlleKabels . Ook die van USB v3.1 !!!

Terug
Bovenaan Onderaan