Site in divs weergeven

• Onderwerp starter Onderwerp starter Uturn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Uturn

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Aangezien ik hier altijd goed geholpen wordt, weer een vraag:

Ik weet hoe ik een site met frames kan bouwen waarbij ik een menu deel heb en een frame waarin de tekst met plaatjes wordt weergegeven, door het gebruik van target. Maar hoe doe je dat met <div>? Hoe kan ik bijvoorbeeld links op een menu-item klikken waarbij dan in het midden van de site de inhoud wordt veranderd?

Een voorbeeld van de code is dan:

PHP:
<html>
<head>
<title>Titel</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="Stijlen.css" />
</head>

<frameset rows = "8%,*">
<frame name="Titel" src="TitelPagina.html">
</frame>

<frameset cols = "12%,*">
<frame name="NavigatieMenu" src="NavigatiePagina.html">
</frame>

<frame name="HoofdFrame" src="OpeningsPagina.html">
</frame>

</frameset>

</html>

De code voor NavigatiePagina.html:

PHP:
<html>

<head>
<title>Navigatie menu</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="Stijlen.css" />
</head>

<body>
<h2>Navigatie</h2>
<br />
<a href="OpeningsPagina.html" target="HoofdFrame">Pagina1</a>
<br />
<a href="TweedePagina.html" target="HoofdFrame">Pagina2</a>
<br />
<a href="DerdePagina.html" target="HoofdFrame">Pagina3</a>
<br />
</body>

</html>

Dus wat ik hiermee met frames bereik, hoe doe je dat met divs?

@RikXP: gefeliciteerd! ;)

@Uturn:
Voor het antwoord op de vraag "Maar hoe doe je dat?" is de truc dat we het probleem even 180 graden gaan draaien.
  • In plaats van "er is één (frame)pagina met 15 keer wisseling van het content-gedeelte nodig" kan je ook zeggen: "er zijn 15 pagina's nodig met allemaal dezelfde kop en hetzelfde menu".
Om in 15 verschillende pagina's dezelfde onderdelen te krijgen, kunnen ze natuurlijk in elke pagina gekopieerd en geplakt worden. Behalve veel werk in het begin, is het ook later onhandig: wil je iets in bv. het menu veranderen, dan moet je dat op 15 pagina's doen. Of als je een tot 100 pagina's uitgegroeide site hebt: 100x...

Maar als je één bestandje met bv. alle html-codes van de menukolom erin maakt, kan dat met één regeltje php op alle pagina's opgeroepen worden. Eén keer maken, alles klaar! En ook: één keer veranderen, alles klaar! :)
  • Voorwaarde is dat php op je server draait: op de server worden nl. de pagina-code en de menu-code aan elkaar geplakt, en dan samen naar de pc van de bezoeker gestuurd.
Een andere manier is om het met ssi te doen, dat werkt vergelijkbaar en er is geen php voor op de server nodig.

Drie voorbeelden van dezelfde pagina op scherm:
  1. gewoon met menu-code in de pagina zelf,
  2. met menu-code apart, en opgeroepen met ssi (shtml),
  3. met menu-code apart, en opgeroepen met php.

Simpel en héél doeltreffend: weg die frames! :D
En je hoeft de php niet te beperken tot het menu. Alle zich herhalende html-coderegels kan je desgewenst met php naar buiten werken. In feite werken dan die php-blokken als template voor al je pagina's. Terwijl je alles lekker zelf in de hand blijft houden.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Oei, ik dacht dat het iets simpels was dat ik over het hoofd zag...:confused:
Het gaat dus echt niet met html alleen:(

Aan PHP wil ik me voorlopig nog niet wagen, ik heb het al moeilijk genoeg met html en javascript, dus als het simpel kan met ssi dan zal dat het worden.
Als ik het goed begrijp moet ik dus alle pagina's met content apart schrijven en daar met die shtml regel een menufile in plakken?

--> wat me niet duidelijk is, hoe veranderd de content dan aangezien ik in jouw voorbeeld geen <a href...> tegenkom in het menu?

--> de kop van de pagina staat dan ook op iedere pagina? dus als ik die later aan wil passen moet ik dat nog op alle pagina's doen, tenzij je die ook met een ssi regel erin zet natuurlijk?

In ieder geval weer bedankt voor de moeite, ik vraag me af hoeveel tijd dit jou kost csshunter...:o

Hoi Uturn,
Aan PHP wil ik me voorlopig nog niet wagen, ik heb het al moeilijk genoeg
Ach! :D
Maar voor php-includes heb je totaal geen kennis van php nodig. Het enige dat je moet weten is:
  • het regeltje php om het in te sluiten partje html-code op te halen (zie 't voorbeeld)
  • en voor je pagina's de uitgang .php gebruiken in plaats van .htm
That's all ! :)
Alleen als je op een server thuis draait, kan het lastig zijn om php aan de praat te krijgen (maar misschien valt dat reuze mee; geen ervaring mee). Of als je een gratis provider hebt die geen php verschaft, dan lukt het gewoon niet. Maar de meeste providers hebben er standaard php op staan (dat eventueel even in je account-instellingen aangezet moet worden), en dan werkt het meteen.
Ik weet zelf ook puur weinig van php, maar dit kan ik nog wel. - Ik gebruik het liever dan de ssi-variant, want nu weet ik dat ik altijd .php achter m'n pagina's moet zetten, en de s van .shtml vergeet ik eerder: gemak dient de mens!

Als ik het goed begrijp moet ik dus alle pagina's met content apart schrijven en daar met die shtml regel een menufile in plakken?
Helemaal goed begrepen!

wat me niet duidelijk is, hoe veranderd de content dan aangezien ik in jouw voorbeeld geen <a href...> tegenkom in het menu?
Dat klopt: mijn menu is niet volledig, om het voorbeeld super-eenvoudig te houden. Er komen gewoon alle links naar de andere pagina's in te staan. Of als er in de menukolom altijd nog iets boven of onder het menu komt te staan, kan dat er ook bij.
  • Voorbeeld. Op deze pagina (en de rest van die site) zit een menukolom die opgeroepen wordt met het regeltje:
    <?php include("includes/aow_module-02.php"); ?>
    De menukolom zelf zit dus in die "module" (die hier ook de uitgang .php heeft, maar dat kan net zo goed .txt zijn; als de verwijzing maar dezelfde uitgang heeft), en die ziet er zo uit.
    Een hele code-machinerie op zichzelf, die dus mooi voor alle pagina's hetzelfde is: boven het menu zit ook het logo ingemonteerd, en eronder zit ook nog het een en ander. Op het eind zie je dat alvast een beginnetje is gemaakt met de html-code voor de content-div: scheelt op de pagina's zelf weer wat tikwerk. ;)
    In de praktijk: als er een nieuw nieuwtje op de nieuws-pagina is, hoef je in deze module alleen maar de datum in de derde menu-"knop" te veranderen, en dan staat deze nieuwe datum meteen op alle pagina's.

de kop van de pagina staat dan ook op iedere pagina?
dus als ik die later aan wil passen moet ik dat nog op alle pagina's doen, tenzij je die ook met een ssi regel erin zet natuurlijk?
Jazeker. (2x)
Dus als de kop voor alle pagina's gelijk is (of een "footer" = voetregel(s) met bv. altijd adres en tel.nr., of link naar de contact- of copyright-pagina, enz.), dan maak je daar ook een mooie in te sluiten ssi-module van.
Het makkelijkste is:
  1. Eerst gewoon 1 complete pagina bouwen met alles er op en er aan. Die pagina saven en niet meer aankomen (reserve voor later).
  2. Dezelfde pagina kopiëren en andere naam geven (de definitieve naam). Dan kijken welke delen altijd hetzelfde zijn, en verhuisd moeten worden naar een in te sluiten bestandje.
  3. Knip elk partje er uit, plak het in een txt-bestand, en zet op de pagina zelf de verwijzing.
  4. Net zo lang totdat je onderaan de pagina bent, en je alle identieke delen te pakken hebt.
  5. Ga je een volgende pagina maken, dan kopieer je de pagina en vervang je de inhoud (en de titel + description + keywords in de <head>). Alle verwijzingen staan er dan meteen op de goede plaatsen in, dus daar hoef je je niet meer om te bekommeren. Gaat reuze snel, zo'n nieuwe pagina aanmaken! :)

ik vraag me af hoeveel tijd dit jou kost csshunter...
Goeie vraag! Soms vliegen de uurtjes wel eens weg. Maar langzamerhand steeds minder, want ik kan vaak mijn voorbeeld-pagina's recyclen. De 3 met de ssi/php-includes stonden bv. al klaar. :)
Verder zit de meeste tijd al in het verleden, toen ik dezelfde problemen opstuiterde als die hier naar voren komen. Nu gaat de tijd zitten in het omzetten van mijn weetjes in begrijpelijke uitleg, en als het goed is valt te merken dat ik dat leuk vind. Is meteen mijn verborgen agenda: stiekem probeer ik de lieve lezertjes enthousiast te maken om mooie en valid code te fabrieken, die ook nog toegankelijk is. - Maar goed dat ik niet de reclame ben ingegaan! ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Ik ben bang dat ik er toch niet uit kom...:confused::o
Ik ben ook bang dat ik toch maar met frames of iframes ga werken, want dat lukt me wel.:cool:

Wat ik wil is een aantal verschillende onderwerpen, dus waar ik ook verschillende websites van zou kunnen maken, op één site zetten met een horizontale menu bovenin waar je naar de verschillende onderwerpen kunt gaan. En dan per onderwerp een eigen submenu links. Dat zou gewoon met <a href...> kunnen. Mijn probleem zit ' m in die verschillende sites aan elkaar te linken. Met frames kan ik het wel oplossen (denk ik).

De code <?php include("includes/aow_module-02.php"); ?> kan ik niet vinden in de broncode van jouw site hoor.

De uurtjes vliegen inderdaad snel voorbij achter de computer. Ik merkte al wel dat je het leuk vond. Iedereen praat graag over zijn hobbies he. Ik begin hier net mee, dus ik kan nog niet veel hulp bieden, alleen hulp vragen. Ik waardeer het in ieder geval zeer.:thumb:

Baat het niet, dan schaadt het niet

[edit]Hé, toen ik aan het onderstaande begon, stond er hier van 3 minuten daarvóór nog een berichtje van jou, dat je van plan was met "Dynamic Ajax Content" te gaan werken. Maar toen ik mijn reactie ingeklopt had, zag ik dat dit bericht weer verdwenen was. Ingeslikt? :D
Dan is het volgende waarschijnlijk overbodig. Maar wie weet, heeft een andere lezer er nog iets aan. :)[/edit]

Hoi Uturn,
Ik heb even de "http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex17/ajaxcontent.htm" pagina bekeken, en ik vind het "best wel aardig bedacht". D.w.z.:
HO STOP!
Dit kan je misschien alléén in bepaalde gevallen redelijk goed gebruiken als je binnen een webpagina iets "dynamisch" wilt veranderen (doordat de bezoeker iets doet).
Ik zeg "redelijk goed gebruiken", want een voorwaarde is wel, dat de bezoeker javascript ingeschakeld heeft staan. - Maar er zijn heel veel grote/onoverkomelijke bezwaren tegen deze methode, zeker als dit het principe voor een hele site zou moeten worden.
  • Sommige bezoekers hebben javascript niet aan staan, bijvoorbeeld omdat zij een browser gebruiken die niet met javascript overweg kan. Dat zijn de "pure tekstbrowsers", die vooral in gebruik zijn bij slechtzienden en blinden. Daar zit dan een spraak plug-in aan vast, die de pagina kan voorlezen. Die kan dan niet voorlezen wat er in via javascript op de pagina wordt getoond! > het contentgedeelte van de pagina (en elke andere content die op dezelfde manier tevoorschijn wordt geroepen) is volstrekt niet toegankelijk! :confused:
  • De voorbeeldpagina van DynamicDrive.com scoort dan ook ontzettend slecht bij de QuickScan van het Kwaliteitsmodel Websites. :(
  • En er is nog een grote Maar! Als je op deze manier een hele site zou bouwen, heb je geen aparte pagina's meer die aangeklikt kunnen worden. Alles wordt ingeladen op die ene homepage! Bij de DD-voorbeeldpagina kan je dat goed zien in de adresbalk: welke "pagina" je ook oproept (de "Porsche pagina", de "Ferrari pagina", de "AstonMartin pagina", enz.), altijd blijft het webadres van de pagina hetzelfde. :confused:
  • Dat betekent dat het heel moeilijk is (misschien wel onmogelijk; maar in elk geval zal je er flinke aanvullende script-toeren voor moeten uithalen) om een interne link van de ene "pagina" naar de andere "pagina" te maken. :eek:
  • En in elk geval kan iemand van buiten (een andere website, iemand die per mail een link wil doorgeven, enz.) nooit een rechtstreekse link naar een bepaalde pagina doorgeven... :shocked: Want die "pagina" bestaat niet als pagina (met een eigen webadres binnen het domein), maar zit alleen maar ingebakken in de homepage.
  • Ook zoekmachines hebben niets aan javascript. Die komen dus ook niet verder dan de homepage... :confused:
Kortom, samengevat: dit is minstens zo erg als frames (want die worden nog server-side in elkaar getimmerd, zijn onafhankelijk van wat "client-side" al of niet met javascript mogelijk is, en frame-pagina's zijn nog zelfstandige eigen pagina's die het ook kunnen doen buiten het frame-werk).
Ik zou deze Dynamic AJAX-methode dan ook volstrekt afraden om er een hele site mee te bouwen = er een hele site van afhankelijk te maken.

Jammer, terug naar af...
Maar ik ben bezig een "mini-tutorial" voor een php-site in elkaar te draaien, en met een beetje geluk kan ik hier binnenkort melden dat ie klaar staat. Het principe is in elk geval heel eenvoudig. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Deze hadden we ook nog:
De code <?php include("includes/aow_module-02.php"); ?> kan ik niet vinden in de broncode van jouw site hoor.
Dat kan helemaal kloppen. Want de verwijzing naar deze php-module staat wel op de originele pagina op de server, maar wordt dan door de server afgehandeld (door de code uit die module rechtstreeks in de pagina te plaatsen); zodat daarna geen verwijzing meer te zien is. De broncode van een php-pagina kan dan ook nooit vertellen waar er iets met php is ingestoken.
Behalve als dat in een commentaar-regeltje is aangegeven, dan. :p
Om de php-verwijsregeltjes te laten zien, heb ik de originele php-pagina (met exact dezelfde html-code) even omgezet naar een htm-pagina. Dat is deze, die nu niet door de php-machinerie op de server gehaald wordt, en nu dus wel de php-verwijsregeltjes kan laten zien (zie broncode ervan). - En op de pagina zitten dan ook duidelijk de gaten die ontstaan als de codes uit de php-verwijzingen niet in de pagina worden gezet vóórdat ie naar de bezoeker gezonden wordt. Bijvoorbeeld het hele menu ontbreekt, en ook alle styles ontbreken (omdat in module-1 de link naar het stylesheet zit), enz.
Als je deze gekortwiekte pagina door de html-validator werpt, komen er dan ook de meest vreselijke fouten uit, want de validator kan niet zien wat voor moois er allemaal in de codes staat die met php tevoorschijn worden getoverd.

Zodoende! :)
Gegroet,
CSShunter

Tutorial php-site maken in aanbouw

Hoi Uturn,
De tut is nog niet af, maar er is al wel iets te bezichtigen:
Na de tweede bladzij houdt ie op het ogenblik op, maar misschien kan je voor het begin met deze eerste 2 pagina's ook al uit de voeten en in de code. :)

Wordt vervolgd!
CSShunter

Derde pagina toegevoegd (Knutselpagina: fase 2) aan de tutorial. :)

Wordt vervolgd!
CSShunter

[edit]Hé, op de hoofdsite waar ik onder hang, staat een Online Page Creator voor precies de basislayout die jij op het oog hebt. Die link heb ik maar eens toegevoegd aan fase 1. :D[/edit]

Laatst bewerkt:
He, sorry voor mijn late reactie, was even weg.
Had het ook eventjes gehad met html...

Ik had inderdaad iets gepost over die Dynamic Ajax Content, maar ontdekte vrij snel daarna dat het niet werkt in IE, dus had het weer weggehaald. Ik had niet verwacht dat iemand het gezien had:p

Ik zie nu je code <?php include("includes/aow_module-02.php"); ?>
wel staan, maar het is me nog niet helemaal duidelijk:o
Komt nog wel.

Ik ben je tutorial aan het 'bestuderen'!!
Is er een manier om het resultaat van mijn 'geknutsel' volgens jouw methode op mijn eigen computer te bekijken (dus zonder het eerst op een server te zetten)? Dit aangezien er PHP bij komt kijken?

Wel goed dat je een tutorial zo als dit opzet (voor mensen zoals ik):thumb::thumb:. Deze info is niet makkelijk te verkrijgen voor een beginneling.

Heb je Online Page Creator geprobeerd:)
Maar het menuutje voor de verschillende subsites zit hier niet bij. De geheimen van die codes worden hopelijk geopenbaard in jouw php-site tutorial.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit weekend, en nu zeg ik iets dat hier waarschijnlijk klinkt als vloeken in de kerk, heb gedacht aan het aanschaffen van zo'n software pakket om sites te maken (zoals Studio Webdesign 4 pro, Dreamweaver is te duur). Ten eerste is het probleem daarmee opgelost, ten tweede kan ik de zo verkregen code bestuderen en er van leren....
Maar ik ben er nog over na aan het denken. Het haalt wel de uitdaging weg.

Ik zou even wachten tot die handleiding af is, want 't is waarschijnlijk echt 'n stuk minder moeilijk dan je denkt. In ieder geval veel minder moeilijk dan frames, je moet 't alleen even weten.
Mogelijk schrikken die rare vraagtekens en zo je wat af, maar de php-pagina zelf is gewoon hartstikke normale html.
Als je zo'n wysiwyg-editor aanschaft is 't probleem maar gedeeltelijk opgelost. Heel vaak moet je namelijk nog met de hand de code gaan corrigeren.
En om te leren is 't bestuderen van die code geen goed idee, want die is altijd veel minder optimaal dan goede met de hand geschreven code, zelfs bij het beste programma.

@csshunter: als die handleiding af is, kan ik dan 'n link ernaar aanbrengen op mijn site? Onder 't motto 'Eindelijk 'n door 'n normaal mens geschreven begrijpelijke handleiding over 't invoegen van PHP'?

Als je met div's wil werken kan je alle div's onzichtbaar zetten. Met een klein javascriptje kan je de gewenste div zichtbaar zetten.
Een stom voorbeeldje:
Code:
<div id='div1' style='display:none;'>
  tekst in div1
</div>
<div id='div2' style='display:none;'>
  tekst in div2
</div>
<div id='div3' style='display:none;'>
  tekst in div3
</div>
<script language=JavaScript>
  <!-- // hide from non-JavaScript enabled browsers
  if (variabele == '1')
  {
    // div1 tonen
    div1.style.display='block';
    div2.style.display='none';
    div3.style.display='none';
  }
  if (variabele == '2')
  {
    // div2 tonen
    div1.style.display='none';
    div2.style.display='block';
    div3.style.display='none';
  }
  if (variabele == '3')
  {
    // div3 tonen
    div1.style.display='none';
    div2.style.display='none';
    div3.style.display='block';
  }
</script>

Je moet wel de waarde van de variabele invullen aan de hand van de klik op het menuitem en bovenstaande javascript code in een function plaatsen waaraan je bijvoorbeeld als parameter de waarde van de variabele meegeeft.
Dit is vrij simplistisch uitgelegd, maar het kan dus wel degelijk met div's en zonder php.
Ik schrijf dit omdat je zelf expliciet naar een werkwijze met div's vraagt.
Laat dat je echter niet weerhouden om php te leren en het daarmee te proberen.

Bedankt.
Ik had al wel een vermoeden dat het mogelijk moest zijn met javascript, maar aangezien ik daar geen ster in ben...
Vraag me af of je niet met innerHTML kunt werken?

Maar ik wacht eerst af wat csshunter's tutorial oplevert. Ik denk dat die PHP manier de netste manier is.

Misschien probeer ik het allebei wel, je leert er een hoop van.
Ik begin er al wel aan te wennen dat je soms een hoop werk verricht wat je later aan de kant zet en nooit meer iets meer doet. Maar je hebt er wel van geleerd, dus het was niet voor niets.

Handleiding PHP voor kop en (sub)menu's

Jippie-o-Jé!
Mijn handleiding is af. :)
Na de Mini-tutorial van knutselpagina's met beschrijving om een php-site te maken is nu ook "Mijn Super-de-Luxe-PHP-Site" compleet. Deze voorbeeld-site is zowel opgenomen in de handleiding, als op zichzelf staand als toepassing. Je kunt naar hartelust switchen tussen deze twee.
Aanbevolen route: eerst de intro en de 6 pagina's handleiding lezen, en daarna vrolijk klikken in het hoofdmenu om te zien hoe het in de praktijk werkt.
  • Startpunt is: Mini-tutorial: de opzet van een php-site
  • Van hieruit wordt stap voor stap een hele php-site opgebouwd met hoofdmenu en submenu's.
  • Wie het model van een site al klaar heeft in html en css, kan doorstuiven naar Knutselpagina fase 6, want daarin staat het geheim van het regeltje php dat alles mogelijk maakt. ;)
Veel plezier en succes!
CSShunter

PS: een complete site in één pagina zetten met javascript voor het oproepen van alle pagina's zou ik dus afraden.

PS2: @Goeroeboeroe: maar natuurlijk! Ik hoop dat het net zo eenvoudig is gebleven als gehoopt - het kan ook veel eenvoudiger, maar ik denk dat ik nu intussen ook wat probleempjes heb getekkeld die anders later zouden kunnen opdoemen. En met "mini" had ik mij aardig vergist! Hij is iets gegroeid. ;)

Da's leuk. Ik begon me net af te vragen of je ziek was of zo. Kijk ik in je profiel en zie dat je deze vraag op dat moment aan 't beantwoorden was.

in één woord: schitterend!. In drie woorden: schitterend en duidelijk! En ook erg mooi uitgevoerd.

Ik heb slechts één opmerking: bij het testen op pagina 2 noem je alleen Firefox en IE 6, 7 en 8. Ik zou daar nog Opera en Google Chrome en/of Safari aan toevoegen, want dat zijn twee totaal aparte render-engines.

Ik wilde net naar bed gaan, maar ik ga nu nog even die link aanbrengen en dan pitten.

Ha Goeroeboeroe!
Dank voor je lovende woorden!

Ik heb Opera, Safari en Chrome er meteen bij gezet. Meestal neem ik ze op in het hele riedeltje, maar deze keer had ik ze inderdaad verzuimd te noemen.

Ja, ik zag ook jouw groene lampje branden, en dacht: ik laat m'n mail-verklikker maar eens aan staan, misschien komt er nog wat. - Nee, ik was niet ziekjes, maar van de week een beetje drukjes en kon alleen maar op een zacht pitje wat knutselen aan de tut. - En met deze handleiding verging het me als zo vaak: als ik een idee heb "Zo moet het worden, alleen nog even doen", dan vergt het "alleen nog even doen" toch aanzienlijk meer dagdeeltjes dan ik in mijn optimisme had aangenomen. :D

Ben benieuwd of Uturn ermee uit de voeten kan.

Groeten van
CSShunter

Heel erg bedankt csshunter (ik weet eigenlijk niet goed hoe je te bedanken!).

Ik ga ermee aan de slag.
Nadeel is dat ik de inhoud nog niet helemaal af heb. En ik weet ook nog niet wat voor afbeelding ik in de head ga zetten etc. Maar ik kan daar wel voorlopig iets zetten.
Twee rubrieken moet ik nog helemaal uitwerken, en dat zal heeeel veel tijd kosten.
Ik zal wat ik heb van de twee eerste rubrieken alvast gebruiken.

De achtergrondafbeeldingen in de kop en op de pagina's moet je dus met het absolute pad opgeven... geldt dit ook voor de normale afbeeldingen, of volstaat dan gewoon de folder/naam?

Het zal wel even tijd kosten voordat ik iets af heb, deze week heb ik sowieso weinig tijd om hiervoor te gaan zitten. Maar zodra ik binnenkort tijd heb ga ik ervoor.

Ben benieuwd of Uturn ermee uit de voeten kan.
Ik houd je op de hoogte via deze thread. Er zullen ongetwijfeld vragen opkomen.

Many many thanks!!!

Hoi Uturn,
ik weet eigenlijk niet goed hoe je te bedanken!
Is al goed, vond het leuk 'm op deze manier in elkaar te zetten zodat meer mensen er iets aan kunnen hebben ("een hele website om te laten zien hoe 1 regeltje php werkt", ik schijn toch een soortement tik te hebben ;) ). - En meteen gisteren al kunnen gebruiken bij een vraag in een andere draad. :)
De achtergrondafbeeldingen in de kop en op de pagina's moet je dus met het absolute pad opgeven... geldt dit ook voor de normale afbeeldingen, of volstaat dan gewoon de folder/naam?
Yep: in de content kan dan het relatieve pad volstaan, dat wil zeggen: als je de afbeeldingen in een mapje "onder" de map van de pagina's hebt staan, kan je rechtstreeks door. Als ze in een parallelmap zitten, moet je eerst een stapje omhoog (src="../images/naam.gif"), enz.

Nop: als normale (html-)afbeeldingen in de kop of in het menu zitten, moeten ze weer wel absoluut ge-pad worden. Als ze relatief zouden zijn, komen ze relatief in het php code-fragment, en daarmee relatief in een pagina. Als pagina's dan in verschillende mappen zitten, gaat het fout.
Maar je merkt het vanzelf. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan