site in verschillende schermresoluties

Status
Niet open voor verdere reacties.

duhastmich17

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2002
Ja daar ben ik weer *schaam* *schaam* ik stuitte weer eens op een volgend probleem. Ik maak me site in een schermresolutie van 1024x768. Als iemand met hogere resoluties hem bekijkt krijgt hij natuurlijk allemaal lege vakken of ziet achtergronden 3 keer dubbel.

Wat kan ik hier aandoen?
Is er een simpele manier voor dit probleem op te lossen?

Frank

Bezoeker met een lagere resolutie moeten scrollen als ze je pagina willen zien.
Je kunt je pagina in een gecentreerde tabel maken met bv max breedte van 800 pixels.
Als je de achtergrond niet herhaald wil hebben, dan kun je dat doen met een style:

<style type="text/css">
<!--
body {
background-repeat: no-repeat;
}
-->
</style>

Plak dit in de head, of maak een extern stylsheet.

Heb ergens vernomen, dat als je in plaats van Pixels, Procenten "%" gebruikt, dat de pagina zich automatisch aanpast aan de bezoeker.

Geplaatst door doy
Heb ergens vernomen, dat als je in plaats van Pixels, Procenten "%" gebruikt, dat de pagina zich automatisch aanpast aan de bezoeker.

Dat van die "%" klopt wel maar de meeste sites gebruiken tegenwoordig frames en dan is er eigenlijk altijd wel 1 die dient als een menu. Wat je dan wilt bereiken is dat het menuframe altijd een X aantal pixels groot is en dat de rest door het andere frame wordt gepakt dit bereik je dmv een "*". Bijvoorbeeld:

<frameset rows='19,*' frameborder='no' border='0' framespacing='0'>
<frame src='tijd.htm' name='tijd' MARGINWIDTH='1' MARGINHEIGHT='1'>
<frameset cols='115,*,110'>
<frame src='menu.htm' name='menu'>
<frame src='nieuws.htm' name='tussen' MARGINWIDTH='1' MARGINHEIGHT='1'>
<frame src='internetel.idc' name='tellijst' MARGINWIDTH='1' MARGINHEIGHT='1'>
</frameset>

Wat je ook kunt doen is zorgen dat de pagina automatisch wordt verkleint dmv van onderstaande code:

<script language="javascript">
window.moveTo(0,0)
If (screen.availWidth >1024) {window.resizeTo(1024,768)};
</script>

Het enigste nadeel is dat de gebruiker het venster nu nog kan maximaliseren dit is te verhelpen door een nieuw venster door javascript te openen (code weet ik zo even niet).

De groeten,
Mark

Je kan ook alles in een tabel zetten en deze centereren. Als je de table width op bv. 95% zet, vult hij bij iedere resolutie het scherm met 95%. Je kan hem ook op een vast aantal pixels zetten, bv. 800. Dan is de tabel bij iedere resolutie 800 pixels breed.

Het gebruik van frames is ouderwets en traag. Het gebruik van tabellen wordt misbruikt voor het maken van layout. Momenteel worden site layouts gemaakt mbv CSS.

Geplaatst door miem
Het gebruik van frames is ouderwets en traag. Het gebruik van tabellen wordt misbruikt voor het maken van layout. Momenteel worden site layouts gemaakt mbv CSS.

Ieder zijn stijl :)

Geplaatst door miem

Ik gebruik sinds kort pas CSS maar ik ben nog geen optie tegen gekomen waarmee ik net zoals bij frames een menu kan maken die ten opzichte van de pagina met inhoud niet mee scrolt.

Ok en nu weer on-topic:

In mijn vorige bericht zij ik dat ik een bepaalde code zou gaan uitzoeken ff een verhaaltje erover kwijt en dan krijg je hem:
Wat je kunt doen is bij het begin een nieuw venster laten openen waarom je dit zou doen is simpel dat nieuw te openen venster kun je van te voren beinvloeden. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat er geen statusbalk zichtbaar moet zijn en/of de grote niet is aan te passen enz.

Hier is de code plaats deze er gewoon bij tussen:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
window.open ("nieuwe pagina.html", "naam van pagina", "toolbar=Yes, menubar=Yes, scrollbars=Yes, resizable=No, location=Yes, directories=no, status=no")
</script>

O ja vergeet niet de nieuwe pagina wel tekst te geven zoiets van Er wordt nu een nieuwe pagina geopend zoniet klik dan hier blablabla....

De groeten,
Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan