Site opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

jensje121

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2011
Hallo,

Kan iemand mij helpen met de layout van mijn website, ik ben nog maar aan het proberen en aan het uittesten. Het zou vriendelijk zijn als ik reacties krijg met tips en verbeteringen.

Ik heb nu twee problemen : - Mijn footer hangt niet helemaal vanonder en de content is ook wat problemen mee

En voor derest wat kan er beter gedaan worden aan de layout ?

Alvast bedankt!
Er is enkel nog maar een beginpagina voor te testen voor de layout en je kan de hele website via de view source bekijken want heb eventjes met geen css bestand gewerkt zodat jullie de code volledig kunnen zien op de website : http://www.zotkes.zxq.net/

Ik heb nu twee problemen : - Mijn footer hangt niet helemaal vanonder en de content is ook wat problemen mee
Je footer hangt wel degelijk onderaan, maar doordat de footer hoger is dan z'n eigen achtergrond lijkt dat niet zo, als je de hoogte van de footer verandert in 40px dan zit het zwarte vlak tegen de onderkant van het venster aan.

Wat voor andere problemen bedoel je? Wij weten niet hoe jij wilt dat het er uit ziet dus het is wat lastig te zien wat er fout zit.

Het is trouwens geen goed idee om alleen plaatjes voor je menu te gebruiken, slechtzienden en zoekmachine-bots kunnen zo niet met je menu omgaan. Het wordt ook aangeraden om je menu in een lijst te zetten, tabellen kun je beter vermijden, tenzij je natuurlijk met gegevens in tabellen bezig bent.

Ik raad je aan het leesvoer in m'n signature eens door te nemen, daar staan veel nuttige tips in, zeker ook over het goed gebruiken van tags. Tekst hoort bijvoorbeeld tussen <p> tags.

Laatst bewerkt:
Maar ook bijvoorbeeld als je de site inzoomt zie je dat de footer boven de content komt dan , hij moet altijd onder de content blijven en mooi heel tegen de onderste rand blijven

Mijn punten voor deze site zijn:
Layout:
1. de korrelige border om de bedrijfsnaam zou wat anders kunnen ik vind het een beetje wazig tot onleesbaar.
2. 2x de bedrijfsnaam is denk ik niet nodig.
3. Zorg dat het menu wel zichtbaar is als menu en niet als tekst.

CSS:
1. Alles in een external stylesheet zetten. Hou opmaak(css) en indeling(html) (zoveel mogelijk) gescheiden.
2. Als achtergrond voor de div's 1px breed en dan repeat-x dat verminderd de bestandsgrootte waardoor je site sneller laad.
3. Geen tabellen voor de layout gewoon div's en een ul voor het menu(Er zijn genoeg tutorials in google te vinden hoe je het menu maakt).
4. de <map> kan denk ik weg (als menu toch?)
5. probeer zo min mogelijk afbeeldingen te gebruiken en als het met een simpele achtergrond kleur kan dan moet je het zo doen. zoals je content achtergrond(Wit)

Probeer eerst dit maar eens op te lossen.

Mvg Brian van der Horst

Maar ook bijvoorbeeld als je de site inzoomt zie je dat de footer boven de content komt dan , hij moet altijd onder de content blijven en mooi heel tegen de onderste rand blijven
Ah ja, dat had ik even gemist. Ik heb even met je site gespeeld maar zoals hij er nu staat krijg ik het niet voor elkaar om die footer netjes te laten plakken. Als je je site met divs op zou bouwen zou je het zo kunnen doen.
De HTML
HTML:
<div id="container"> 
<div id="kop">hier is ruimte voor je logo en menu</div>
<div id="inhoud"> hier komt je tekst</div>

</div>
<div id="footer">en hier je voettekst </div>
en de CSS.
Code:
html, body{
height:100%
}