buick
Terugkerende gebruiker
- Lid geworden
- 6 sep 2001
- Berichten
- 2.895
- Besturingssysteem
- Windows 10/11
Weer even een klein update-tje voor de geïntresseerden.
Nadat ik de Ip range van de router had veranderd van 192.168.0.1 naar 10.125.250.1 (ook een gereserveerde range voor intern gebruik) , was het probleem weg.
Ik heb om te testen de hub weer teruggeplaatst om te controleren of het daar niet in zat.
Ook met de hub heb ik 3 dagen geen problemen gehad.
(uiteraard is er altijd een kleine kans dat dat toeval is)
Eergisteren heb ik de router weer teruggezet naar 192.168.0.1 (fabriekswaarde) en binnen 2 dagen had ik het probleem weer.
Vervolgens heb ik een packetsniffer geinstalleerd die de helpdesk mij gestuurd had en die met wat filters een paar dagen laten lopen.
Uit de packets blijkt dat er op het @home netwerk (en vooral in mijn regio) veel mensen zitten met routers, die kennelijk niet weten hoe een router te configureren
Ik zie nl steeds enkele tientallen Routerpakketten vanaf het internet komen (multicast, SSDP, membership report etc)
Al deze pakketten hebben als source IP adres : 192.168.0.1
Hoewel het volgens de geldende RFC's niet mogelijk hoort te zijn dat deze IP adressen over het internet gerouteerd worden, gebeurt dit kennelijk toch. En aangezien mijn router van de fabriek af ook 192.168.0.1 heeft gekregen, komen er IP conflicten.
Vandaar dat veranderen van een IP het probleem, of althans de symptomen, verminderd.
Blijft het feit dat er dus veel mensen zijn die de router zo hebben geconfigureerd dat deze ook zijn interne IP adres naar buiten staat te sturen. Ik vraag mij af hoe ze dat voor elkaar krijgen, tenzij ze natuurlijk het kabelmodem in de LAN poort stoppen ipv de WAN poort
Ik heb nu nog steeds 192.168.0.1 staan en zal verder wat pakketten blijven volgen zoals de helpdesk mij verzocht heeft.
Ik heb ze in ieder geval het advies gegeven om de firmware zo aan te passen dat de 192.168.x.x ip adressen op de WAN poort genegeerd worden.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat
Nico
Nadat ik de Ip range van de router had veranderd van 192.168.0.1 naar 10.125.250.1 (ook een gereserveerde range voor intern gebruik) , was het probleem weg.
Ik heb om te testen de hub weer teruggeplaatst om te controleren of het daar niet in zat.
Ook met de hub heb ik 3 dagen geen problemen gehad.
(uiteraard is er altijd een kleine kans dat dat toeval is)
Eergisteren heb ik de router weer teruggezet naar 192.168.0.1 (fabriekswaarde) en binnen 2 dagen had ik het probleem weer.
Vervolgens heb ik een packetsniffer geinstalleerd die de helpdesk mij gestuurd had en die met wat filters een paar dagen laten lopen.
Uit de packets blijkt dat er op het @home netwerk (en vooral in mijn regio) veel mensen zitten met routers, die kennelijk niet weten hoe een router te configureren

Ik zie nl steeds enkele tientallen Routerpakketten vanaf het internet komen (multicast, SSDP, membership report etc)
Al deze pakketten hebben als source IP adres : 192.168.0.1
Hoewel het volgens de geldende RFC's niet mogelijk hoort te zijn dat deze IP adressen over het internet gerouteerd worden, gebeurt dit kennelijk toch. En aangezien mijn router van de fabriek af ook 192.168.0.1 heeft gekregen, komen er IP conflicten.
Vandaar dat veranderen van een IP het probleem, of althans de symptomen, verminderd.
Blijft het feit dat er dus veel mensen zijn die de router zo hebben geconfigureerd dat deze ook zijn interne IP adres naar buiten staat te sturen. Ik vraag mij af hoe ze dat voor elkaar krijgen, tenzij ze natuurlijk het kabelmodem in de LAN poort stoppen ipv de WAN poort

Ik heb nu nog steeds 192.168.0.1 staan en zal verder wat pakketten blijven volgen zoals de helpdesk mij verzocht heeft.
Ik heb ze in ieder geval het advies gegeven om de firmware zo aan te passen dat de 192.168.x.x ip adressen op de WAN poort genegeerd worden.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat

Nico
