Sitecom usb wifistick maakt niet automatisch contact met modem

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik gebruik een Sitecom 300 usbstick om draadloos verbinding met mijn Experiabox modem/router te maken. Dat werkt, maar bij iedere herstart moet ik opnieuw de verbinding tot stand brengen. Hij ziet alle beschikbare netwerken, maar als ik ons netwerk aanklik moet ik ook nog het verbindingswachtwoord ingeven terwijl de instelling staat op automatisch verbinding maken. Ik heb W7 net geupgrade naar W10 maar dat maakt geen verschil.
Als ik diezelfde Sitecom stick op mijn andere desktop gebruik, met dezelfde instellingen, wordt na herstart wel automatisch verbinding gemaakt. Op die desktop zit dual boot Linux Mint en W7 en in beide gevallen heb ik meteen verbinding.

a. Begin met de juiste aanduiding van de wifi adapter aan te geven: Een WLA-2100, een WLA-2103?
b. Open cmd.exe "Als Administrator uitvoeren"
In het cmd.exe venster:
cd /d %windir%\temp
md wifiprofiles
cd wifiprofiles
netsh wlan export profile key=clear
explorer.exe ..\wifiprofiles

Er zou in het dan geopende Verkenner venster een .XML bestand zichtbaar moeten zijn waarvan in de bestandsnaam de naam van je wifi netwerk voorkomt, en die bevat (o.a.) het opgeslagen wifi wachtwoord in leesbare tekst.
Open dat .XML bestand met (bijv.) Internet Explorer of Kladblok en kijk goed na of het wifi wachtwoord dat er in staat wel 100% correct is, en kijk ook de andere instellingen na.

Ik raad je aan om (met die usb-stick aangesloten) op de andere pc's zo'n export maken en te vergelijken met wat je op de 'probleem'-pc hebt staan in het .XML bestand.
Je zou zelfs kunnen proberen om de 'goedwerkende' XML te importeren op de 'probleem'-pc, nadat je het 'foute' wifi profiel hebt verwijderd:
netsh wlan add profile filename="bestandsnaam.xml" user=all

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb het geprobeerd, maar het werkt niet.
Na de regel die eindigt met key=clean krijg ik de melding: Interface profile is saved in file draadloze netwerken met daarbij de naam van het gekozen netwerk en dat is correct, dus tot zover klopt het.
Daarna volgt de nieuwe regel C:\windows\temp\wifiprofiles>
dan moet ik intikken: explorer.exe.. enzovoort
Daarop volgt de melding: kan opgegeven pad niet vinden.

Ik heb echter ook een nieuw probleem sinds ik deze pc heb geupgrade naar W10. De pc loopt continu vast. Zodanig dat zelfs de aan/uitknop niet werkt. Ik moet dan de stekker eruit trekken.Drama!

Je zult iets fout doen met de Explorer aanroep: Je zult de spatie vergeten zijn tussen Explorer.exe en ..\wifiprofiles
Alternatieven zijn
Explorer.exe .
(Vergeet de '.' én de spatie niet)
Of
Explorer.exe %windir%\temp\wifiprofiles
(Ook hier de spatie niet vergeten).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Op mijn andere pc gaf de stick ineens hetzelfde probleem: na herstart wifi verbinding verbroken en daarna ook weer om wachtwoord vragen. Ik had al het probleem dat onze Devolo's het niet meer deden, maar nu liep ook de kwaliteit van de verbinding terug als ik mijn laptop bedraad aan de modem hing. De download snelheid was met 20% afgenomen. Ook viel de internetverbinding soms helemaal uit. Ik heb vervolgens provider KPN gebeld. Die verklaarde meteen dat het aan mijn Experiabox lag. De volgende dag werd een nieuw modem van het laatste type bezorgd. Nu maakt de Sitecom stick weer probleemloos contact na herstart en heb ik weer 1 set homeplug in gebruik die ook weer perfect werkt (de andere moet ik nog installeren). Dat modem zal dus het probleem zijn geweest. In ieder geval bedankt voor de adviezen en ik heb er ook weer van kunnen leren.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je terugmelding.

Graag nog even deze vraag de status opgelost geven, zodat duidelijk is dat je probleem is opgelost.

Tijs.

En sinds gisteren is het toch weer mis bij mijn desktop met de Sitecom 300. Bij iedere herstart moet opnieuw de wifi-verbinding worden gemaakt: gewenste verbinding aanklikken en wachtwoord invoeren. Het gaat om een desktop met Windows7 en Linux Mint 17.3. Het probleem doet zich alleen bij Windows voor. Linux maakt (zoals gewoonlijk) meteen contact met iedere gewenste wifi-verbinding als je 1x het wachtwoord hebt ingevoerd en dat blijft dan verder zo.
Als ik dan in Windows de verbinding heb gemaakt, heb ik keurig zo'n wit trappetje met de signaalsterkte. Maar daarnaast staat nog zo'n trappetje in het rood met daarbij de mededeling dat Sitecom Utility geen verbinding heeft. Maar ik heb dan wel een wifi-verbinding! Toen ik dit probleem had toen ik met deze topic begon, had dat rode trappetje soms wel eens twee streepjes groen. Er was dan blijkbaar toch een zwakke verbinding, maar ook dan was het witte trappetje volledig en had ik dus prima wifi-verbinding.
Als ik naar instellingen kijk, zie ik geen vreemde dingen (voor zover ik het kan zien). Sitecom Utility bevat de driver en instellingen zag ik op Google. Driver Update geeft aan dat alle drivers up to date zijn.

a. Zie vraag a. bij posting #2
b. Op de laptop, gebruik je daar óók die Sitecom utility? Indien niet, dan op de probleem-desktop de utility uitschakelen en via de methodes die ik eerder al gegeven heb de instellingen overbrengen vanaf de laptop naar de desktop.
Evt. probeer je het (eerst) met alleen die Sitecom utility uitgeschakeld op de desktop maar nog even zónder de wifi instellingen over te brengen vanaf de laptop. Dus puur verbinden 'op de Windows manier'.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Mocht het een WLA-2100 (alleen de v3 versie) of WL-182 zijn, dan kun je hier nieuwere/betere drivers downloaden dan die van Sitecom zelf.
[Fake een naam en e-mail adres, maar vul de rest wel correct in.]
Na het downloaden wel eerst, via appwiz.cpl de Sitecom driver en hulpprogramma deïnstalleren voordat je de RalinkTech / MediaTek driver installeert.
[Mogelijk kun je tijdens de installatie kiezen om (ook) de utility te installeren. Doe dat dan in eerste instantie niet, dus probeer (na de driver update) in eerste instantie gewoon "de Windows manier" van wifi verbindingen beheer te gebruiken.]

Is het een andere WLA versie, dan zullen er wel RealTek drivers zijn die nieuwer zijn, maar na de aardbeving in Taiwan ligt de Realtek website eruit, helaas...

Tijs.

Het gaat om een Sitecom 300N X2. Ik had inmiddels de drivers van de Sitecom verwijderd om die opnieuw te installeren vanaf de CD. Op het label daarvan staan Drivers en Utility los vermeld, maar ze zijn geïntegreerd. Je kunt dus niet alleen de drivers installeren. Ik heb toen niets van de CD geïnstalleerd en de stick uit de pc verwijderd. Daarna opnieuw stick ingeprikt en binnen een halve minuut waren er drivers geïnstalleerd vanuit Windows. Maar ook daar kwam de Utility mee. Als de pc probeert contact te maken dan is er heel kort verbinding, want het rode trappetje heeft even een groen verbindingsstreepje, maar dat valt meteen weer weg.
Via de terminal kom ik ook niet verder. Na key=clear krijg ik nu de melding 'Er is geen profiel in het systeem'. Als ik dan toch de volgende regel intik, volgt weer de melding 'kan opgegeven pad niet vinden'.

a. Mijn verhaal over de wlan opdrachten werkt alleen:
i. Als CMD.exe "Als Administrator starten" wordt gestart
ii. Als niet de utility wordt gebruikt maar "de Windows manier" om wifi verbindingen mee te maken, anders worden er geen profielen opgeslagen die uitleesbaar zijn met de aangegeven commando's.
iii. Je hebt niets aan die profielen als je op de "ontvangende" computer zo'n utility gebruikt. Dus op de ontvangen computer moet ook "de Windows manier" worden gebruikt voor het maken van wifi verbindingen. [zie ook b.] Normaal gesproken kun je in de instellingen van de Utility ook aangeven dat je niet de utility wilt gebruiken maar "de Windows manier", maar dat moet je dan even nakijken op de probleemcomputer.
b. Eerder beweerde je wél geëxporteerde wifi profielen te hebben. Dat zou kunnen als je "op de andere desktop" nog een andere wifi adapter hebt die wél op "de Windows manier" verbinding maakt. Wat is er met die geëxporteerde wifi profielen gebeurt (zouden in C:\Windows\Temp\wifiprofiles moeten staan op de exporterende computer, tenzij je ondertussen de Temp map hebt opgeschoond, bijv. via CCleaner etc.)
c. 300N X2 is niet de aanduiding waar ik naar vraag (zie de eerdere 2 keren dat ik het erover heb gehad). Lijkt bovendien meer op de aanduiding van de router.
3 keer is scheepsrecht: Dit is nu de allerlaatste keer dat ik naar de juiste, volledige type-aanduiding van de wifi adapter vraag (WL-xxx danwel WLA-xxx type-aanduiding).
Als je geen idee hebt, dan (in Windows, met die wifi adapter aangesloten) Apparaatbeheer starten, dubbelklikken op de wifi adapter (staat in Netwerkadapters), tabblad Details kiezen, Hardware ID's kiezen uit het keuzemenu en de bovenste dan teruggemelde waarde rechtsklikken en Kopiëren kiezen. Plak de gevonden waarde in je volgende posting. Dit dus alleen als je op de doos, handleiding, wifi adapter zelf etc. de juiste WL-xxx of WLA-xxx naam van die adapter niet kunt vinden, want onderhand vind ik dat je daaromtrent (na 2x vragen) hier wel wat moeite voor mag doen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
CMD.exe heb ik als administrator uitgevoerd. Op de Sitecom-cd staat adapter 300N X2 en voor mij nauwelijks leesbaar staat inderdaad onderaan met hele kleine lettertjes WLA 2000. Ik heb op deze en de andere pc (liep vast na update W10) inderdaad een keer een geleende oude stick geprobeerd die het wel meteen deed nadat ik de driver van internet had gehaald. Die had echter geen bereik. En ja, ik heb met Ccleaner afgesloten (doe ik altijd) dus temp is weg. Ik ga het dus weer opnieuw proberen.

Kwam nu via die commando's wel in de verkenner, maar krijg melding: deze map is leeg. De optie om de utility niet te installeren bestaat niet als ik de cd gebruik en de andere computer waarop het wel werkte ligt na update W10 plat. Maar aangezien ik daarop ook Ccleaner gebruikt heb, zal de temp daar ook gewist zijn. Transporteren van die pc naar deze pc is dus ook geen optie. Zal wel aan mij liggen maar ik kom er niet uit.

Goed nieuws: De Realtek website doet het weer.
Je apparaat is (eigenlijk) een RTL8192SU en staat zodanig genoteerd bij Realtek, dus zijn hier drivers te downloaden.
Die driver is een jaar nieuwer dan die van Sitecom.

En (en dat was vlgs. mij ook al het geval met de driver van Sitecom): Je kunt het installeren zonder utility, alleen moet je het dan doen via Apparaatbeheer.

Dus doe het volgende:
a. Download op de gegeven link: Utility and Driver Auto Installation Program (Support Win2K/XP/Vista/Win7)(Install Shield v1.00.0187)
b. Pak die uit.
c. Deïnstalleer de huidige Sitecom/Realtek software (incl. de utility) via appwiz.cpl
d. Start Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ), rechtsklik op de wifi adapter (zou er nu mogelijk zonder driver kunnen staan) en kies Stuurprogramma bijwerken (of Stuurprogramma installeren, wat er maar staat)
=> Geef aan de de driver lokaal staat.
=> Blader (verderop in het installatieproces) naar de map waar je de driver had uitgepakt.

Je hebt dan én een nieuwere driver én geen utility meer. Maak verbinding met je wifi via "de Windows manier" en kijk of dit (hopelijk meteen) al verbetering oplevert.
Indien niet, dan kun je altijd nog aan de slag met die wifi profielen, maar daar verwacht ik eerlijk gezegd niet zo heel veel van, want de aanmaakmanier is hetzelfde.

Tijs.

Laatst bewerkt:
En jawel, na deze acties doet wifi het nu ook weer na herstart!! Tijdens het proces ben ik twee hobbels tegengekomen. Na het verwijderen van de oude drivers via Configuratiescherm>Programma's en bestanden>Verwijderen had ik nog steeds het Utility icoontje actief in de taakbalk. Er bleek nog veel residu te zijn achtergebleven, zoals o.a. bestanden Cisco Leap, Cisco Peap e.d. Vervolgens e.e.a. nogmaals verwijderd met Iobit Uninstall die aansluitend nog (64!) restanten verwijderde. Bij het installeren van de nieuwe driver via Stuurprogramma installeren ging ik via Lokaal>Bladeren naar het uitgepakte driverbestand in de map Downloads, maar dat werkte niet (was me ook niet helemaal duidelijk welke van de uitgepakte bestanden ik moest hebben). vervolgens opnieuw geprobeerd door 'Kiezen uit lijst op computer' aan te klikken en dat ging automatisch en goed. Ergo: probleem opgelost, waarvoor mijn grote dank!!

Soms worden vreemd genoeg verbindingen ook beter als je het default wifi wachtwoord verandert in een eigen ww... ben het al een paar keer tegen gekomen. Soms kreeg je er met het default ww niet eens verbinding en na aanpassen meteen wel. Op het forum dit advies ook iemand gegeven, meteen werken daarna. Lijkt een bug te zijn in bepaalde modems (heb hier een Zyxel P-2812HNU-F, die nu op 26140/2995 kbps draait volgens de interface; en probleemloos)

Graag nog wel even de vraag de status opgelost geven, zodat bekend is dat er geen hulp meer geboden hoeft te worden.

Tijs.

Ik had al een eigen ww ingesteld, dus dat was het niet. Maar toch bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan