Sitecom WL-025

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerard555

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2005
Ik gebruik de router WL-025 nu zo'n anderhalf jaar. Op internet gaan is geen enkel probleem. Er is één computer met windows 98 met een draad verbonden en twee laptops met windows XP draadloos. Ik kan maar geen netwerkje creëren. Daarvoor had ik een laptop met windows 98. Met deze laptop kon ik wel met de standaardcomputer communiceren. In de PC database van de router worden wel alle computers herkend. Het internetten gaat dan ook met alle drie computers fantastisch. Alle drie computers hebben dezelfde werkgroepnaam. Op de laptop met window XP zie ik zelfs de desktop, maar ik kan hem niet benaderen.
Bij de ene laptopgebruik ik de PCI adapter van Sitecom WL-120/WL-121. Bij de andere laptop was hij al ingebouwd.

Staat er soms iets verkeerds in de router?
Wie kan mij helpen?

IP reeks

Waar ik gelijk aan moet denken is of de PC's allemaal wel in dezelfde IP reeks zitten.
Dat zal automatisch zo zijn als ze een IP adres krijgen via DHCP, maar als dat niet het geval is...

Ik bedoel dus het volgende:

WIN98 PC: IP 192.168.1.10
Laptop #1: IP 192.168.1.134
Laptop #2: IP 192.168.1.254

Allen met subnet mask 255.255.255.0

IP reeks

De IP reeks is opvolgend: de router is 1, de desktop 2, etc.

Dat is dus niet het probleem.

delen

Staat bestands en printerdelen bij alle computers aan? (File and print sharing)
Heb je überhaupt mappen gedeeld?

Alleen het bestanden delen heb ik geactiveerd. Met alleen de desktop met windows 98 en de laptop met windows 98 werkte dit perfect. Met de nieuwe laptops met windows XP kan ik ineens geen netwerkje meer opzetten. Heeft dit te maken met windows XP of met de router?

ping

kan je de machines onderling wel bereiken met behulp van ping?

Vraagjes

Ik heb wat vraagjes:

1. Staat DHCP aan?
  2. Hebben de PC's het IP adres van de router als default gateway?
  3. Welke PC's hebben een firewall?
  4. Als er firewalls zijn, welke zijn dat dan?
    [/list=1]

1. De DHCP staat aan. De router wijst dus de IP adressen toe.
2. Deze vraag begrijp ik niet!
3 en 4 Op alle PC's is Zonealarm geïnstalleerd. Bij de laptops ook nog de firewall van Windows. Ik heb al veel geëxperimenteerd door beide uit te zetten, maar het helpt niet.

Volgende stap

Prima antwoorden allemaal.
Ik ben blij dat je vraag 2 niet snapt, ook de default gateway wordt namelijk toegekend door de DHCP server (jouw router).

De volgende stap die we gaan zetten is kijken of we de computers onderling kunnen pingen als de firewalls uit staan.

Koppel daarom eerst de router van het internet af.
(dit ivm de veiligheid)
Zet dan bij alle computers de firewalls uit (niet één per keer, want de firewalls kunnen zowel ingaande als uitgaande signalen tegen houden)
En probeer dan de computers ondeling te bereiken via ping.

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Groeten,

Erwin

Je bent fantastisch! Het pingen lukt nu wel. Ik kan zonder firewall de bestanden delen. Hoe moet ik nu de firewall (zonealarm) instellen?

Tussen twee haakjes. Een vriend van mij heeft hetzelfde ook geprobeerd en toen lukte het niet. Ik weet nu wat de oorzaak is. Wellicht heb je daar nog wat aan, als je andere mensen helpt. De pci card heb ik eerst in de eerste laptop gebruikt (met windows 98), waarbij alles goed ging. Het viel mij steeds op dat in de database van de router de oude laptop was opgeslagen. Deze heb ik afgelopen weekend maar eens verwijderd. Prompt verscheen de goede laptop in beeld. Voor de werking maakte dat niets uit, maar dat komt, zoals nu blijkt, door Zonealarm.
De tweede laptop is van mijn zoon en pas sinds kort in huis. Omdat er geen verschil was, heb ik dat toen niet zonder firewall uitgeprobeerd.

Het is gelukt met zonealarm. Ik ben goed geholpen. In feite heb ik het probleem zelf opgelost door de database van de router aan te passen. Vervolgens heb ik verzuimd om het te testen zonder firewall en de firewall aan te passen.
Nogmaals van harte bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan