Sjablonen in het lint toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ametius

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2016
Hallo,

Ik ben vrij nieuw met het werken van sjablonen en objecten toevoegen aan het lint, binnen Word 2016.
Binnen het bedrijf waar ik in dienst ben, is er in de Office 2007 versie een tabblad in het lint gemaakt genaamd: Sjablonen (zie afbeelding 1).
In dit tabblad zijn er opties beschikbaar om sjablonen aan het huidige document toe te voegen. Dit is toen de tijd door een expert geïmplementeerd.

Afbeelding 1.png Afbeelding 1

Er is ook een optie om een sjabloon te kiezen (Afbeelding 2).
Als één van deze opties wordt gekozen, kan je informatie invullen zodat dit op het document komt te staan (Afbeelding 3).

Afbeelding 2.png Afbeelding 2
Afbeelding 3.png Afbeelding 3

Aangezien het bedrijf overstapt naar Office 2016 of Office 365, ben ik benieuwd of deze mogelijkheden ook in deze versie beschikbaar zijn.
Zo ja, wil ik dit graag uitvoeren voor het bedrijf. Echter kan ik niet een handleiding vinden (voor beginners) om dit te realiseren.
Weet iemand iets over objecten/knoppen toevoegen aan het lint en hier sjablonen aan hangen? (Gaat dit met macro's? Ja = graag uitleg)

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen!

Met vriendelijke groet,

Sem

Keep in mind, I'm new to this!

In beginsel zou het sjabloon dat je gebruikt in 2007 ook moeten werken in 2016. Misschien moeten er een paar parameters worden aangepast, dat is zo niet te zeggen.

Dit is toen de tijd door een expert geïmplementeerd.

Even terugkomend op mijn post: wat ik al aangaf, ik ben nieuw op dit gebied. Echter wil ik dit wel uitzoeken en uitvoeren voor het bedrijf.
Aangezien het vroeger door een expert geïmplementeerd is, weet ik niet wat er is ingesteld en waar deze instellingen zijn.

Het LIJKT mij niet moeilijk om dit te realiseren. Een tabblad toevoegen aan het lint, een macro koppelen (die het sjabloon opent) en klaar??
Maar ik kan nergens een handleiding of uitleg (voor beginners) vinden om dit te kunnen realiseren.

Mvg,

Sem

Keep in mind, I'm new to this!

Normaal gesproken zou ik zeggen: als het door een professional is gebouwd, huur dan een professional in om het aan te passen. Als je zelf geen ervaring hebt met programmeren, is de kans groot dat je meer kapot maakt dan je zou lief is. En dan ben je verder van huis. Sjablonen in Word die automatisch aan een lint zijn gekoppeld, worden vaak in de startsjabloon gezet. Zo doe ik het zelf ook. Je laadt dan een sjabloon door dat te kopieren naar de map die in de instellingen te vinden is bij <Bestandslocaties> onder <Opstarten>. Bij ons wordt de startsjabloon daar elke dag automatisch neergezet als hij ontbreekt. Op die manier heb je er geen omkijken naar en heeft iedere gebruiker dezelfde sjabloon tot zijn beschikking. In die sjabloon moet je knoppen en menu's maken. Dat is nog niet zo moeilijk, dat kun je doen met Custom UI Editor van Microsoft die je o.a. hier kunt downloaden.
Het lastigste is vervolgens om de knoppen acties mee te geven. En dat moet je programmeren. En dat moet je dus wel kunnen... Maar kijk maar eens rond, er zijn wel goede voorbeelden te vinden.

OctaFish,

Bedankt voor je reactie!
Dat was mijn eerste opmerking ook, maar aangezien het bedrijf wat zelfstandiger wilt worden met ICT opdrachten, was de vraag gesteld aan mij om dit uit te zoeken en te realiseren.
Ik neem wel je opmerking in mij op!

Dat is duidelijk. Ik neem aan dat het programmeren van de knoppen met macro's gaat? En dit is XML code wat ik zie..
Daar heb ik helaas geen kennis van inderdaad. Is er niet op internet een XML code te vinden om dit te programmeren? Zoiets zoals de link die je mij aangaf?

Bedankt!

Met vriendelijke groet,

Sem

Sjablonen zijn een combinatie van XML en VBA (macro's). Je roept in de XML van de sjabloon bij de knopopdracht een macro aan. En dat maakt het dus enigszins ingewikkeld. Voorbeeldje van mijn eigen sjabloon:

Code:
Sub LadenMijnDocs_OnClick(ByVal Control As IRibbonControl)
    Mijndocs.Show vbModeless
End Sub

Code:
Sub LadenMijnFlap_OnClick(ByVal Control As IRibbonControl)
    MijnFlap.Show vbModeless
End Sub

Code:
Sub LadenMijnGegevens_OnClick(ByVal Control As IRibbonControl)
    MijnGegevens.Show vbModeless
End Sub

Code:
Sub LaunchFileOpen_OnAction(ByVal Control As IRibbonControl)
    Dialogs(wdDialogFileOpen).Show
End Sub

etc. En de knoppen zijn dan zo:
PHP:
<group id="grpTemplate" label="Sjablonen en sjabloongegevens">
     <button id="btnMainMenu" 
          imageMso="CreateFormWithMultipleItems" 
          label="Sjablonen" 
          size="large" tag="btnMainMenu" 
          onAction="Module1.LadenMijnDocs_OnClick" 
          screentip="Sjablonen" 
          supertip="Hier vind je de standaard sjablonen voor de gemeente." 
          keytip="M" /> 
     <button id="btnFlap" 
          imageMso="DatabaseMoveToSharePoint" 
          label="Flappen" 
          size="large" 
          tag="btnFlap" 
          onAction="Module1.LadenMijnFlap_OnClick" 
          screentip="Flappentap" 
          supertip="Hier vind je de flappen voor de gemeente." 
          keytip="F" /> 
</group>

etc. Bij de OnAction geef je dus aan welke macro er wordt gestart. Moet die macro dus wél bestaan :).

OctaFish,

Sorry voor mijn late reactie.
Bedankt voor de terugkoppeling! Ik weet genoeg en ga er mee verder.

Bedankt voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

Sem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan