sjabloon maken mogelijk voor stickers?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elma1962

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2013
Is er misschien een manier om in Word 2007 stickers te maken met een vooraf (vast) ingesteld sjabloon waar je de lettergrootte, hoogte, afstand van de rand etc. in kunt vastleggen? Zodat de volgende keer als er weer stickers moeten komen, hetzelfde sjabloon gebruikt kan worden. Het gaat hier om een visueel gehandicapte persoon die erg weinig ziet en zo min mogelijk handelingen moet hoeven te verrichten om zoiets te maken.

Het bestand 1 keer maken zonder inhoud, maar met de juiste instellingen. Dit opslaan als sjabloon. De volgende keren hoef je dan enkel te dubbelklikken op dit sjabloon, en de gegevens in te vullen.

Ik weet niet wat ik fout doe:o. Als ik hem daarna open en typ van alles in, dan start de tweede regel weer helemaal aan het begin van de sticker in plaats van vanuit het midden.

Wellicht handig als je het bestandje mee post, dan kunnen we zien wat je gemaakt hebt. Een sticker sjabloon is namelijk best lastig om te maken. Kijk maar eens naar de standaard stickervellen die je vanuit Word zelf kunt vullen.

Bekijk bijlage EtiketRobert.dot Als het goed is is dit hem. Het gaat om een stickervel van Zweckform nr. 3490.
Wanneer ik hem open, dan kom ik wel op het gecentreerde gedeelte van de eerste sticker, ga ik naar de tweede regel dan is het niet meer gecentreerd maar begin gewoon links.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem in mijn vorige berichtje meegestuurd zoals gevraagd was, en nu??

Ik heb je sjabloon bekeken, en je hebt hem niet goed opgezet. Je hebt het hele etikettenformulier volgezet met Enters. Weliswaar is de uitlijning van elke regel tekst gecentreerd, maar dat had je beter zo niet kunnen doen, want zoals je zelf al aangeeft, als je naar de tweede regel gaat is de uitlijning links. En dat komt vermoed ik doordat je niet de pijltjestoetsen gebruikt, maar de <Enter> toets. Je verplaatst de cursor niet, maar je maakt een nieuwe alinea. En omdat de eerste alinea is opgemaakt met het opmaakprofiel Kop 1, maak je automatisch een alinea aan met opmaakprofiel <Standaard>. En daarvan is de uitlijning: links. En niet gecentreerd. Dus ofwel voorkom je dat er nieuwe alinea's gemaakt kunnen worden, ofwel zorg je ervoor dat het opmaakprofiel <Standaard> gecentreerd is i.p.v. Links uitgelijnd. Overigens krijg je dàn het probleem dat het volgende etiket er raar uit gaat zien, omdat de eerste regel, die nu is opgemaakt met Kop 1, wellicht doorschuift omdat de laatste (reeds door jou getypte) regels (met opmaakprofiel Standaard) doorschuiven naar etiket 2. En dus Kop 1 ook doorschuift. En bij elk volgend etiket wordt dat alleen maar erger, tot je weer (bij toeval) een kop 1 bovenaan het etiket hebt zitten.
Kortom: ik zou het etiket zo niet opzetten. Gebruik liever de ingebouwde etiketten wizard, die alles netjes voor je neerzet.

Als ik jou goed begrijp is het een kwestie van etiketten maken daar waar je je etiket kan kiezen (in dit geval een Avery Zweckform 3490), de etiketten allemaal blanco selecteren en de instellingen kiezen, daarna opslaan als sjabloon?
Ik heb wat dat betreft te weinig verstand van Word, halverwege je antwoord over mijn sjabloon was ik de weg al kwijt...:confused:
Voor de slechtziende is het onmogelijk om alle instellingen zelf te doen, vandaar dat hij graag een sjabloon wil hebben zodat alle etiketten dezelfde instellingen hebben en hij 'simpelweg' adressen kan kopiëren en plakken in het sjabloon. Daar heeft hij al bijna een dagtaak aan, laat staan als hij ook nog instellingen moet doen.

Laatst bewerkt:
Word heeft een mooie wizard die je daarvoor kunt gebruiken. Daarin kun je aangeven wat er op het etiket moet worden gezet, en bij welk etiket je wilt beginnen. Je kunt dan eigenlijk weinig fout doen. Jouw methodiek werkt alleen als je de Enter toets van het toetsenbord afsloopt; die mag je namelijk niet meer gebruiken. Doe je dat wel, dan gaat de tekst schuiven met als gevolg de problemen die je nu ondervindt.
Als het om meerdere etiketten gaat, zou ik dat niet eens in Word doen, maar in Excel. Daarbij laat je dan een Excel blad vullen in een adresbestandje dat je koppelt aan een Word sjabloon (met etiketten). Het samenvoegen kun je dan wel automatiseren, zodat je met één druk op de knop de etiketten er uit laat rollen.
Hoe minder fouten je de gebruiker wilt kunnen laten maken, of hoe meer gemak, hoe meer je moet voorkouwen middels programmeren bijvoorbeeld.

Hier zal ik me eerst maar eens over buigen, het word een hele kluif als ik het zo lees.
Mocht ik er niet uitkomen, dan kom ik weer terug.
Dank je wel voor de uitleg :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan