Skydrive: data gewist!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Gisteren zag ik tot mijn grote verbazing dat al mijn bestanden op Skydrive gewist waren :eek:

Ik had m'n volledige opslagcapaciteit weer. Heb dit wissen van bestanden zelf uiteraard niet uitgevoerd.

Is hier meer over bekend/hebben meer mensen dit of heeft Microsoft een heel groot probleem...

Ja, van alles. Maar voordat ik weer 'n dikke 20 Gb geüpped heb... volgende week kan het zomaar ineens wéér weg zijn.

Daarom host ik het dus niet daar.... ik heb zelf een server en de backup server staat bij iemand anders die ik vertrouw. Zijn backups staan omgekeerd bij mij. Op die manier heb ik ook bij brand/diefstal altijd een backup. De servers kan ik net als Skydrive als lokale schijven benaderen met een gratis programma Netdrive. Een macbook kan het zonder een hulpprogramma, het gaat nl via webdav en apple ondersteunt dat 100%.
Kosten? Regel zoveel mogelijk zelf (kasten en toetsenborden) en koop een zuinig moederbord met CPU erop. Rond de 100 euro heb je ze. Dan heb je alleen nog een voeding en wat RAM nodig. Harde schijven: 2 TB voor ruim 70 euro.
http://tweakers.net/categorie/50/in...7iCH1DybbYUlpU8lW-LOb65STQ1KrsThOgR9SNwpRSegA

mobo ~100
ram ~50
zuinige voeding ~75
1x HD ~ 75
Totale prijs 300 euro per server als je de rest bij elkaar weet te schrapen.
Monitor heb je niet nodig, alleen even bij het installeren (voor onderhoud gebruik ik op afstand Teamviewer, werkt ook onder Debian).
Software: ik heb Debian geïnstalleerd met webdav
http://bernaerts.dyndns.org/linux/75-debian/62-debian-webdav-share
(via https/ssh te benaderen, maar dat valt onder webdav, poort 443)

Als je het dus met iemand weet te delen, dan kost het niet zoveel.
Ta.... het is maar hoe belangrijk je backups vindt.... en zeker op een andere plek.

Je kunt ook een NAS kopen, maar dan ben je voor de kale NAS al dat bedrag kwijt als je een grotere NAS wilt zeker.
Wij hebben er veel meer dan 1 HD inhangen, dus dan kom je in de duurdere NAS'sen terecht...en kan een eigen server wel uit.
Niet alle NAS'sen ondersteunen webdav.

Laatst bewerkt:
Denk, zoals zovelen, door schade en schande wijzer te zijn geworden met de jaren. Backups vind ik dus heel belangrijk.
Vind het nogal 'n stap. Werk al járen met opslag via Skydrive (Googledrive minder, Zoolz voor foto's) maar dit dus nog niet eerder meegemaakt.

i.i.g. is je uiteenzetting handig als naslagwerk, mocht ik toch die stap willen zetten.

Remember.... shi t always happens..... vooral als je het niet verwacht....
Succes ermee, je werkt iig met backups.. in tegenstelling tot velen die hier met een HELP DATA KWIJT-vraag komen.....;)

Ben er inmiddels uit - vermoed ik.

Ik maakte gebruik van de Skydrive app op m'n lokale machine. Deze synchroniseert de data. Ik heb toch waarschijnlijk tijdens een opruimactie lokaal e.e.a. opgeruimd terwijl de app actief was, waardoor in the Cloud tevens de data naar de prullenbak werd verwezen. Godzijdank aldaar e.e.a. kunnen terugzetten (zo'n 19 Gb) waardoor ik nu alles weer op de juiste plaats heb staan. De app heb ik gedeïnstalleerd omdat hierdoor tevens m'n C:schijf onnodig gevuld werd.

i.i.g. dank voor je reactie(s).

Kan de app nu weer gaan gebruiken omdat m'n HD met OS gecrashed is en ik nu 1 TB voor C: beschikbaar heb :p ;)

Vraag is opgelost.

U bent niet de eerste die dit ervaart. iedereen doet er dan ook goed aan om Cloud computing niet te gebruiken, ongeacht de aanbieder. De nadelen van cloud computing zijn evident: afhankelijk van de beschikbaarheid van internet, kans op verlies van data, en last-but-not-least blijkt de NSA dankbaar gebruik te maken van het naieve vertrouwen dat gebruikers hebben van de beveiliging van hun privacy bij cloud computing.
Verder vertragen dit soort diensten de werking van uw internet en de PC daar ze steeds bezig zijn te synchriseren met van alles en nog wat.

Gewoon van tijd tot tijd ouderwets een back-up maken op een externe HD. Wel zo eenvoudig en zeer betrouwbaar.

Laatst bewerkt:
Synchronisaties die automatisch lopen zijn altijd een groot risico, dat blijkt wel weer. Fijn dat je het weer in orde hebt.

@ srpchulp: juist het lokale opslaan van data houdt risico's in: denk aan diefstal/brand. Dan is alles weg. Ik vind Cloudcomputing ideaal voor de wat kleinere bestanden.
@ andre@home: automatische synchronisaties gebruik ik liever niet, als het eropaan komt en het geheel incrementele proces is niet correct verlopen, zit je uiteindelijk nog met niets.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan