Slechts 1 table met cellen met randen maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomasje

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Op een html-pagina heb ik meerdere tables staan. Slechts 1 van die tables wil ik van een border voorzien, zowel de buitenrand van de table als de cellen, in grijze kleur. Hoe doe ik dit het beste?

Je kunt in de htmlcode van de tabel meegeven dat deze een rand moet hebben, en daar ook de kleur meegeven.
<TABLE BORDER="waarde">
hier je tabel
</TABLE>

Dus in je code van je tabel kun je de opdracht BORDER="waarde" toevoegen, eventueel nog een kleur meegeven met BORDERCOLOR="waarde".

Online zijn de kleurcodes wel te vinden, die weet ik niet, en is ook afhankelijk van welke kleur grijs je precies wilt hebben.

Als het gaat om 1 rij of 1 kolom uit je tabel, dan weet ik niet hoe je dit kan oplossen. Dit gaat nu over een hele tabel.

Een handige website voor vragen over HTML is trouwens de volgende: http://www.handleidinghtml.nl/start.html Die gebruik ik zelf als ik even snel iets wil opzoeken.

Laatst bewerkt:
Ehm, met <table border="waarde"> krijg je een dubbele rand om alles heen, en een bordercolor="#C0C0C0" (grijs) is ongeldige html-code.

Dit kan beter met css opgelost worden, door de te be-randen tabel een class="grijsGerand" (of: id="grijsGerand") mee te geven, en in de css de eigenschappen op te geven:
Code:
table {
   border-collapse: collapse;
   }
.grijsGerand td {
   border: 1px solid #C0C0C0;
   }

1. Sitepoint is m.i. beter.
  2. Bij w3schools zitten vaak "Try It Yourself" pagina's, die zijn soms wel handig; maar dan altijd goed testen in alle browsers en browser-versies; en kijken wat sitepoint over hetzelfde onderwerp te zeggen heeft.
  3. Of de specificaties van w3.org er op naslaan (zie handtekening): die zeggen wel wat de correcte codering is, maar niets over de ondersteuning door browsers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan