Smart-TV - Internetten - Virus en geschiedenis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Ik heb sinds kort een smart TV, dus ik kan nu ook op mijn TV-scherm internetten.
Nou ben ik benieuwd of je via deze weg internetten 'toch ook' een virus op kan lopen;
ik bedoel het werkt op deze manier niet in combinatie met een harde schijf.
En hoe zit het dan met internetgeschiedenis; wordt dat opgeslagen en zo ja hoe dan (zonder HD) ?
Je kan iets toch niet loggen zonder HD ?

http://www.consumentenbond.nl/virusscanner/vraag-en-antwoord/?pageSize=999
vraag:
Ik heb onlangs een smart TV gekocht met een OPEN internet browser. Mogelijk een domme vraag van mij; maar moet dat niet ook worden beveiligd en hoe gaat dat zonder juist weer problemen te veroorzaken?
Gevraagd door heer J. Wennekes, 15-03-'15, 10:08 uur

Antwoorden: Er zijn (nog) geen virusscanners voor (smart-)tv’s. In theorie is het mogelijk dat deze besmet raakt met een virus, maar de kans is momenteel wel erg klein. Op smart-tv’s is vaak een eigen ontwikkeld besturingssysteem geïnstalleerd per merk of zelfs tv-lijn (bijv middensegment en topsegment) van een merk. Daarom kost het voor kwaadwillenden relatief veel moeite om een virus te maken specifiek voor een bepaalde lijn tv’s. Bovendien is er niet altijd zoveel te halen als op pc’s, immers doet lang niet iedereen bankzaken op de pc of heeft er persoonlijke gegevens op staan. Maar met de toenemende populariteit van smart-tv’s en het verschijnen van tv’s met vaker voorkomende besturingssoftware, neemt het risico wel iets toe. Door zelf het gebruik van persoonlijke gegevens op een smart-tv te beperken, zorg je er voor dat als het ooit mis gaat, de schade niet al te groot is.
Beantwoord door Reactie . Consumentenbond, 17-03-'15, 10:54 uur

Maar wat betreft :
"de internetgeschiedenis; wordt dat opgeslagen (zoals op een PC) en zo ja hoe dan (zonder HD) ?
Je kan iets toch niet loggen zonder HD ?"

Ja. Op flash geheugen net als SSD.... is de moderne schijf... je kunt de geschiedenis ook wissen...

Maar kun je e.e.a. permanent wissen.
Ik wil niet dat als ik financiële zaken doe (inloggen bij b.v. een bank voor overmaken)
dat mijn zoekopdracht en-of wachtwoord ge-traced kunnen worden.
Kortom, als je de geschiedenis wist (heb ik al gezien hoe dat gaat) en private inschakelt,
blijven er dan toch nog logjes achter. Als dat zo is, kan ik dat maar beter laten.

Mail de helpdesk van de TV... hoe kunnen wij dat nu weten hoe zij dat doen... ?

Sorry hoor, maar ik ga er bij mijn vraagstelling vanuit dat 'dergelijke zaken'
op smart-TV-gebied een algemeen spectrum betreft en niet 'per merk of type TV'.
Ofwel, je gaat het internet op en krijgt beeld en geluid VIA de smartTV; ELKE smartTV, lijkt mij dus.

En er zijn verschillende systemen, dus jouw TV fabrikant kan jou precies adviseren hierover.
Dat gaan we niet voor jou opvragen, ik zou niet weten hoe dat per systeem exact werkt.
Vaak hebben zulke merken ook een eigen forum, stel daar de vraag en je krijgt een gerichter antwoord dan hier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan