SmartCard met Aldi Pc (Titanium 8083)??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cipher

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2004
Goedenavond,
mijn eerste bericht is gelijk een vraag:

Ik heb onlangs een aldi pc gekocht (8083), ben er erg tevreden mee, maar op het front panel zit een "connect xl" module die een aantal soorten aansluitingen heeft en kaarten kan lezen, waaronder dus een smartcard lezer. Na wat rondsnuffelen op internet gevonden dat hier van alles onder valt (van gsm chip tot bankpas), maar wat ik nu eigenlijk gewoon wil is weten
1) welk soort kaartjes ik nu echt kan lezen en (belangrijker)
2) HOE kan ik deze dan lezen? Er zit nl. wel een "smart manager" op de pc geinstalleerd, maar deze is alleen voor logon security, en om je gsm chip te exploren. Ik wil alleen veel meer kaartjes kunnen lezen...

Heb al verschillende soorten lees programma's geprobeerd, maar die gaan allemaal uit van een reader aan de com poort aangesloten, en dat is hier niet het geval...

Dus als iemand me ook maar een duw in de goede richting zou kunnen geven (of een kant-en-klare oplossing.. ;) ) dan zou ik erg blij zijn... Want het is toch zonde als je allemaal openingen in die pc niet gaat gebruiken. :D

Alvast bedankt voor de hulp! :thumb:

Die smartcard-reader is voor zover ik weet vooral voor allerlei typen van geheugensticks van bijvoorbeeld digitale camera's zoals bv de memorystick van Sony.

Erm...

Geplaatst door EmAaErkA
Die smartcard-reader is voor zover ik weet vooral voor allerlei typen van geheugensticks van bijvoorbeeld digitale camera's zoals bv de memorystick van Sony.

Ja, daar heb je wel gelijk in, maar het is een soortement van front panel met een aantal functies; onder meer:
a) Smart Media/XD - CF - MemStick - SD/MMC
b) een aantal aansluitingspunten: video in, composite, mic, headphone, etc...
c) een sleuf waar bijvoorbeeld je bankpas precies in past... "Smart Card" staat er boven... Er werd in de advertentie gezegd: ja, je kan er mee internetbankieren etc.. bla bla bla.. Maar daar heb ik niet zoveel aan, en ik kan een soort niet echt toegang krijgen tot de sleuf.. Ik kan gewoon de data niet met conventionele reader programma's uitlezen, omdat die allemaal van een externe reader uitgaan...

Het gaat me specifiek om die smartcard functie waar ik meer van wil weten, want XP herkent die andere sleuven gewoon als removable media, die ik dus op die manier kan benaderen...

Mvg,
Dominique

Het idee dat je met een smart card reader je bankzaken kunt regelen is nieuw voor mij.

In mijn ogen is een smart card voor beveiliging van je pc

Toch wel wat meer functionaliteit?

Geplaatst door m@rio
Het idee dat je met een smart card reader je bankzaken kunt regelen is nieuw voor mij.

In mijn ogen is een smart card voor beveiliging van je pc

Ik heb (met webcam, sorry) een tweetal foto's gemaakt. Foto 1 laat ongeveer het front panel zien, en foto 2 is een zoom in van de smart card reader.

[edit]
Hmm, de server die ik gebruik voor de foto's heeft een lage daily usage limiet, dus de foto's kan je nu alleen nog op hun server bekijken *sorry sorry!*

Link naar foto's

Bij bankzaken regelen stel ik me voor dat de bank bijvoorbeeld een pas uitgeeft met zo'n gouden chipje erop, die je dan in je comp kan steken??

De advertentie maakte specifieke 'mention' van dat je er bankzaken mee kon regelen (met aparte software, dat wel), je gsm chip kon lezen enz.

Quote krantje:
"[..] De geintegreerde smart-kaartlezer kan nog meer: u kunt bijvoorbeeld ook uw bankpas lezen. Daardoor kunt u sneller en veiliger via internet bankieren. Of gebruik de kaartlezer voor het bewerken van de simkaart van uw gsm. Zo kunt u onafhankelijk van het gsm-toetsenblok uw gebruikersgegevens en gegenvs uitwisselen met de PC."

In de advertentie staan allemaal tekeningen van een pas met zo'n gouden chipje. Dus je zal er toch wel meer dan alleen je bankpas mee kunnen uitlezen en je gsm chip??

Groeten,
Dominique

Kijk anders even op deze pagina:

http://www.iscit.surfnet.nl/home/begin.htm

Hier vond ik de volgende informatie:

WAT IS EEN SMART CARD?
De smartcard is een vrij nieuw stukje technologie. Het is een plastic kaartje zo groot als een credit card met daar op een chip. De chip bevat een microprocessor en een stukje geheugen. De informatie op de kaart wordt in een elektronische vorm bewaard. De smart card is slim omdat hij controle heeft over wie de kaart mag gebruiken en hoe de kaart gebruikt mag worden. Op de kaart kunnen de logos van de organisaties geprint worden die een service bieden op de kaart.
Er zijn verschillende soorten smart cards. De eenvoudigste smart card is de oplaadbare telefoonkaart. Deze is slim genoeg om niet vervalst te worden maar biedt geen enkele bescherming bij verlies. Andere smart cards bezitten een enkel password om zich te beperken tot één gebruiker of één service. De slimste smart card kan verschillend applicaties aan en maakt gebruik van verschillende passwords en authenticatie.

Groetjes van Suzanne

Ik denk dat je verschillende Smart Cards van bedrijven kan krijgen voor diverse toepassingen, zoals bv de telefoonkaart, ik zou die eens proberen erin te steken. Of je pas met de Chipper/Chipknip erop.

Toevallig zag ik in Radar de Smartcard: deze wordt o.a. toegepast voor Digitenne en Canaldigitaal.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan