Smartphone gehacked?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cateyes

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2001
Hallo,

Mijn man sms'te mij vanmorgen een foto met begeleidende tekst. Die foto had hij net met zijn HTC One smartphone gemaakt. Een gewone sms, dus niet via WhatsApp of Telegram.
Ik kreeg die sms met foto binnen op mijn iPhone5. Alleen was die sms niet afkomstig van het nummer van mijn man, maar van een onbekend nummer: +31621869695.
Het is niet van een van mijn contacten, niet van onszelf en ik heb het ook nooit eerder gezien.
Het lijkt er op dat de sms van mijn man aan mij (met overigens een onschuldige foto van een mooie rups in een conifeer) is onderschept en vanaf een ander nummer naar mij doorgezonden.
Betekent dit dat zijn telefoon (of die van mij) is gehacked? En wat moeten we nu doen?
Graag jullie advies!

Ten eerste kan er al geen foto in een SMS zitten. Is enkel voor tekstberichten. Voor de rest zou ik nummerherkenning even uitzetten en het genoemde nummer eens bellen.

Als ik moet gokken. Je man heeft de foto naar het verkeerde nummer verzonden. De ontvanger kent jouw nummer blijkbaar en is zo vriendelijk geweest het bericht door te sturen. Vooralsnog zie ik geen reden om aan een hack te denken.

Dank voor je snelle reactie, Roger. Blij te lezen dat je vooralsnog geen reden ziet om aan een hack te denken.
Je hebt gelijk, het is geen sms, maar mms die mijn man stuurde. Op mijn iPhone komt alles binnen in dezelfde berichtenapp, vandaar het misverstand.
Hij heeft bij het verzenden van de mms geen verkeerd nummer gekozen, dat hebben we inmiddels gecontroleerd.
Ik heb het nummer gebeld dat als afzender van de mms wordt weergegeven en kreeg een vriendelijke onbekende man aan de telefoon die ook zeer verbaasd was. Hij had vanmorgen mijn antwoord op de mms van mijn man binnengekregen (ik had al geantwoord voordat ik zag dat het afzender-nummer niet klopte) en snapte natuurlijk niets van mijn berichtje. De mms zit ook niet als verzonden bericht in zijn telefoon.
100 procent zeker dat mijn man en hij elkaar niet kennen en ook nooit telefonisch contact hebben gehad.
Een groot raadsel hoe een mms die mijn man aan mijn nummer heeft verzonden, vanaf zijn nummer bij mij is terechtgekomen.
Wat kunnen we nu nog doen?

:shocked: Zeer delicate situatie is dat, en is een oplossing ook moeilijk voor te vinden :( ik denkt zoiets dat misschien mogelijk is provider bellen situatie uitleggen en vragen of nummer verandert kan worden :confused:

Geef ook het nummer op van jou man, van jou en van degene die het mmsje kreeg ;) als je belt naar je provider, met de nodige uitleg zoals royonix zei.

Had net met Vodafone gebeld toen reactie tripk66 binnenkwam. Situatie uitgelegd en de drie betrokken tel.nrs. gegeven. Reactie: wij weten niet hoe dit kon gebeuren, maar het is niet mogelijk de HTC One of de simcard te hacken, dus u hoeft zich daarover geen zorgen te maken.
Een technisch "hikje" misschien, zoals vroeger de cross calls met vaste telefonie? A belt B, maar krijgt C aan de lijn

Ik zou het op een foutje houden aan de kant van de provider. En tenzij het vaker gebeurt niet teveel over nadenken.

Dank voor je advies Roger, we houden het inderdaad maar op een foutje bij de provider en denken er verder niet meer aan. Mocht het weer gebeuren (wat ik eigenlijk niet verwacht) dan kunnen we alsnog actie ondernemen.
Allen bedankt voor het meedenken!

Hebben jullie zelf een test uitgevoerd om nogmaals door jouw man een mms naar jou te laten sturen. Geeft hij dan als afzender weer een verkeerd nummer?

Ja gast0224, we hebben al paar keer getest vanmiddag en zijn berichtjes komen nu wel rechtstreeks bij mij binnen. Had ik er even bij moeten zetten. Was dus blijkbaar eenmalig incident.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan