Smartphones doen het niet via wifi thuis

Status
Niet open voor verdere reacties.

supercorky

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2007
Goedemiddag,

Ik heb internet van KPN over een vdsl-lijn en ik heb een Experia box V8.

Ik heb twee kabels direct naar 2 tv ontvangers van kpn (boven en beneden) en 2 kabels die naar switches gaan, gigabit switches van TP-Link. Mijn pc boven is bedraad aangesloten en werkt prima met internet, mijn tv ontvangers hebben ook totaal geen probleem. Mijn laptop maakt via wifi verbinding met de Experia box en deze werkt ook zonder problemen op het internet. Ik weet dat er via wifi wat snelheidsverlies kan zijn, maar dat verlies is niet al te groot en ik ondervind dan ook geen hinder met mijn laptop tijdens internetten, youtube filmpjes kijken, downloaden enz.

Mijn vriendin en ik hebben beiden een smartphone en ook die hadden tot zo'n 2 maanden geleden geen problemen via wifi. Ineens van de een op de andere dag werken deze zeer slecht tot helemaal niet via de wifi. Als we bijvoorbeeld een foto of filmpje willen versturen via WhatsApp dan lukt dat niet, als we de wifi op de telefoon dan uitzetten dan wordt alles gewoon verzonden via 4g. Internetten op de telefoon via wifi werkt ook totaal niet. heel af en toe kunnen wij een pagina laden, maar daarna laad er niks meer en volgt er uiteindelijk een time-out op de browser van de telefoons.

Ik heb de KPN gebeld, maar die meten de verbinding tot aan het modem en die is gewoon goed. Verder hebben ze het advies gegeven om het modem te resetten, na deze reset werkt het nog steeds niet. KPN kan mij niet verder helpen omdat het nu "buiten hun domein valt" wel kreeg ik het nummer van hun expert-team, maar daar moet je om te beginnen al € 45,-- voorrijd kosten betalen. KPN vergoed dit niet omdat zij geen garantie geven op de wifi verbinding (ik vind dat raar, maar dat even ter zijde).

Ik heb nog een andere router van Sitecom geprobeerd, ook hier werkt de laptop prima mee, maar de telefoons nog steeds niet. Ik heb elke keer met de app "Wifi Analyzer" gecontroleerd wat het meest vrije kanaal is en deze ook geprobeerd, ook dit maakt niks uit voor de telefoons. Ik heb ook ergens gelezen dat je "QOS" uit moet zetten op het modem, deze instelling helpt helaas ook niet.

Ik raak ondertussen aardig gefrustreerd over dit probleem, ondanks dat ik zelf in de ICT werk, is het netwerk gebeuren nooit mijn sterkste kant geweest en heb ik mij daar nooit in verdiept.
Weet iemand toevallig een oplossing, of heeft iemand hier ervaring mee?

P.s.: Ik kreeg van iemand nog de opmerking dat antennes in telefoons meestal veel zwakker zijn dan die in andere apparaten. Wij hebben op andere wifi netwerken totaal geen probleem, ik was van de week bijvoorbeeld in het Philips stadion waar ongeveer 30.000 mensen zaten en daar had ik een perfecte verbinding op het openbare wifi netwerk

Gegevens modem:
Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.132v4

Telefoons:
Samsung s5 met Android
HTC ONE met Android

Verwijder je WIFI netwerk eens uit het netwerkoverzicht van de telefoon en laat de telefoon vervolgens opnieuw netwerken zoeken en verbind dan opnieuw door invoer van het wachtwoord.

@RonVerhaar:
Ik laat liever niet iemand binnen in mijn netwerk, als je verteld welke instellingen je wilt zien, kan ik uiteraard wel screenshots maken.

@gast0158:
Dit heb ik geprobeerd maar dit helpt helaas ook niet

Speedtest

even een update:

Ik heb de verbinding ook getest met speedtest, KPN vertelde mij dat zij een upload van 3 Mbit meten, ik kom bedraad echter maar net op 1 Mbit en draadloos op ongeveer 0,50
Mbit

Qua download zit ik bedraad op 32 Mbit en draadloos op 30 Mbit

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan