SMC Router/Modem stuk?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpc007

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2008
Beste mensen,

Ik heb absoluut geen verstand van netwerken/routers/firewalls etc, iig niet de software kant ervan. van normale computers weet ik meer.

de situatie:

Wij hebben thuis een internetabonnement van Solcon (net upgegraded van 1 mbps DL naar 4 mbps DL), in combinatie met een router/adsl-modem van SMC. Volgens mij heet het type internet bij ons gewoon ADSL, en niet kabel. (kabel is toch hetzelfde als glasvezel of is dat weer wat anders?) Het modem is dus hetzelfde kastje als de Router. We hebben ook VoIP, dus de telefoonlijn zit via een splitter en nog wat andere kabeltjes ook in de router. VoIP hebben we ook van Solcon. het SMC modem kregen we bij het abonnement, (alweer drie jaar geleden) maar hierin zittten dus nogal wat problemen (hoogstwaarschijnlijk).

Eens in de zoveel tijd hebben we last van uitval van internet, uitval van telefonie, 'valse ring' van de telefoon, en dergelijke probleempjes. Dit lijkt meer te worden naarmate meer apparaten bij ons in huis gebruik maken van bedraad OF draadloos internet!!! (de router is geschikt voor WLAN en heeft twee antennes)

Vanochtend was het weer zover. Gisteravond werkte alles nog perfect, op alle apparaten. Vanochtend toen ik mijn eigen pc op zolder opstartte (Win. Vista, bedraad netwerk dmv twee switches en een zooi kabels) merkte ik niets bijzonders, de internetanimatie van de 'twee computertjes' rechts onderin gaf verbinding aan. Niet op gelet, want op dat moment internet niet gebruikt.

Kwartier daarna, beneden op de laptop, zowel draadloos als via een UTP kabel alleen 'lokaal' verbinding. Dus: de laptop verbindt zowel draadloos als met draad gewoon met de router/modem, maar er wordt geen data verstuurd. Ik dacht aan een normale oplossing > router/modem herstarten. Na deze restart gingen alleen de indicatorlampjes van LAN1, WLAN, ADSL, en Power nog aan! het LINE lampje bleef uit, en inderdaad, de telefoon was dood. als je er mobiel naartoe belde ging het VoIP of Phone (weet niet meer precies welke) even aan, maar je hoorde alleen maar een achergrondmuziekje (?) rommelen met de PHONE kabel zorgde er voor dat de telefoon 'vals overging' (?!?!) en toen vervolgens een andere UTP kabel aangesloten werd ging zowel LAN3 als LINE ineens aan! ik snap er helemaal niks meer van, maar volgens mij is de router hopeloos in de war en het lijkt wel alsof ie het gewoon niet aankan, (de combi van Telefoon/WLAN/LAN) maarja, nog steeds geen data-overdracht en geen telefoon dus. Hopeloos, en denk niet dat dit de eerste keer is dat we dit probleem hebben. :confused:

Ik ben het zat, en ben nu van plan dat gare SMC modem/router ertussenuit te halen en er een andere tussen te zetten, maar weet niet of dit kan of gaat werken. (SMC router/modem is type: VoWBRA ..nog iets..)

Hulp/Tips/Info is welkom:thumb::)

Hoi,

Als je modem/router van solcon is (wellicht ook 'bruikleen') dan zou ik in jou situatie maar eens contact met hen opnemen.
Mogelijk ligt het inderdaad aan je modem/router, maar dan zou die vervangen moeten worden door Solcon.

Het modem is door Solcon geleverd, maar ik weet niet of we het wel 'in bruikleen' hebben. We betalen namelijk niet per maand een bedrag voor de huur van het modem/router. dus ik weet niet of het modem nu van ons is of nog steeds van hen. Ik weet ook niet meer of we het bij het begin van het abbo zelf betaald hadden of dat t een actie was je 'm gratis kreeg..:confused:

ik zal vandaag Solcon nog bellen.

Verdere tips/hulp welkom, :thumb:

Problem Solved :D

Vanmiddag naar Solcon gebeld, krijg ik te horen dat de router/modem gereset moet worden. Dus het ding zou opnieuw ingesteld moeten worden. Hoe dat precies moet werd uitgelegd in een soort handleiding die ik gemaild kreeg van de helpdesk. 's Avonds voordat ik wou beginnen nog geen verbetering, telefoon deed het wel, we hadden tijdelijk een vast toestel aangesloten (ipv de draadloze set die we normaal gebruiken beneden) en vreemd genoeg werkte dat dus wel. Maar nog steeds geen data-overdracht via ADSL. Dus router/modem gereset zoals de handleiding aangaf, instellingen opgeslagen, modem opnieuw opgestart, geen verandering in de situatie :confused:

Toen kwam de klapper > om tien voor acht (om 8 uur sluit de helpdesk) belde ik nogmaals om te vragen wat ik nu moest. Ik kreeg een ander figuur aan de lijn, en deze vertelde me heel wat anders. hij keek in de Solcon computer en zag dat de instellingen aan HUN kant na de snelheidsverhoging niet bijgewerkt waren! Ik ben blij dat 't nu opgelost is, dat hadden ze zo gefixt, maar het is wel een blunder hoor! :p Ik vermoedt dat de telefonie problemen niet voor altijd weg zullen zijn, misschien valt dit op te lossen door voortaan altijd een vast toestel neer te zetten, of met VoIP te nokken. Maar daar kom ik misschien nog wel een keer op een nieuw topic over terug ;) Belangrijkst is dat internet op alle pc's zowel draadloos als LAN weer perfect werkt!

Bedankt voor jullie suggesties, topic gesloten :thumb::thumb:

Hoi,

Geen dank .... goed dat het is opgelost .... voorlopig.

Mooi dat het is opgelost, maar zo maar neppe belletjes krijgen...
Dan is er echt wat mis hoor:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan