Snel allround systeem, budget ong. 1200 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

GJ73

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2014
Berichten
7
Goedendag,

Ik spaarde al enige tijd voor een nieuwe pc.
Onlangs werd op mijn werk mijn jaarcontract omgezet in een contract onbepaalde tijd.
Dat lijkt me een mooie gelegenheid om mezelf te trakteren op een nieuwe pc.
Ik doe het alweer jaren met tweedehandsjes, dus nu wilde ik mezelf niet teveel beperkingen opleggen.
Budget is ongeveer 1200,- euro. Met onderstaande configuratie zit ik daar net iets overheen:

  • MS-Tech Frozen Longhorn CA-0280 behuizing
  • ASUS M5A78L-M/USB3 (AMD, AM3+, 760G, mATX, DDR3, VGA) moederbord
  • AMD FX-8350 8-Core 8x4.0GHz
  • 4x 8 GB G.Skill werkgeheugen
  • Antec liquid cooling system
  • 240 GB Kingston SATAIII V300 SSD
  • 2 TB Hybrid HDD SDD SATA3 64 MB Seagate
  • 300 Mbit Wifi kaart
  • 550 watt Arctic fusion 550RF-EU 80+ voeding
  • Nvidia Geforce GT730 4GB grafische kaart met DVI, VGA HDMI (Pixel Shader 5.0, DirectX 12)
  • LiteOn SATA iHAS124 24x / DL 8x / RAM DVD multi brander
  • geluidskaart
  • gigabit lan netwerkkaart
  • Windows 8.1 Professional

Het is alweer vele jaren geleden dat ik zelf pc's in elkaar geknutseld heb (in de tijd van de Pentium II), dus graag hoor ik opmerkingen en adviezen over de door mij gekozen configuratie / componenten. De AMD processor is me aangeraden door een klant op mijn werk (net als de leverancier overigens waar ik deze configuratie heb opgesteld). Ook geen idee met welke Intel processor ik die het best kan vergelijken.

Wat doe ik met de pc? Van alles een beetje eigenlijk. Beetje gamen, beetje internet, beetje fotobewerking (al lag dat al tijden op zijn gat met mijn huidige slome laptop), beetje downloaden, etc.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Welkom op Helpmij.nl


Waarom de keuze op 32 gig geheugen en ik zou in plaats van de kingston een samsung ssd die doet het net even beter.Heb je ook aan een intel systeem gedacht doet het beter denk ik
 
Ook goedemorgen,

Waarom de keuze voor 32 GB? Eigenlijk gewoon omdat het kon binnen het budget.
De Samsung is ook een optie. Had voor Kingston gekozen omdat ik dat merk nog kende van vroeger. Stond destijds wel goed bekend meen ik. Samsung was destijds nog niet zo actief in de computer hardware.

Ik heb ook aan Intel gedacht. De processor was me, zoals ik zei, aangeraden door iemand. En zelf heb ik eerlijk gezegd ook geen idee met welke Intelprocessor ik hem moet vergelijken qua prestaties.
Had ergens gelezen dat de FX-8350 wel heel goed scoort op prijs/prestatie, en had de indruk dat Intel toch duurder is.
 
Nog wat aanvullende informatie: Het enige van bovenstaande configuratie wat redelijk vaststaat is het budget van ongeveer 1200 euro. Voor de rest zijn alle adviezen dus welkom. Ook geheel andere configuraties. Gelijk met deze pc zal er ook een nieuw beeldscherm komen. Daarvoor had ik zo'n 250 euro in gedachten.

Heb de koeling en de voeding wel gekozen voor een redelijk stil systeem.
 
Voor gamen zou ik een iets zwaardere videokaart nemen, en die 32 GB ram kun je wel terugbrengen naar 8.
 
ik heb een nieuw lijstje voor je gemaakt ---> link

bij een budget van 1200,- moet je echt wel voor intel gaan die zijn veel krachtiger en verbruiken ook minder
ik heb er een ssd van 256 gb bij gedaan van crucial, omdat die stroomverliesbescherming hebben.
verder heb je de optie om te overclocken als je wilt
er zit een draadloze netwerkkaart in
de behuizing is ook in het zwart kijk maar welke je mooier vind ---> link

de prijs zit nu op 1270,- als het nog iets minder moet dan kan je nog op de voeding besparen een een bronze plus nemn en de optie om over te clocken weg te halen
 
Laatst bewerkt:
ik zou idd voor een intel cpu gaan en als je zware games speelt een gtx 770 of hoger of een r9 280x of hoger.

p.s.

zou idd geen 32gb nemen. 8gb is genoeg voor gamen/internetten/downloaden. pas als je intensief video gaat bewerken heb je echt 16gb nodig.
 
Over het geheugen krijg ik nu toch gemengde adviezen.
Zo raadde een collega aan om toch beter minstens 16 GB te nemen, tenzij dat echt niet in het budget past.
Ik heb liever ook niet dat ik over een jaar zeg dat ik spijt heb dat ik er niet 8 GB meer in heb geprikt destijds.
 
voor fotobewerking is 8 gb genoeg en als je later toch meer wilt is het heel makkelijk upgraden
 
Laatst bewerkt:
Wat doe ik met de pc? Van alles een beetje eigenlijk. Beetje gamen, beetje internet, beetje fotobewerking (al lag dat al tijden op zijn gat met mijn huidige slome laptop), beetje downloaden, etc.

Goedendag,
Gezien je wensen wat je met de pc wilt doen, zal ik eerder voor een allround pc gaan. Waar je toch goed mee uit de voeten kan:

- Bij het gamen (Wel is waar niet op ultra) > Maar de spellen van nu kan je spelen op Medium-High settings full HD.
- Vlot video en foto bewerken vanwege de 16GB > Komt ook goed van pas als je je een filmpje wilt opnemen tijdens het spelen. (Ingame)
- 3GB videokaart van AMD, (Videokaart is meer geschikt voor algemeen gebruik) - Zoals bij internet ect.
- I5 processor met de nieuwste 4/5th gen chipset.
- M2 SD van 256GB met maar liefst 720MB read en 580MB write (Super snel)
- 3TB HD, zodat je lekker veel kan downloaden. (Denk erom om op de M2 sata, mag je alleen programma's installeren!!)
- Audio processor unit in je videokaart. (Voor verbeterde HD audio codering en zo je processor minder te belasten)
- 7.1 onboard geluidskaart
- Gedempte kast (Met hoge kwaliteit dempingsmatten) Als extra een fan controller, waarbij je de fans zachter kan zetten. Zodat de pc niet te horen is.
- Goede proc koeler en fluisterstil.
- Gold certificated Voeding, zodat je energiekosten bespaard en minder warmte in je kast gooid.
- Door de samenstelling van de componenten en de kwaliteit, heeft je pc een langere levensduur.
- http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/633657?tti=2&pti=10&minscore=&maxdelivery=&minproducts=5&maxshops=1#shoplist > Bij Azerty kan je het systeem nabouwen en er een assemblage pakket aan toevoegen, eventueel windows.

Met vriendelijke groet,
Sander
 
Laatst bewerkt:
Sander, bedankt voor alle moeite!
Vaak wordt er inderdaad meest gekeken naar het gamen, terwijl ik dat nog geen 10% van de tijd doe.
Zo'n M2 SD is nog sneller dan een SSD?
En wat betekent "Ultra" precies?
 
Vaak wordt er inderdaad meest gekeken naar het gamen, terwijl ik dat nog geen 10% van de tijd doe.
Klopt, de vorige builds waren ook meer gericht op gamen en nu heb ik een meer allround kaartje erin gedaan
Zo'n M2 SD is nog sneller dan een SSD?
Kort voorbeeldje: Een haas en een vos doen een wedstrijdje hardrennen, echter willen ze allebei tegelijkertijd over de eindstreep. De haas is natuurlijk velen sneller dan de vos, dus de haas gaat dan autimatisch langzamer lopen om de vos bij te benen.)(De haas is je processor en de vos de normale SSD) Een HD gaat meer richting de slak ;) De M2 SSD loopt ongeveer even snel als de processor kan berekenen. Dus zal je ook meer je processor kracht benutten en de computer vele malen sneller zijn, tot zoon twee keer.
En wat betekent "Ultra" precies?
(Zijn de settings bij het spelen van een game, zoals anti lising x16 ect. Als je de settings bij gamen al op Full HD kan spelen op medium settings is het mooi en speelbaar genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil de mensen die me geadviseerd hebben graag bedanken. Het is me dankzij de vele adviezen toch gelukt om nog redelijk snel een keuze te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan