snel menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

rieny

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2002
Hallo

kan iemand mij helpen?
als ik op een map ga staan en mijn rechtermuis aanklik zie ik een verwijzing naar een programma staan, die als is verwijderd ik wil die verwijderen hoe moet ik dat doen?

Ik weet het wel. Ik moet het even opzoeken. Moment please.

Als ik het goed begrijp is dat dus het ''Openen met'' of het ''Open with'' menu?

Over welk programma gaat het?

@Joren, waarschijnlijk gaat het hier niet over. Maar dat kan je weggooien door bestand uit 'Doc's&Settings' te verwijderen.

OK. dan wil ik even duidelijk van TS weten, waar het nou precies over gaat, liefst met een screenshot.

Ik speel TS even :rolleyes:
Het gaat over een programma dat in de lijst met opties staat als je op je rechtermuisknop drukt.
Een daarvan is bv: Openen met.
Even snel van in@ geplukt:
foldercacheRM.jpg

TS wil dan dus het programma Folder Cache uit het snelmenu halen. (bijvoorbeeld)

Oke, als TS Windows XP gebruikt moet het zo:

Druk op start. Dan op Uitvoeren. Typ regedit en druk op enter. Je krijgt de register-editor. Browse naar:

HKEY_CLASSES_ROOT\*\shellex\ContextMenuHandlers

Dan zie je in het rechtermenu (als het goed is) de naam van het programma staan. Klik op die naam. Dan zie je in het rechtervenster 1 waarde staan. Dubbelklik daarop. Er staat een code (bijv. {CFC7205E-2792-4378-9591-3879CC6C9022}) Maar... het kan ook de naam van die sleutel zijn. Dan heet dat ''mapje'' bijv {CFC7205E-2792-4378-9591-3879CC6C9022}, en niet de waarde die erin staat. Als in de naam van het ''mapje'' de code staat, staat bij de waardegegevens van de waarde die in het rechtervenster staat meestal de naam van het programma. Whatever, kopieer die code. Druk vervolgens op Bewerken en dan op Zoeken.... Plak hier de (juist gekopieerde) sleutel, en laat hem zoeken. Als het goed is kom je dan uit op:

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\(code)

Verwijder dan die HELE map met die naam. Als je niks vindt, doe je niks, en ga je terug naar:

HKEY_CLASSES_ROOT\*\shellex\ContextMenuHandlers

Ook als je wel wat vindt, ga je daarnaartoe terug. Verwijder nu het mapje met de naam van het programma, of waar de code in de naam van het ''mapje'' staat. Start Windows opnieuw op, en als het goed is, is het weg.

Wijzigingen in het register kunnen behoorlijk wat schade aan richten op je computer. Zorg dus dat je een goede backup hebt van je register. Zelf gebruik ik het programma WinRescue. Een gratis proefversie is te downloaden op de eerder genoemde link. Een (zelfgeschreven) handleiding van WinRescue vindt je hier.

Joren 007

PS: Als je dit liever niet zelf doet, niet kunt, of zoiets, laat dan iemand die er wel verstand van heeft het doen!

Laatst bewerkt:
Je kan ook zo snel een backup maken van het register:

1. Start
2. Uitvoeren
3. Regedit
4. Bestand
5 Exporteren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan