• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Snelheid Excel verhogen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MVisser

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2012
Goedenavond,

Ik heb een Excel bestand met zo'n 33.000 regels. Deze regels hebben een kolom met een ID (niet uniek), een ingangsdatum en een einddatum. Nu wil ik voor elk ID weten wat de minimale ingangs- en maximale einddatum is. Ik doe dit door een draaitabel te creëren met het ID zodat dit alleen nog unieke waardes bevat. In 2 kolommen naast deze draaitabel gebruik ik de formules =MIN(IF( en =MAX(IF(.

Nu is het probleem dat als ik deze formules doortrek bij alle unieke waardes, zo'n 10.000, Excel enorm lang aan het rekenen slaat (5 a 10 minuten).

Is er een manier dit te versnellen?

Mijn PC heeft 32GB DDR4 werkgeheugen en een i7-6700HQ. Tijdens het berekenen wordt er door Excvel niet meer dan 15% van de CPU en geheugen gebruikt.

Waarom gebruik je dan de min en max niet in de draaitabel? Een voorbeeldbestandje lijkt mij anders handig.

Volgens mij moet je het maximaal aantal threads gebruiken. Voor formules kun je dat instellen onder de Office knop > Opties voor Excel > Geavanceerd > Formules

Formules
Berekeningen met meerdere threads toestaan Deze optie is standaard geselecteerd en maakt snelle berekening mogelijk door gebruik te maken van alle processors op uw computer of van het aantal processors dat u handmatig typt.
Aantal berekeningsthreads Hiermee kunt u het aantal processors opgeven dat wordt gebruikt voor berekeningen.
Alle processors op deze computer gebruiken Deze optie is standaard geselecteerd en bepaalt dat alle beschikbare processors worden gebruikt voor berekeningen.
Handmatig Hiermee geeft u aan hoeveel processors u wilt gebruiken. Voer in het vak Handmatig een positief getal tussen 1 en 1024 in.

Met Speccy kun je onder > Processor het aantal Kernen en Threads zien.

Kijk ook even hier naar.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan