snelheid harde schijf in rpm of mbps

• Onderwerp starter Onderwerp starter hizi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hizi

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2008
hallo,

kan iemand mij een antwoord geven op de volgende vraag?
ik wil een externe harde schijf kopen, en zag dat er verschillende snelheden worden aangegeven. De ene was 7200 rpm, een andere 480 mbps. Wat is sneller?
Ik weet dat rpm, het aantal toeren per minuut aangeeft, en mbps, zal wel aantal mb's per seconde zijn,:D maar wat is sneller?:confused:

Het geeft twee verschillende dingen aan:

De 7200 RPM is idd het aantal toeren per minuut. Hoe meer hoe sneller (over het algemeen gezien, het kan iets per merk verschillen). De 480 mbs is idd 480 mb per seconde (let op! MegaBIT, niet BYTE, dus 480/8=60 Megabyte). Dit is de (theoretische) snelheid van de USB aansluiting. Dit betekent dat het een USB2.0 aansluiting is (en geen 1.0 of 1.1, of het binnenkort uit te komen 3.0).
Dus ze zijn van elkaar afhankelijk. Je aantal toeren kan wel gigantisch hoog zijn, maar als je USB aansluiting niet snel genoeg is heb je er niets aan, net als andersom.

De USB snelheid is echt een theoretische snelheid. Ik heb persoonlijk nog nooit die snelheid gehaald, nog niet eens de helft (max wat ik ooit zag was 25 MB ofzo).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan