snelheid laptop verbeteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Berichten
2.170
Mijn laptop heeft ongeveer een kwartier nodig om op te starten. Momenteel ben ik alleen op dit ding aangewezen en nu ben ik op zoek naar evt. aanpassingen die ik kan doen.
Ik heb al gehoord dat ik het beste Norton IS kan verwijderen, maar dan heb ik een ander antivirusprogramma nodig. Welke antivirusprogje is goed en verbruikt niet zoveel intern geheugen?

Het gaat om een laptop met een 700 Mhz processor 192 MB SD Ram. Hij draait op XPpro, daar wil ik niet vanaf.
 
Heb je met msconfig of Ccleaner al de nodige programma's afgevinkt die mee opstarten?
Een goeie defragemntatiebeurt wil ook wonderen doen.
En dan ga ik er voor het gemak vanuit dat je de laptop uitgebreid op spy- en adware hebt gecontroleerd?
Norton verbruikt veel, maar ik heb het echter ook op m'n laptop en die staat na inschakeling toch echt binnen een minuut vrolijk te snorren.

Een extra reepje gehugen zal ook zeker bijdragen aan de snelheid overigens.
Zeker wanneer je ervan uitgaat dat volgens "kenners", XP pas lekker draait op MINIMAAL 256 Mb RAM.
 
Laatst bewerkt:
A.J. zei:
Heb je met msconfig of Ccleaner al de nodige programma's afgevinkt die mee opstarten?
Een goeie defragemntatiebeurt wil ook wonderen doen.
En dan ga ik er voor het gemak vanuit dat je de laptop uitgebreid op spy- en adware hebt gecontroleerd?
Norton verbruikt veel, maar ik heb het echter ook op m'n laptop en die staat na inschakeling toch echt binnen een minuut vrolijk te snorren.

Een extra reepje gehugen zal ook zeker bijdragen aan de snelheid overigens.
Zeker wanneer je ervan uitgaat dat volgens "kenners", XP pas lekker draait op MINIMAAL 256 Mb RAM.

Al je tips voer ik geregeld uit, daar kan het hem niet in zitten. Kan nog wel effe in Ccleaner kijken, mogelijk lost dat iets op. En dat extra reepje geheugen, zou dat echt zoveel schelen?
 
Ik weet het zeker.
Kijk, als iedere techneut die er echt wat van weet, mij verteld dat XP pas draait op 256 Mb RAM en dan eigenlijk nog liever op 512 Mb RAM, dan ga ik daarvan uit.
Ik heb het overigens ook regelmatig op "onze" site gelezen.
Dan kan ik me dus zo voorstellen dat je laptop aan het "worstelen" is om de boel aan het draaien te krijgen.
Je laat dus niet bijvoorbeeld Office mee opstarten ofzo?
 
700mhz, en te weinig ram, belast de harddisk meer ... dus op een 5400RPM (als je dat al hebt - kan evengoed een 4200RPM zijn) is dat eigenlijk te traag - en is het een P3 mobile of een celeron ... dan blijft hij zelfs met extra ram traag - denk zelfs dat je videokaart een stuk inpikt !

veel sneller zal je em niet krijgen !
 
A.J. zei:
Ik weet het zeker.
Kijk, als iedere techneut die er echt wat van weet, mij verteld dat XP pas draait op 256 Mb RAM en dan eigenlijk nog liever op 512 Mb RAM, dan ga ik daarvan uit.
Ik heb het overigens ook regelmatig op "onze" site gelezen.
Dan kan ik me dus zo voorstellen dat je laptop aan het "worstelen" is om de boel aan het draaien te krijgen.
Je laat dus niet bijvoorbeeld Office mee opstarten ofzo?

Nee, office start niet mee op.
In de reactie na die van jou kwam overigens nog een andere reactie. daaruit blijkt dat ik het wel kan vergeten.... Ik wacht nog even verder af. Bedankt
 
Serverdude zei:
700mhz, en te weinig ram, belast de harddisk meer ... dus op een 5400RPM (als je dat al hebt - kan evengoed een 4200RPM zijn) is dat eigenlijk te traag - en is het een P3 mobile of een celeron ... dan blijft hij zelfs met extra ram traag - denk zelfs dat je videokaart een stuk inpikt !

veel sneller zal je em niet krijgen !


Ja, is idd. een 4200 RPM zie ik nu. Wel een P3 mobile. Uit jouw woorden begrijp ik dat ik het met dit ding wel kan schudden...?
 
Die reactie heb ik ook gelezen, maar een kwartier blijft bespottelijk.
Ik weet wel dat een clean install vaak ook wonderen verricht.
 
je zou het moetten kunne herleiden tot 7 minuten op jou systeem
ik zou dan inderdaad ook een schone installatie uitvoeren...
en enkel het echt nodige installeren
 
Bedankt voor de reacties. Voor 7 minuten heb ik er geen schone installatie :confused: over. Wel veel geld. Ik ga een andere kopen....
 
je kan eens proberen met alles wat extra grafisch is af te zetten, windows klassiek thema enz ...
maar voor de rest, als je echt snel wil werken ..
 
Ik heb van een kennis het advies gekregen om Norton SW geheel te verwijderen. Hij had ook een tooltje om echt alles van dat programma weg te halen. Ik heb dat gedaan. De opstartsnelheid is van 15 minuten teruggelopen naar 3,5 minuut!
Daarnaast heb ik NOD32 geinstalleerd om toch tegen virussen beschermd te zijn.
Mijn probleem is dus opgelost en ik heb na jaren afscheid genomen van Norton.....:D
 
oeps, het was dan nog systemworks ... het hele monitoringpakket en dergelijke, dat is inderdaad wel meer dan alleen een antivirus :)
 
Tja, het hele pakker neemt nogal wat tijd in beslag om op te staten.
Alleen Anti-virus verbruikt niet zoveel tijd.
Maar ook NOD heeft erg goede recensies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan