Snelheid netwerkkaart instellen in Monowall

Status
Niet open voor verdere reacties.

HermanH

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2004
Berichten
33
Kan iemand mij vertellen hoe ik de snelheid kan instellen van een 3Com9x5 netwerkkaart in het configuratiebestand CONFIG.XML van de firewall Monowall?

Monowall is gebaseerd op FREEBSD.

De maker van de firewall verwijst naar de man-pages, maar die heb ik niet kunnen vinden.
Verder heb ik wel een aantal pagina's gevonden over het instellen van de snelheid in FREEBSD, maar hoe plaats ik een instelling voor media als IFM_10_T in de configuratiefile. Ook wordt nergens aangegeven hoe te kiezen voor half-duplex (media-optie).
 
Laatst bewerkt:
Ik ga deze vraag verplaatsen
van bescherming/beveiliging naar netwerkkaart. ;)
 
In theorie staat de kaart altijd al geconfigureerd op full duplex, dit zul je ook zo moeten laten staan als je de kaart het best wilt benutten.
Mag ik vragen waarom je dit vraagt?
 
Omdat de rest van mijn netwerk nog op 10baseT half duplex draait. In mijn netwerk zitten o.a. nog 2 oude hubs.
Bij de internetverbinding ontstaan nu regelmatig korte pauses, waardoor internetpagina's vaak niet in 1 keer willen openen.

Mogelijk ligt dit aan deze netwerkkaart of aan het modem.
Dat wil ik dus uitsluiten door alles op 1 snelheid te zetten.
 
Als je binnen windows zou gaan naar Apparaatbeheer, dan kun je kiezen voor eigenschapen voor je netwerk kaart, daar op het tweede tabblad kun je de sneilheid aangeven waar de kaart op moet werken, het mooist is Automodus maar als je die optie niet hebt dan moet je kiezen voor 100mbps full duplex.
Dan gebruik je de kaart op zijn maximale.
 
Excuus ja, ik lees nu dat je dat gebruikt, ik moet zeggen, ik ken het niet, excuus.
Mischien dat (als je die hebt) op de flop van de netwerk kaart waar de driver op staat, ook een tool zit om diet in te stellen, dit wil ook nog wel eens het geval zijn, daar zie je dan iets van diagnotics tool of iets dergelijks.
 
Nee, die heb ik niet.

Daar heb ik ook niet zo veel aan. De insteeling moet in de configuratie-file van de firewall gebeuren. Je kan niet bij de prompt komen. Daarom had ik deze vraag ook bij beveiliging geplaatst en niet bij netwerkkaart.

Ik verwacht niet dat ik hier nu nog een werkend antwoord op krijg.
 
Ik snap wat je bedoel, denk zo en zo niet dat een log file of firewall file hier iets aan kan doen, deze files hebben vaak geen toegang tot de configuratie van de netwerk kaart, deze instelling wordt namelijk weggeschreven op de kaart, het programma wat dit moet doen, moet wel toegang hebben tot dit gedeelte van de kaart namelijk.
 
Volgens de makers van de firewall zou dat wel moeten kunnen in deze configuratiefile. Ze vertellen alleen niet hoe.
 
Als freebsd een besturingsysteem is dan zou je daar een vraag over de firewal kunnen zetten.
hoe je die kunt instellen.
Jouw eerste vraag ging over het instellen van een netwerkkaart, daarom de verplaatsing.
Maar ik begrijp nu dat je een firewall wilt configureren.
Vertel dan eens hoe die firewall heet en welke versie het is.
 
Het gaat wel degelijk om de configuratie van een netwerkkaart, maar wel in een firewall.
De firewall heet Monowall.
Deze draait vanaf CD. De configuratie wordt opgeslagen in een bestand op een diskette.
Veel instellingen zijn mbv een webgui in te stellen. De instelling van de snelheid van de netwerkkaart helaas niet. Die is dus wel in te stellen door het configuratiebestand te editten.

Ik heb de naam van de firewall voor alle duidelijkheid ook nog maar een tweede keer in de openingsvraag gezet.
 
Laatst bewerkt:
Beide links waren mij bekend. Toch bedankt.

Ik heb zelf iets anders gevonden:
Door achter de link waarmee de Webgui opent /exec.php te zetten krijg je een soort prompt.
Hierachter kan je de normale commando's voor FREEBSD in tikken.
In mijn geval: ifconfig xl1 media 10baset/utp mediaopt half-duplex
Hiermee wordt deze info wel an het systeem doorgegeven.

Helaas wordt het dan nog niet opgeslagen. Dus na iedere reboot moet dat commando weer ingevoerd worden.

Het opslaan moet dus in CONFIG.XML gebeuren.
Ik heb hiertoe een eerste poging gedaan. Helaas mislukt. Ik ga nog een en ander uitproberen.

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft bedankt. Ik laat nog even weten of de laatste drempel in deze vraag ook genomen kan worden.
 
Helaas blijkt dat mijn nieuwe modem niet goed samenwerkt met Monowall. In het nieuwe modem zit ook een firewall. De dubbele firewall resulteert in slechte/haperende verbinding. Omdat er in het modem ook een beperkte firewall zit, heb ik de Monowall PC uiteindelijk maar verwijderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan