Snelheid Sata schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roekie

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2003
Hallo
Ik heb 2 harde schijven in mijn systeem, een gewone IDE schijf van 80 gig en een Seagate SATA schijf van 250 gig.
Ik heb een spel (Call of duty 2) geïnstalleerd op de SATA schijf, het spel loopt niet lekker, het stottert af en toe als hij leest van de schijf !
Ik heb hem nu geïnstalleerd op mijn oude IDE schijf en het spel loopt nu wel goed !
Ik vraag me af hoe dit kan, de SATA is toch sneller ?

Windows XP
Asus AX800XT video
1024 ram
A7N8X mainboard

Roekie

De dataoverdracht zou sneller moeten zijn (133mb/s tegen 100 mb/s) maar wat nog wel eens vergeten wordt is dat de cache (1, 2, 8 of zelfs 16 mb) van de harddisk een heel belangrijke rol speelt, evenals de gemiddelde zoektijd. Zeker als je een grote harddisk niet in partities verdeeld kan die zoektijd aardig oplopen en natuurlijk niet te vergeten de fragmentatie van de harddisk speelt een rol.

Geplaatst door maestro12
De dataoverdracht zou sneller moeten zijn (133mb/s tegen 100 mb/s) maar wat nog wel eens vergeten wordt is dat de cache (1, 2, 8 of zelfs 16 mb) van de harddisk een heel belangrijke rol speelt, evenals de gemiddelde zoektijd. Zeker als je een grote harddisk niet in partities verdeeld kan die zoektijd aardig oplopen en natuurlijk niet te vergeten de fragmentatie van de harddisk speelt een rol.

UATA/IDE = 133MB/s
SATA: 150MB/s

Binnenkort ga ik een nieuwe PC aanschaffen met uiteraard ook een SATA schijf in. Gezien deze PC voor onder andere videobewerking dienst zal doen zou er bijna zeker een 2e HD in moeten. Hiervoor heb ik volgende keuzes:
- 2e sata schijf aanschaffen
- mijn 2 identieke "oude" IDE schijven (Maxtor 80GB 8MB cache 7200t) in RAID 0 plaatsen.

Mijn voorkeur (financiel beter) gaat naar de 2e oplossing gezien ik deze toch heb.

Ik veronderstel dat 2 IDE schijven in RAID0 sneller/beter zijn dan een enkele SATA?

Mogenlijk, maar als een schijf het begeeft is het wel ineens stuk, das het gevaar aan raid, maar ik heb in een van mijn vele zelfgemaakte systeemen 4 sata schijven in zitten in raid en die draaien al een maandje ok...

Voor videobewerking is snelheid belangrijk, dan kom je bijna niet uit onder Sata in raid 0 striping. Kijk eens bij mijn systeem 2, dit draait al 2 jaar probleemloos.
Maar natuurlijk is IDE raid sneller dan een enkele Sata schijf.

en een raid controllertje is zeker goedkoper als een nieuwe schijf :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan