snelheid van SATA maxtor te laag

Status
Niet open voor verdere reacties.

_ShaiHulud_

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2002
Ik heb net een week mijn nieuwe computer in huis.
Het is een 3.4Ghz Intel op een Asus P5LD2 moederboard.
De schijven zijn van Maxtor: 2x 250Gb 7200 rpm SATA/300 schijven met 16Mb cach (type:6V250F0) . Deze heb ik overigens nog niet gevonden op de maxtor site.

Natuurlijk even benchmarken maar dat leverde een tragische gemiddelde snelheid:
schijf 1: 56 MB/s
schijf 2: 46 MB/s

De schijven zijn aangesloten op de SATA poorten en in de bios als standard IDE geconfigureerd in de bios. Ze hebben beide 2 partities van precies de helft en hebben een NTFS.

Volgens mijn moeten deze schijven toch zeker in de buurt van de 300Mb/s kunnen komen, op zijn minst boven de 200.

Iemand een idee? Zijn er misschien jumpers die ik mis?

Ik weet verder niks over RAID maar dat wordt hier niet gebruikt. Is dat misschien de oorzaak?

Oja: benchmark prog is Sisoftware sandra 2005

Aansluitend: al worden de twee HD's niet in een RAD 0 of RAID 1 opstelling gebruikt, er moeten als het goed is voor de installatie van Windows door middel van de F6 methode SATA RAID controllers geinstalleerd zijn.

Of dat gebeurd is kun je nakijken in Systeem, Hardware, Apparaatbeheer. Halverwege worden de IDE-controllers vermeld, maar meer naar onderen horen de SCSI- en RAID-controllers te staan.

In de BIOS moet eveneens de SATA RAID optie geactiveerd zijn (Advanced > Boot Configuration?)

Als dat niet zo is, navragen bij de retailer.

Snelheid HD's zou ik laten checken bij PC Pitstop, daar kan je de testresultaten vergelijken met andere systemen. Link: http://www.pcpitstop.com/pcpitstop/default.asp?reason=config_not_loaded

Maar ik heb het sterke vermoeden dat het feit dat de SATA RAID voor de HD's niet geactiveerd is, de snelheidsbeperking veroorzaakt.

Maar om de BIOS zondermeer aan te passen terwijl je niet weet hoe zij in samenhang met Windows zijn geinstalleerd, lijkt me riskant.

Edit: veel hogere schrijf/leessnelheden worden pas bereikt in Raid 0 (of 1) opstelling.

Edit2: hier wat uitleg over RAID (iets verouderd, basis is juist) http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php

Laatst bewerkt:
>>>De schijven zijn aangesloten op de SATA poorten en in de bios als standard IDE geconfigureerd in de bios. Ze hebben beide 2 partities van precies de helft en hebben een NTFS.<<<

Dan heeft hij Bios goed staan , en halen ze de waarde zoals aangegeven in de link van Maxtor!!!

Laatst bewerkt:
BANDIT123 zei:
>>>De schijven zijn aangesloten op de SATA poorten en in de bios als standard IDE geconfigureerd in de bios.
Dat is juist. Maar wat ik bedoel kan ik beste laten zien met mijn eigen BIOS.

Via Advanced naar Drive Configuration.

ATA/IDE Configuration [Enhanced]

Intel (R) Raid Technology [Enabled]

SATA AHCI Mode [Enabled]

PCI IDE Bus Master [Enabled]

SATA Port 1 Maxtor 6Y120M0

Het gaat om SATA AHCI Mode, die wordt "grijs" dus inactief op het moment dat de Raid Technology wordt ingeschakeld. Dus ook al zijn de IDE instellingen goed en ook al is de HD aangesloten op een SATA Port, als de Raid Technology niet is ingeschakeld werkt het systeem niet stabiel. Na start een bevroren Bureaublad, programma's reageren niet, Taakbeheer reageert niet, snelheid harde schijven blijft beneden de maat en dat doet zich soms wel soms niet voor. Op zeker moment kan het systeem in "eeuwige" lus terechtkomen. Dus Start, tot Winlogo, dat zakt weer weg, herstart, enz.

Maar...het systeem van TS is hopelijk prima in orde.

Laatst bewerkt:
Aanvulling: Raid Technologie moet altijd in de BIOS ingeschakeld worden, ook bij één SATA HD waarbij (nog) geen spake kan zijn van instellen van Raid 0 of Raid 1.

Boeing_737 zei:
Aanvulling: Raid Technologie moet altijd in de BIOS ingeschakeld worden, ook bij één SATA HD waarbij (nog) geen spake kan zijn van instellen van Raid 0 of Raid 1.

:confused:

Bij veel Asus biosjes kun je gewoon kiesen tussen sata of raid gebruik, andere moet je weer wel instellen als raid, afhankelijk van de gebruikte chipset.

Maar die theoretische doorvoorsnelheid van 3 gb/sec is nog nooit gehaald met een benchmark progje, allemaal horeca weerberichten.

Zelfs de 1,5 gb/sec zul je in de praktijk ook nooit halen, en de vraag is of de chipset op dat mobo ook SATA 3 gb/sec ondersteund.

60 tot 70 mb met zo'n progje is wel het maximale haalbare.

http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

De verschillen zitten in de theoretische doorvoorsnelheid van de controller op de schijf en de schrijf/leesprestaties van de schijf zelf, dat zij twee verschillende dingen.

Lange Pier zei:
Bij veel Asus biosjes kun je gewoon kiesen tussen sata of raid gebruik, andere moet je weer wel instellen als raid, afhankelijk van de gebruikte chipset.
Nu breng je me aan het twijfelen.
Als TS twee SATA schijven heeft en een chipset die Raid Technology ondersteunt, alleen dan heeft hij de optie Raid Technology in zijn BIOS staan (volgens mij) en dan moet die Raid Technology ook ingeschakeld worden om de besturing van zijn HD's correct te laten verlopen.

Dat staat helemaal los van het feit of hij de twee schijven ook echt wil laten samenwerken in een Raid 0 of Raid 1 opstelling.

Lange Pier zei:

Maar die theoretische doorvoorsnelheid van 3 gb/sec is nog nooit gehaald met een benchmark progje, allemaal horeca weerberichten.

Zelfs de 1,5 gb/sec zul je in de praktijk ook nooit halen, en de vraag is of de chipset op dat mobo ook SATA 3 gb/sec ondersteund.

S-ata heeft een theoretische dataoverdracht van 150MB/s en s-ata2 300MB/s...
Als je op je moederbord 2 s-atapoorten hebt die ook in raid0 (striped, is eigenlijk geen echte raid) kunnen werken, ben je niet verplicht dit ook in te schakelen. Als je raid0 inschakeld en je hebt er twee identieke schijven op zitten, dan zal de snelheid niet eens zo veel verbeteren hoor, dat valt echt tegen.
Let op: als je twee schijven hebt op de s-atacontroller die onafhankelijk werken van elkaar en je schakelt ineens raid0 in, dan ben je op slag je data kwijt (bij mijn raidkaart wel iig).

Boeing_737 zei:
Nu breng je me aan het twijfelen.
Als TS twee SATA schijven heeft en een chipset die Raid Technology ondersteunt, alleen dan heeft hij de optie Raid Technology in zijn BIOS staan (volgens mij) en dan moet die Raid Technology ook ingeschakeld worden om de besturing van zijn HD's correct te laten verlopen.

Dat staat helemaal los van het feit of hij de twee schijven ook echt wil laten samenwerken in een Raid 0 of Raid 1 opstelling.

Ik heb hier zelf een VIA chipset ( KT400) waarbij inderdaad de raid wordt ingesteld in de bios, als ik dat verder niet instel in de raid bios, draaien deze als onafhankelijke sata schijven.

Maar gisteren ook een VIA chipset ( K8T890 ) in de bios geconfigureerd, voor een sata schijf in een comp voor een kennis, en deze had de instelmogelijkheid voor sata of raid werking, gezet op raid miste hij een schijf en ging niet verder.

Sarvo zei:
S-ata heeft een theoretische dataoverdracht van 150MB/s en s-ata2 300MB/s...
Als je op je moederbord 2 s-atapoorten hebt die ook in raid0 (striped, is eigenlijk geen echte raid) kunnen werken, ben je niet verplicht dit ook in te schakelen. Als je raid0 inschakeld en je hebt er twee identieke schijven op zitten, dan zal de snelheid niet eens zo veel verbeteren hoor, dat valt echt tegen.
Let op: als je twee schijven hebt op de s-atacontroller die onafhankelijk werken van elkaar en je schakelt ineens raid0 in, dan ben je op slag je data kwijt (bij mijn raidkaart wel iig).

dat kopt wel ja
na uit vallen van wat maxtors ook al een paar me windows flink gecrasht :D

Boeing_737 zei:
Of dat gebeurd is kun je nakijken in Systeem, Hardware, Apparaatbeheer. Halverwege worden de IDE-controllers vermeld, maar meer naar onderen horen de SCSI- en RAID-controllers te staan.

Hier staat alleen de virtuele scsi schijf van alcohol120%. Ik wil verder niet gebruik maken van de RAID functie. Dus gewoon veel opslagruimte.

Boeing_737 zei:
Snelheid HD's zou ik laten checken bij PC Pitstop, daar kan je de testresultaten vergelijken met andere systemen. Link: http://www.pcpitstop.com/pcpitstop/default.asp?reason=config_not_loaded

Ik heb deze eens geprobeerd:
uncatched speed: 63 Mb/s

Boeing_737 zei:
Maar om de BIOS zondermeer aan te passen terwijl je niet weet hoe zij in samenhang met Windows zijn geinstalleerd, lijkt me riskant.

Ik neem aan dat je bedoeld dat dan de data weg is?

Boeing_737 zei:
Het gaat om SATA AHCI Mode, die wordt "grijs" dus inactief op het moment dat de Raid Technology wordt ingeschakeld. Dus ook al zijn de IDE instellingen goed en ook al is de HD aangesloten op een SATA Port, als de Raid Technology niet is ingeschakeld werkt het systeem niet stabiel. Na start een bevroren Bureaublad, programma's reageren niet, Taakbeheer reageert niet, snelheid harde schijven blijft beneden de maat en dat doet zich soms wel soms niet voor. Op zeker moment kan het systeem in "eeuwige" lus terechtkomen. Dus Start, tot Winlogo, dat zakt weer weg, herstart, enz.

Maar...het systeem van TS is hopelijk prima in orde.

Ik heb even gekeken in mijn bios:
bij IDE configuration staat:
Configure SATA as ... Standard IDE
Onboard IDE Operate mode.....Enhanced Mode
Enhanced mode support on .....S-Ata

Als ik de standard IDE verander dan kan ik kiezen tussen RAID en AHCI. Maar ik weet niet of ik dan alle data kwijt ben op mijn PC dus dat heb ik nog maar niet geprobeerd. Van vastlopers heb ik geen last gehad (afkloppen ;) ).

Lange Pier zei:

Het moederboard zou ook 3Gb moeten kunnen. En ik vind het niet zo erg als ik die 300 Mb/s niet haal maar 60 vind ik wel heel erg weinig. Dan had ik net zo goed goedkope IDEs kunnen kopen.:)

_ShaiHulud_ zei:
Het moederboard zou ook 3Gb moeten kunnen. En ik vind het niet zo erg als ik die 300 Mb/s niet haal maar 60 vind ik wel heel erg weinig. Dan had ik net zo goed goedkope IDEs kunnen kopen.:)

Nogmaals, je gooit twee dingen door elkaar ( eigenlijk drie ), lezen van de schijf is het snelste wat de schijf kan, dat wordt gemeten met die progjes, de doorvoersnelheid van de interface is weer iets anders, en de doorvoersnelheid van schijf naar de chipset is weer een andere, met hoge cijfers worden er gewoon mooie advertenties gemaakt, vandaar horeca weerberichten, die zijn alleen bedoeld om mensen naar drankgelegenheden te lokken.:D

Trouwens, de prijzen maken ook niet veel meer uit, althans bij de goede webwinkel, zit maar een paar euro tussen.

Laatst bewerkt:
Het bericht wat hier stond heb ik ingetrokken. Het voegde niet iets nieuws toe. Sorry.

Laatst bewerkt:
_ShaiHulud_ zei:
Ik neem aan dat je bedoeld dat dan de data weg is?
Ik weet het niet. In mijn systeem kan ik in de BIOS wisselen van RAID naar "normale" Sata, mijn data gaan niet verloren maar ik krijg wel de verschijnselen die ik hier beschreef. Je zou het na moeten vragen bij je installateur.

Laatst bewerkt:
Sarvo zei:
Ik heb één Maxtor HD, ik heb Raid Technology ingeschakeld (zie de gegevens uit mijn BIOS) en pas dan draait mijn systeem stabiel en snel.
Dat heeft dus niets te maken met RAID 0 of 1 configuratie, dat is wat ik voortdurend probeer duidelijk te maken.

Zelfs een leverancier dacht: klant gaat toch geen RAID instellen, dan hoef ik in de BIOS ook Raid Technology niet in te stellen.

Dat is dus fout gedacht.

Systeem heeft SATA schijf? Met F6 is de SATA RAID Controller geladen? Chipset ondersteunt SATA Raid Technology?

Dan altijd in de BIOS Raid Technology activeren zelfs bij maar één HD.

Voor een compleet overzicht van een Intel Sata Raid installatie zie mijn bericht hier: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=240090

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan