snelheid van SATA maxtor te laag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn door jouw geqoute opmerking heeft daar helemaal niks mee te maken. Ik waarchuw alleen voor een mogelijk risico als je die instelling gaat wijzigen terwijl de schijven gewoon in gebruik zijn door windows als twee losse.

Sarvo zei:
Mijn door jouw geqoute opmerking heeft daar helemaal niks mee te maken. Ik waarchuw alleen voor een mogelijk risico als je die instelling gaat wijzigen terwijl de schijven gewoon in gebruik zijn door windows als twee losse.
De opmerking kan tot misverstanden leiden. Zie deze vraag van TS:

Quote:
Origineel gepost door Boeing_737
Maar om de BIOS zondermeer aan te passen terwijl je niet weet hoe zij in samenhang met Windows zijn geinstalleerd, lijkt me riskant.

_ShaiHulud_ zei:
Ik neem aan dat je bedoeld dat dan de data weg is?

In de BIOS Raid Technology activeren (kan alleen als via F6 de controllers zijn geladen) doet niets meer dan de HD('s) gereed maken voor Raid 0, 1, 5 e.d. Het daadwerkelijk configureren van Raid moet daarna nog gebeuren en op een andere plaats.
Als je dat ook bedoelt, hebben we het over hetzelfde.

Boeing_737 zei:
De opmerking kan tot misverstanden leiden. Zie deze vraag van TS:

Dat is geen misverstand, dat is precies wat ik bedoel... volgens mij loop je nou een aantal zaken door elkaar te halen, waardoor de TS juist in de war raakt.

Als je 2 s-ata poorten op je moederbord hebt, zal je tijdens de installatie van windows op F6 moeten drukken om de drivers van die controller te installeren. Ze zullen nu herkenbaar zijn voor windows. Als je geen drivers op een diskette hebt, dan heb je een cd met een geslipstreamde sp2 nodig, tenzij je een truc weet om ze via de F6functie vanaf een cdrom te laden.
Als je vervolgens windows installeert op één schijf en je stelt daarna in de bios in dat je raid0 (striped) wil gebruiken, is in één klap je data foetsie. Kan jij garanderen dat die data weer terug is als je de instelling weer terug zet? Ik niet in ieder geval...

Oftewel: drivers heb je nodig voor de herkenning van de poorten, in de bios schakel je raid in of uit (of je twee schijven respectievelijk samen als één gebruikt of apart)

Ik heb de test gedaan op pc pitstop en dat gaf de volgende resultaten:

schijf C: (SiI RAID 0 Set 0) uncached speed: 59MB/s (149%)
schijf D: (Maxtor 6Y120M0 ) uncached speed: 52MB/s (132%)
Het percentage is een vergelijk met soortgelijke systemen, dus die is niet verkeerd.

Dus zo slecht doen jouw schijven het volgens mij niet eens, doe anders ook eens de test op pcpitstop (registratie is gratis en je ontvangt er geen spam door)
Je ziet ook dat een raid0instelling nauwelijks verschil maakt met een enkele schijf.
De 150MB/s (s-ata1) is zuiver theoretisch, maar met een 7200rpmschijf haal je dat dus nooit.

:edit: Na defragmentatie van C: ging de snelheid omhoog naar 65MB/s

Laatst bewerkt:
Sarvo zei:
Oftewel: drivers heb je nodig voor de herkenning van de poorten, in de bios schakel je raid in of uit (of je twee schijven respectievelijk samen als één gebruikt of apart)
Nu ga ik weer twijfelen.
Ik heb met F6 SATA RAID Controllers geinstalleerd.
In de BIOS staat RAID Technology actief.
Maar pas in het Intel Storage Utillity kan ik een eventuele Raid 0 of 1 instellen
(Ja, ik heb nog maar een schijf, maar dat doet niet af aan het principe, als ik een tweede HD had stond die ook vermeld onder de non-Raid schijven.).
In het menu onder Acties heb ik twee keuzes: "Raid volume" maken of "Raid volume maken op basis van bestaande harde schijf".

Ik heb het dus zo begrepen: als in de BIOS de Raid Technology als "actief" staat, wordt daardoor nog helemaal geen Raid volume gemaakt, je BIOS heeft je systeem alleen maar "op scherp" gezet om Raid volumes te kunnen gaan maken, maar dat doe je pas later in Windows, met welke utillity dan ook.

Voor de volledigheid mijn post hier: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=240090

Edit: ik vergeet door het verloop van deze thread nog te herhalen: als je in het door mij gegeven geval, de Sata Raid Technoloy in de BIOS uitschakelt, kan je systeem daarna (zeer) instabiel worden. De verschijnselen heb eerdere beschreven. Ook al heb je geen Raid-volumes gemaakt: als je met F6 Raid Controllers hebt moeten installeren, dan verwacht Windows XP die bij iedere opstart weer. Soms kan het op "Default Settings" zetten van je BIOS het ongewenste effect hebben dat die Raid Technology setting wordt uitgeschakeld. Dan heb je daarna problemen.

Laatst bewerkt:
Sarvo zei:
Ik heb de test gedaan op pc pitstop en dat gaf de volgende resultaten:

schijf C: (SiI RAID 0 Set 0) uncached speed: 59MB/s (149%)
schijf D: (Maxtor 6Y120M0 ) uncached speed: 52MB/s (132%)
Het percentage is een vergelijk met soortgelijke systemen, dus die is niet verkeerd.

Ziet er hetzelfde uit.
Blijkbaar toch normaal dan. Vooruit we laten het hier maar bij. In iedergeval bedankt voor alle reacties...

Nog even een update:
Ik heb ook eens bij ASUS geinformeerd.
Dit is hun antwoord:

Dear Customer,
Thank you for contacting ASUS Customer Service.
You need to use AHCI mode to reach the high mode. But you need to reinstall OS in AHCI mode. When installing OS, you need press F6 to load the driver.

Hope it will help!

Laatste vraag die ik dan nog heb is de volgende: Als ik dit doe, ben ik dan ook de data kwijt op de boot schijf (partities en/of ander directories) of alleen maar de boot code waardoor windows niet kan opstarten? Is schijf 2 ook meteen leeg?

Nog even een update:
Ik heb ook eens bij ASUS geinformeed.
Dit is hun antwoord:

---------
Dear Customer,
Thank you for contacting ASUS Customer Service.
You need to use AHCI mode to reach the high mode. But you need to reinstall OS in AHCI mode. When installing OS, you need press F6 to load the driver.

Hope it will help!
-------
Lijkt toch erg veel op het antwoord van Boeing. ;) ;)

Laatste vraag die ik dan nog heb is de volgende: Als ik dit doe, ben ik dan ook de data kwijt op de boot schijf (partities en/of ander directories) of alleen maar de boot code waardoor windows niet kan opstarten? Is schijf 2 ook meteen leeg?

Op de schijf waar Windows opstaat ben je na herinstallatie met F6 methode alles kwijt. Je had tot nu toe geen Raid ingesteld, dus op de andere HD blijft volgens mij de data intact.

Voor wie de Serial ATA-technologie in detail wil bestuderen hierbij een link naar de The Serial ATA International Organization (SATA-IO)

met een overzicht van de bedrijven die meedoen.

Op de site zijn diverse technische beschrijvingen te lezen.

Nadeel: het is in het Engels: SATA-IO

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan