Snelheid van wifi

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterDennis

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Ik verdiepte me vandaag eens in de snelheid van mijn wifi netwerk in huis.
Zittend op de bank, of boven, getest via 2 verschillende laptops en een smartphone.
Ik kom telkens uit op 25 of 26 Mbit.
Nu heb ik ontdekt dat ik een Cat5 kabel tussen mijn modem en router heb.
Dus die ga ik eerst vervangen voor een Cat6
En ik ontdekte dat mijn netwerkkaart in mijn laptop maximaal 54 Mbit aan kan, dus die wil ik ook vervangen (Asus K73sv)

Ik betaal (bij Ziggo) voor 120Mbit down en 12 Mbit up.
Doe ik de tests via Een onafhankelijke site van Ookla of de speedtest app krijg ik dus bovenstaande uitslagen.
Doe ik de test via Ziggo speedtest, geeft die precies de snelheden aan waarvoor ik betaal.

Is het echt waar dat die speedtest van Ziggo zo onbetrouwbaar is?

Ik denk dat de test van speedtest.net een stukje betrouwbaarder is. Houd er overigens wel rekening mee dat je draadloos vrijwel nooit de beloofde snelheden behaalt omdat je altijd een verlies hebt via WiFi.

Dat gezegd hebbende: de snelheid is zo hoog als het traagste onderdeel in je netwerk ;)

Dat ik draadloos minder snelheid haal weet ik.
Maar betalen voor 120 Mbit en maar 26 Mbit ontvangen vind ik een te groot verschil.

Tsja, dat zit in die g wifi adapter. Koop een wifi adapter die 802.11n op zowel de 2,4 ghz band als op de 5 ghz band kan.

Ik haal hier, met een 60 mbit abonnement van Ziggo, op mijn tweede wifi netwerk (Horizon box, wifi netwerk op 5 ghz, 802.11n): Ping: 11 ms, Download: 50 mbit /s, Upload: 12 Mbit /s
Die 50 mbit/s zal nog hoger uitpakken op momenten dat het 'rustig' is (ik test nu tijdens 'spitsuur', dus tussen 20:00 en 22:00 uur).

Tijs.

Let wel op: Een Horizon box heeft die twee wifi netwerken.
Ik kan niet spreken over andere apparaten die Ziggo/UPC geleverd hebben, alleen over de Horizonbox... Check dus of jouw apparaat óf een horizon box is óf een ander apparaat, maar dan wel met 2 netwerken (op 2,4ghz en 5ghz band).

Tijs.

Ik heb een modem: Cisco epc3212
En een router: Cisco E3000 die op zowel 2.4 en 5.0 Ghz uitzend

Prima, dan zou je verbetering moeten gaan zien zodra je een 802.11n (of 802.11ac/802.11n, zoals ik heb: TP-Link Archer T4U) wifi adapter koopt en koppelt met het 802.11n netwerk van de Cisco E3000.
Hoe groot de verbetering is is natuurlijk ook afhankelijk van hoe ver je van de E3000 zit.

Tijs.

Ik heb zelf hier nu 144 mbps/s wifi verbinding op het 5ghz netwerk, met "Uitstekende" signaalsterkte.

Tijs.

Ik heb vanmorgen een Cat6 kabel gehaald voor tussen de modem en de router.
Netwerk kaartje besteld, kan ik morgen ophalen :-)

Maar....Na het plaatsen van de kabel tussen modem en router, heb ik de snelheid weer getest op een chromebook van Acer, en op mijn S6
Beiden pronken met het feit dat hun apparaten super snel kunnen internetten.
Maar op beiden behaal ik maar een getest resultaat van 26 Mbps
Wat zie ik dan nog over het hoofd?
???

Na een 1e test, heb ik de kabels van modem en router uit de wcd gehaald, en laptop en telefoon gerestart.
Bracht geen verbetering.

Mijn apparaten.
Modem Cisco EPC 3212: http://tweakers.net/pricewatch/386070/cisco-epc3212/specificaties/
Router: Cisco E3000: http://tweakers.net/pricewatch/267815/linksys-e3000/specificaties/
Acer Chromebook: http://tweakers.net/pricewatch/431855/acer-chromebook-cb5-571-c506/specificaties/
Asus K73sv: http://tweakers.net/pricewatch/280118/asus-k73sv-ty081v/specificaties/ (waar dus een andere netwerk kaart in komt)

Hoever van de router meet je?

Cisco staat niet echt bekent om zijn uitstekende wifi versterker/ontvanger, overigens.

Iemand in de omgeving een ander merk router over of te leen om die te kunnen testen?

Heb hier een Cisco 3925 modem/router waarvan de wifi na 5 meter het al voor gezien hield, Belkin dual-band erachter en de Cisco in bridge met de radio uit en alles is zoals het moet, zelf buiten nog na 50mtr. verbinding.

Ik vind het vervelend nu alweer met een reactie geconfronteerd te worden terwijl je de test met de 5 ghz wifi nog niet eens gedaan hebt.
Op 2,4 ghz met een 802.11g wifi adapter zie ik zelden een hogere doorvoersnelheid dan 27 mbps. Heb ik niet op mijn netvlies, maar ik schat dat het met een 802.11n verbinding op 2,4 ghz band niet veel beter gaat zijn.

Bedenk ook dat de 2,4 ghz band veel meer overlappende wifi netwerken 'in de buurt' zal laten zien dan die van de 5 ghz band.
Het vervangen van een netwerkkabel van Cat5 naar Cat6 heb ik zelf zowiezo geen 'winst' in gezien qua snelheid.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk!
Is me helemaal doorgeschoten
Verschillende wifi signalen net getest:
5 ghz test op 2 meter vanaf router: 120 Mbps
Op etage hoger: 20 Mbps

Alleen 2.4 ghz op 2 meter vanaf router: 24 Mbps
Op etage hoger: 17 Mbps

Beiden gemeten om 16:45 uur.

Ik dacht altijd dat het niet uit maakte, en je beide'n tegelijk aan kon zetten (2.4 ghz en 5 ghz)
Nu ontdekte ik dat wanneer beiden aan staan, dat 2.4 ghz signaal het wint op 2 meter vanaf router.

Software instellingen van je hardware hebben op grotere snelheden (80 Mbps+) flinke invloed.
Zet bijvoorbeeld in de instellingen van je WiFi adapter "QoS Packet Scheduler" uit, en zet je snelheid eens geforceerd op 1 Gbps Full Duplex.
Wat betreft WiFi over 2,4 GHz: een verlies van 33% van de maximum snelheid is normaal.
Die 27 Mbps echter NIET.

Je zegt er een router tussen te hebben zitten: staat die wel op volle snelheid te zenden?
Oftewel: staan die instellingen wel optimaal ingesteld?

@Lange Piet: Dat Cisco niet bekend zou staan om zijn uitstekende WiFi versterker/ontvanger is mild gezegd dikke bull****.
Cisco is nog steeds nummer 1 op netwerkgebied.

EDIT: Een Cat6 kabel tussen je modem en je router stoppen schiet ook niet op als de apparaten maar staan ingesteld op 10 Mbit/s, bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Ik heb QOS uit gezet, en nu vinden mijn laptops geen wifi meer.
1 Gbs full duplex? Hoe of waar kan ik dat vinden?

Ik ontdekte gisteravond dat de 2 antennes die in de router zaten, er niet meer in zitten en ik ze nergens kan vinden :s

Ja, daar heb je het al :)

Als de antennes er niet in zitten, zal hij nauwelijks uitzenden.
Waarschijnlijk ook de reden dat je geen verbinding meer kunt vinden.
Maar de E3000 heeft geen losse antennes... dus heb je wel de E3000 dan?

QoS PacketPlanner is eigenlijk niks anders dan softwarematige voorrang geven aan bepaalde pakketten die je binnenkrijgt.
Super handig met lage snelheden, maar kan averechts werken bij hogere snelheden. Dat kan geen invloed hebben op het wel of niet kunnen vinden van een netwerk. Heb je niets anders erbij aangepast?

De snelheid van je WiFi adapter, zie ik nu, kan je niet instellen. Vergeet dat gedeelte alsjeblieft.
Dit is slechts voor netwerkkaarten die zijn bedraad.

Laatst bewerkt:
Hij zend wel uit....
Ik moet vandaag toch een netwerkkaartje halen, dan daar vragen of zij antennes hebben liggen....hoewel ik de kans klein acht.

Nadat ik alle instellingen weer heb terug gezet, van voor jouw reactie, doet ie het wel weer.
Maar ook nu haal ik op 5GHz máár 25 Mbps binnen :S

Ook al zijn de specificaties van de router helemaal goed voor mijn situatie, neig ik toch sterk naar een nieuwe router op deze manier....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan