Snelheidsverlies netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

ginojo

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2010
Hallo guys,

Ik heb beetje zitten *****n met mn netwerk en heb een extra accesspoint erbij. Dit is de situatie met mijn aannames (correct me if I am wrong.)

De router zou wireless 802.11n: "up to 300 Mb/s" moeten kunnen halen. (300/8=37MB/s)
Er is 1 gigabit WAN en een server op aangesloten via gigabit LAN. (gigabit = 1000Mb/s = 125MB/s)
Wifi word enkel uitgezonden via 802.11n dat in theorie 100Mb/s zou moeten halen. (12.5MB/s)
De fabrikant beweerd dat de router met 300mbps kan uitzenden, :confused:
Mijn laptop geeft bij network properties aan "speed: 72.2Mb/s" (= 9.0MB/s) (Waarom staat hier geen 300.0Mb/s?)
De server beschikt ook over een gigabit lan-poort en is met de router verbonden via een cat 5e kabel. (cat5e = 1000Mb/s = 125MB/s)

Echter, als ik een file kopieer van de server naar laptop, krijg ik als max snelheid maar 6.0MB/s. Terwijl ik hier dan toch die MB/s verwacht, wat kan de oorzaak zijn van dit snelheidsverlies? Of is het ergens een instelling?

(Als ik mn laptop aansluit via LAN kabel haal ik wel 10MB/s... :confused: )

Gino

Laatst bewerkt:
Je zal waarschijnlijk nooit de theoretische snelheid halen...

Groetjes, WDHBGS

Maar zit er dan echt zoveel verschil in?

Haal nu echt maar max 6MB/s

Als je een WPA sleutel gebruikt missen een hoop mensen dat elk pakketje wordt ingepakt en uitgepakt. dus elke kb wordt een veel groter pakket. De snelheden waar je over spreekt bij je wifi, is dat in of uitgepakte snelheid.
Zelf heb ik gemerkt dat temperatuur en een AP van een slechte kwaliteit ook veel uitmaken. Ook bestaat er zo iets als te dicht op een AP zitten.
Toen ik nog in ijsselstein op school zat waar de grote zendmast staat. hadden we op school slechter ontvangst dan wanneer ik thuis was in nieuwegein.
Ik heb nu ook weer bij een klant waar het access point heel laag staat, dat als ik aan het bureau zit alles perfect is.als ik naast de AP sta, dus veel te hoog met mijn device. dan sta ik buiten de cirkel-vormige stralen van de antenne. (Ik snap dan ook niet dat mensen vaak de antennes schuin zetten omdat het zo leuk staat.)

P.S. ik snap ook niet waarom je de SSID , kanalen en WPA's niet gelijk trekt. Als je dan van beneden naar boven loopt kun je gewoon doorbellen(viber/skype whatever) op je wifi.

Dus eigenlijk zou ik m'n netwerk sneller kunnen maken als ik er geen beveiliging opzet?

wat je nog zou kunnen overwegen is om er een proxy tussen te zetten en de DHCP uit te zetten. Door het gemis aan DHCP maak je het iemand van buiten lastig om het goede ip te vinden en zo verbinding te maken (niet veilig maar wel veel moeilijker). Daarnaast kan je met en proxy ervoor zorgen dat alleen als je "ingelogd" bent je de internet verbinding mag gebruiken. 2 nadelen. 1.De proxy maakt de verbinding weer wat trager. 2. je wachtwoord gaat plain text over de wifi. Dus een beetje hacker zit in no-time toch weer op je internet verbinding.
Snelheid en beveiliging zijn altijd een jing-jang situatie geweest.

@ginojo, je netwerk wordt echt niet sneller zonder encryptie..

@WDHBGS, is dat in dezelfde lijn van denken dat je harde schijf niet trager wordt als je hem in compressie mode zet?
Alles wat je in en uit pakt, kost rekenkracht en ruimte. vraag me niet in procenten, maar dat het scheelt weet ik zeker.
Waar ik ook over gelezen heb recent is een structurele fout in het wifi protocol. de beroemde 802.11. Omdat elke client zich aan mag melden (en afgewezen) blijkt door onderzoek dat een AP veel te druk is met het afhandelen van geweigerde verbindingen en te weinig toe komt aan het versturen van data aan toegestane client. Wifi is dus slachtoffer van zijn eigen succes. Hoe meer clients en AP's er in de buurt zijn, de meer er zinloze data door de lucht gaat.
Ik heb dit uitgeprobeerd door in een kelder te gaan zitten waar andere AP's niet doordrongen en ik de enige client was. Nou dat was me een verschil. Ik ben nog net niet zo ver gegaan om nu ook mijn hele kantoor vol met aluminium te hangen, maar dat dat scheelt is zeker.

Ik zag dat deze vraag nog op Niet opgelost stond, dus ik dacht: laat ik eens posten hoe het nu is.

Heb inmiddels betere server, SSD's erin en 12TB opslag. 2x gigabit poort en wifi is nu 802.11AC. Snelheden draaien draadloos rond de 500mbps en via het gigabit netwerk netjes de 950mbps.

Im satisfied.

Hierbij ook weer deze vraag opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan