Snelkoppeling aan taakbalk vastmaken lukt niet met koppeling naar netwerkschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkR

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
Hallo iedereen,

sommige snelkoppelingen op mijn bureaublad kan ik aan de taakbalk vastmaken en sommige niet. De snelkoppelingen waarmee het niet kan, verwijzen naar een programma op een gemapte netwerkschijf, bijvoorbeeld N:\ergens\hetprogramma.exe. Met koppelingen naar de lokale schijf C: werkt het wel.
Weet iemand hoe ik zo'n netwerk-snelkoppeling aan de taakbalk vast kan maken?

Groeten,
Dirk.

Ja, ik heb volledig beheer.
Let wel: het opstarten van een programma vanaf het netwerk gaat gewoon goed als ik de snelkoppeling op het bureaublad gebruik. Alleen het koppelen van die snelkoppeling aan de taakbalk lukt niet.

Het gaat om in eigen beheer gemaakte programma´s, maar dat zegt niemand wat.
Daarom heb ik even MSPAINT.EXE gekopieerd naar N:\DIRK. De snelkoppeling naar N:\DIRK\MSPAINT.EXE krijg ik dus niet op mijn taakbalk. Dat lukt wel met snelkoppeling naar C:\WINDOWS\SYSTEM32\MSPAINT.EXE. Vanwaar dit verschil?

omdat je het niet zomaar kan verplaatsen en verwachten dat hij het dan doet..

wat ik bedoel te zeggen is...als jij dat programma op dirk opstart...dan speelt hij hem af met de C; schijf omdat hij daar geinstalleert staat

Het lijkt me niet dat de werking van het op te starten programma er toe doet, maar voor de zekerheid even uitgeprobeerd.
Ik heb een proefprogrammaatje TestSnelkoppeling.exe gemaakt en dat gezet in N:\DIRK en C:\DIRK. Snelkoppelingen naar beide gemaakt. Vanaf het bureaublad starten ze allebei netjes op. Maar weer hetzelfde verschijnsel. De eerste krijg in niet op de taakbalk en de tweede wel.

Ik heb nog wat uitgeprobeerd, nl de mapping vervangen door de naam van de server. Dus \\SERVER1\PUBLIC\DIRK gebruikt ipv "N: DIRK", maar helaas, dat maakt geen verschil.

Laatst bewerkt:
Het lijkt me niet dat de werking van het op te starten programma er toe doet, maar voor de zekerheid even uitgeprobeerd.
Ik heb een proefprogrammaatje TestSnelkoppeling.exe gemaakt en dat gezet in N:\DIRK en C:\DIRK. Snelkoppelingen naar beide gemaakt. Vanaf het bureaublad starten ze allebei netjes op. Maar weer hetzelfde verschijnsel. De eerste krijg in niet op de taakbalk en de tweede wel.

hier zeg je het zelf tog al...N:\DIRK lukt niet maar C:\DIRK werkt wel...

dat komt omdat hij op C:\ geinstalleerd is

Het programmaatje is zowel op C: als op N: geinstalleerd, anders zou 1 van de 2 snelkoppelingen op het BUREAUBLAD ook niet werken.

Klik ik nu op het bureablad met de rechtermuisknop op de C:-snelkoppeling, dan staat daar bij "Aan de taakbalk vastmaken". Als ik klik op de N:-snelkoppeling dan staat die regel er niet bij.
De vraag is nu: Waarom bij de ene wel en bij de andere niet, terwijl het beide goed werkende snelkoppelingen zijn?
Blijkbaar is er iets bijzonders met een snelkoppeling op de taakbalk ten op zichte van de snelkoppeling op het bureaublad. Maar wat?

Het gaat om in eigen beheer gemaakte programma´s, maar dat zegt niemand wat.
Daarom heb ik even MSPAINT.EXE gekopieerd naar N:\DIRK.

als die exe bestand verwijst naar het geinstalleerde programma op c:\

en die snelkoppeling op het bureau blad verwijst weer naar die kopie

Ik heb het programma Revo Uninstaller geinstalleerd. Hierbij wordt een snelkoppeling op het bureaublad gezet.
Als ik rechts klik op de snelkoppeling krijg ik niet de optie om het aan het startmenu of de taakbalk vast te maken.
Bij de meeste andere programma's krijg ik deze optie wel, dus niet allemaal.
Waar zit dit hem in?

Op de site van Revo Uninstaller vond ik deze oplossing.
Ik heb zelf de oplossing uitgeprobeerd en het werkt.
Dus alleen even de naam van de snelkoppeling op het bureaublad wijzigen.

This is because Windows 7 does not allow pinning programs containing "install" keyword in the name.

Solution: You can solve the problem by making a shortcut on your desktop of Revo Uninstaller and change the shortcut's name to just "Revo" or something else but the name should not contain instal as Revo Uninstaller does!

@DonDiego122: Bij mij staat er geen "INSTALL" in de naam. Het enige verschil is de lokale schijf C: versus netwerkschijf N:.

Groeten, Dirk

Zet explorer.exe voor de koppeling

Ga naar je pictogram op je bureaublad.
Rechts klikken, eigenschappen, tabblad snelkoppeling
Als nu bij doel -- N:\DIRK\test.exe-- staat. Wijzig je dit in het doel in -- explorer.exe N:\DIRK\test.exe --
Let op als je spaties gebruikt moeten er "" omheen -- explorer.exe "N:\DIRK\test nu.exe" --

Nu kun je hem wel naar de taakbalk slepen. :)

Beste Paulaoprolletjes, van harte welkom op Helpmij.nl :thumb:

Fijn dat je wil bijdragen aan een oplossing maar ik denk dat het je ontgaan is dat deze vraag al 4 jaar oud is ;)
Ik zal er een slotje op doen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan