snelkoppeling Canon printer werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammie22

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
83
Goedendag, betreft Canon printer G4511. sinds vandaag werkt de snelkoppeling op de PC niet meer.
er staat dan : Configuratiescherm\Hardware en geluiden\Apparaten en printers\Canon G4010 series FAX, er staan geen taken op deze pagina.
Gewoon printen vanuit de PC lukt wel.
Maar nu kan ik geen papieren inscannen.
Kan iemand mij daar bij helpen.
 
Ik vermoed dat jij te maken hebt met een bug in Windows die al een week de ronde doet. Zie dit artikel: https://www.bleepingcomputer.com/ne...ug-renames-printers-to-hp-laserjet-m101-m106/
Automatische vertaling van dat artikel naar het Nederlands: https://www-bleepingcomputer-com.tr...1-m106/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl

Bij mij doet zich hetzelfde voor. Ik heb als printer de Canon MP610. Die wordt nu gelabeld als de HP LaserJet M101-M106.
Ga via Configuratiescherm naar Apparaten en printers. Klik dan met de rechter muisknop op je Canon printer en kies dan Eigenschappen.
Ik zie dan het volgende:

6571de2400b1b-Canon_gelabeld_als_HP_printer.png


Alle printers, dus niet alleen mijn Canon printer, maar ook alle virtuele printers, zijn nu gelabeld als HP printer: de HP LaserJet M101-M106. Ze hebben ook allemaal de afbeelding (pictogram) van die HP LaserJet gekregen.
Tevens is tegelijkertijd (bij mij gebeurde dat op 5 december; bij anderen eerder of later) de app HP Smart geïnstalleerd, terwijl ik geen HP apparaat bezit. Die twee zaken houden verband met elkaar.
Is bij jou ook de app HP Smart geïnstalleerd en hebben al jouw printers het label HP LaserJet M101-M106 gekregen, dan ben jij ook een van de getroffenen.
Microsoft is op de hoogte van het probleem en werkt aan een update om dit op te lossen.

Momenteel kun jij geen papieren inscannen, schrijf jij. Probeer dat eens op een andere manier:
Klik op Start
Als je Windows 10 gebruikt zie je direct een lijst met alle apps.
Als je Windows 11 gebruikt, moet je daarna eerst nog klikken op Alle apps.
Kijk in de lijst met apps of je de map Canon Utilities ziet staan. Als je die map hebt, dan open je hem.
Ik kan dan scannen met MP Navigator. Mogelijk heb jij daar een andere app om mee te kunnen scannen:

6571dfc4d616c-Canon_Utilities.png
 
beste Porrelaar, bedankt voor de informatie. ook bij mij geeft hij bij eigenschappen aan dat het een HP printer is.
moet ik nu wachten op een update, of is er een andere manier om dit probleem op te lossen.
Sammie22
 
Ik denk dat je moet wachten op een update van Microsoft. Of andere forumleden moeten al een oplossing weten...

Voor mij is het geen echt probleem; ik kan gewoon printen, kopiëren en scannen met mijn Canon.
Heb jij al gekeken of je een map met de naam Canon Utilities (of iets vergelijkbaars) hebt in je lijst met apps? En als je zo'n map hebt, zit daar dan wellicht een app in waarmee je kunt scannen?
Ik gebruik daarvoor de app MP Navigator. Maar mijn Canon is al 15 jaar oud, terwijl die van jou nog steeds leverbaar is. Het is dus goed mogelijk dat de moderne Canon printers daarvoor tegenwoordig een andere app gebruiken.

Je kunt overigens ook scannen met de app Windows Faxen en scannen. Die app is standaard aanwezig in Windows 10 en Windows 11.

Windows 10: klik op Start > Accessoires > Windows Faxen en scannen
Windows 11: klik op Start > Alle apps > Windows Tools > Windows Faxen en scannen.
(Je kunt natuurlijk ook de zoekknop gebruiken die naast de knop Start staat. Typ dan Windows Faxen en de app komt bij de zoekresultaten direct in beeld onder Beste overeenkomst)

Als je die app voor de eerste keer opstart, dan krijg je wat uitleg in beeld over hoe je kunt scannen met die app.
 
Microsoft heeft inmiddels een update (probleemoplosser) beschikbaar gesteld. Je krijgt die update niet automatisch aangeboden; je moet hem zelf downloaden en uitvoeren. Klik daarvoor op de volgende link en lees dat artikel door: https://support.microsoft.com/nl-nl...ber-2023-b3197f24-fd25-430d-96d2-70f2044ce6a1

Ik heb de instructies op die website niet precies zo gevolgd als daar beschreven wordt. Ik downloadde het bestand met de naam PrintMetadataTroubleshooterX64.exe, omdat mijn besturingssysteem 64 bits is.
Daarna klikte ik met de rechtermuisknop op het gedownloade bestand en koos ik 'Als administrator uitvoeren'. Op de website stond:
"Het hulpprogramma retourneert het bericht Probleemoplosser voltooid op apparaten waarop onjuiste printergegevens zijn gevonden/opgelost. Of het retourneert het bericht Probleemoplosser niet van toepassing omdat het metagegevenspakket niet is gevonden op apparaten die niet worden beïnvloed."

Die melding kreeg ik helemaal niet. Ik zag een cmd venstertje dat leeg bleef en dat venstertje verdween vanzelf na korte tijd. Toch had de probleemoplosser toen zijn werk al gedaan.
In post #2 zie je een afbeelding van de situatie voordat ik de probleemoplosser uitvoerde. Alle printers, ook de virtuele, hebben daar nog de afbeelding van de HP LaserJet M101-M106.
Na uitvoeren van de probleemoplosser was alleen de afbeelding van mijn Canon printer nog niet in orde. Die afbeelding leek nog het meest op de afbeelding van een desktop pc. Ik zette de printer aan, printte een bestandje en startte daarna mijn pc opnieuw op, waarbij ik de printer aan liet staan.
Daarna nam ik opnieuw een kijkje bij Apparaten en printers en de situatie zag er toen zo uit:

658ac451a2b2b-2023-12-19_17_28_21-Instellingen.png


Jij rechtsklikt dan op je Canon printer en je kunt dan weer scannen, zoals jij gewend was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan