• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Snelkoppeling Excel 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

JHdeJong

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
9
Ik heb een Excel 2007 spreadsheet met macro's gemaakt. Ik heb die als sjabloon met macro's opgeslagen. Dit sjabloon kan worden geopend:eek: via Nieuw, mijn Sjablonen. Het voordeel hiervan is dat als spreadsheet wordt gemaakt en wordt opgeslagen, dit wordt gedaan als een xlsx spreadsheet. M.a.w. de sjabloon blijft schoon en kan steeds opnieuw worden gebruikt zonder iets te wijzigen. Nu wilde ik dat makkelijker maken en heb van het sjabloon een snelkoppeling op het bureaublad geplaatst. Als de applicatie via deze snelkoppeling wordt geopend, ga je rechtstreeks naar de sjabloon en bij opslaan wordt de sjabloon opgeslagen. Ik wil dat ook hier automatisch een xlsx wordt opgeslagen, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Bedankt voor een reactie.
 
Dag JHdeJong,

Ik ben een beginneling maar misschien heb je hier iets aan. Zo heb ik mijn eigen macro gemaakt en hij slaat een xlsx bestand op. http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/Excel_Tip_086_2.html

Typ in deze procedure volgende tekst:
Public Sub OpslBestand()
Dim NieuwFact As Variant
'kopiëren document als nieuwe factuur
ActiveSheet.Copy
NieuwFact = "C:\Users\peter\Desktop\Facturen\Fact" & Range("B6").Value & ".xlsx" ActiveWorkbook.SaveAs NieuwFact, FileFormat:=xlOpenXMLWorkbook
ActiveWorkbook.Close
VolgFact
End Sub

Misschien ook een woordje uitleg:
Eerste lijn vermeld de naam die we hebben ingegeven voor de procedure.
Tweede lijn DIM declareren we een variabele. En we declareren deze als "Variant" dat zowel numerische als alfabetische waarden kan opslaan.
De derde lijn is gewoon commentaar. dit kun je zien omdat deze wordt weergegeven in het groen. Commentaar begin je steeds met een aanhalingsteken (')

De vierde lijn wordt er verteld wat ie moet doen. Hij moet het aktieve werkblad kopiëren.
In de vijfde lijn vertellen we hem hoe en waar hij dit moet kopiëren. Dus hij moet een kopij achterlaten in de map Facturen op het bureaublad "C:\Users\peter\Desktop\Facturen".
En hij moet dit opslaan onder de naam Fact gevolgd door het factuurnummer in cel B6 en met de extensie xlsx.

Dus een gewoon Excel werkblad, geen macro-werkblad. \Fact" & Range("B6").Value & ".xlsx"

In de zesde lijn wordt hem verteld dat hij het moet opslaan.
In de zevende lijn wordt hem verteld dat hij het aktieve werkmap moet sluiten.
En in de laatste lijn wordt hem verteld dat hij de eerste procedure moet uitvoeren. Dus opnieuw de waarde van het factuurnummer verhogen met 1, de gegevens verwijderen, en de datum instellen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo SidneyR,
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Jouw oplossing is nog veel mooier. Hartelijk dank!!!
 
Hallo SidneyR,
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Jouw oplossing is nog veel mooier. Hartelijk dank!!!

Kijk dat is nou nog eens leuk om te horen!!
De site die ik je gaf heeft ook nog een vorig deel betreft dat zelfde onderwerp onderaan staat: ''Terug naar het vorige deel''

Succes ermee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan