snelkoppeling naar DOS programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmeeuwse

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2000
Hallo,
Heb pas Windows 98 SE op een computer van een kennis gezet na het vernieuwen van de harde schijf.
Nu wordt er ook een boekhoudprogramma gebruikt dat nog onder DOS werkt.
Is geinstalleerd en werkt zo te zien wel maar in het verleden waren er wel eens problemen wanneer dit programma draaide als Windows ook geladen was.
Iemand [ degene is niet meer te bereiken ] heeft toen iets gedaan dat wanneer je Windows opstart, voor het laden van Windows een zwart scherm komt met de keuze : Windows of administratie
Wanneer je klikte op deze laatste opende dus het boekhoudprogramma en werd Windows niet geladen.
Dit scheen de problemen te voorkomen.

Hoe maak ik nu zo'n " snelkoppeling " ?

Hoop dat iemand mij kan helpen [ ik kan nog in de oude harde schijf kijken ]

Jaap.

Geplaatst door jmeeuwse
...... heeft toen iets gedaan dat wanneer je Windows opstart, voor het laden van Windows een zwart scherm komt met de keuze : Windows of administratie
Wanneer je klikte op deze laatste opende dus het boekhoudprogramma en werd Windows niet geladen.
Dit scheen de problemen te voorkomen.

Hoop dat iemand mij kan helpen [ ik kan nog in de oude harde schijf kijken ]Jaap.
Dat kan nooit een snelkoppeling zijn, want zodra die keuzemenu verschijnt kan er nooit sprake zijn over het actief zijn van Windows. Het is dus een batch programma.

Je kunt ook wanneer je Windows opstart de keuze te maken om alleen naar Dos te gaan door op de F8-toets te drukken. Zodra er een, niet grafisch, menu verschijnt neem je de optie voor Dos. Windows wordt dan achterwege gelaten en werk je nu louter met Dos.
Vervolgens ga je met het commando CD naar de directory waar het boekhoudprogramma zich bevindt en start je dat programma vanuit deze locatie op.

Dennis.

ps. heb zojuist iets (voor de 10e keer) moeten wijzigen. Ben namelijk geen ster met het bedienen van mijn toetsenbord.

Laatst bewerkt:
Kijk eens op de oude schijf naar het bestand autoexec.bat en open dat met kladblok, kopieer de inhoud en plaats die hier. Hoogstwaarschijnlijk zit daarin de 'truc verborgen' ik wil alleen even zeker weten of er geen andere routines daarvandaan worden aangeroepen.

Zal ik doen, maar duurt wel even want eerst een paar dagen vakantie.
Je hoort het.
Jaap.

Geplaatst door jmeeuwse
Zal ik doen, maar duurt wel even want eerst een paar dagen vakantie.
Je hoort het.
Jaap.
Een onvergetelijke vakantie toegewenst dan.;)

Dennis.

Geplaatst door jmeeuwse
Bedankt !
Graag gedaan en tot schrijfs. :thumb:

Dennis.

ps. Mijn toetsenbord is aan vervanging toe. Moet steeds het bericht aanpassen.

Copieer niet alleen uit de autoexec.bat, maar kijk ook in de config.sys

Het aantal files
Het aantal buffers

En hier kunnen nog meer commando's in staan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan