• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Snelkoppelings vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Belinda S

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2008
Ik zit met het volgende probleempje:
Ik "verzamel" diverse soorten korte filmpjes, waaronder filmpjes die ik noem "Bloopers" en "Sport Bloopers".
Hiervoor heb ik een hoofdmap aangemaakt genaamd Humor.
In deze hoofdmap heb ik een submap aangemaakt Bloopers en in deze submap weer een subblad Sportbloopers.
In de beide submappen staan dus de betreffende filmpjes.
Van elk fimpje heb ik van de beginscene een scherm afbeelding gemaakt.
In Excel heb ik nu op blad1 de schermafbeeldingen (onder elkaar gezet) van Bloopers en op blad 2 de
schermafbeeldingen van Sportbloopers.
Daarna heb ik bij elke afbeelding een snelkoppeling gemaaakt naar het betreffende filmpje.
Als ik dus in Excel op een afbeelding klik dan wordt het filmpje afgespeeld.
Tot zover werkt alles perfect maar ik wil de submap Sportbloopers niet meer als submap van Bloopers hebben, het
moet worden een submap van de hoofdmap Humor.
Door de submap Sportbloopers te verplaatsen naar de hoofdmap Humor kloppen de verwijzingen in Excel niet meer.
Omdat het om een vrij groot aantal gaat zou het fijn zijn als er een oplossing bestaat om deze verwijzingen
automatisch te laten aanpassen.
Nu luidt de verwijzing van bijv. het eerste filmpje:
file:///D:\Humor\Bloopers\Sport Bloopers\Sport Bloopers - 001.wmv
Zou moeten worden:
file:///D:\Humor\Sport Bloopers\Sport Bloopers - 001.wmv
Weet een van u of dit mogelijk is en zo ja hoe krijg ik het voor elkaar?
Ik werk met XP Pro en Excel 2003
Bedankt voor de hulp en een prettig weekend.
Belinda

Probeer onderstaande eens uit op een kopie van je bestand. Zorg er wel voor dat het werkblad dat omgezet moet worden het actieve werkblad is.
Code:
Sub tst()
Dim HL As Hyperlink
    For Each HL In ActiveSheet.Hyperlinks
        HL.SubAddress = Left(HL.SubAddress, 17) & Mid(HL.SubAddress, 27)
    Next
End Sub

Bedankt voor uw hulp en de code.
Heb het uitgeprobeerd maar er gebeurt niets, de snelkoppeling blijft hetzelfde.
Als ik de code goed begrijp dan is het een soort van zoek en vervang opdracht.
Het probleem zit waarschijnlijk in het feit dat de snelkoppeling gekoppeld is aan het plaatje en daardoor niet zichtbaar als tekst in Excel.
Ik heb ondertussen gezien dat mijn vraag door meer dan 40 mensen gelezen is maar geen van hen heeft een passende werkende oplossing kunnen bedenken.
Het is dus niet zo eenvoudig, reden dat ik dan maar alles handmatig ga aanpassen.
Met vriendelijke groet,
Belinda

Het is dus niet zo eenvoudig, reden dat ik dan maar alles handmatig ga aanpassen.

Dat er 40 personen zijn geweest die je vraag hebben gelezen, wil nog niet zeggen dat al die personen zo'n vraag óók kunnen én willen oplossen. Het zou ook kunnen zijn dat de helpers niet voldoende info van je hebben gekregen. Een bijlage zegt vaak meer dan 1000 woorden. Heb je niet een mogelijkheid om een kopiebestandje te maken met een paar van die plaatjes waar zo'n 'foute' link in staat? Tien tegen een dat er wel een passende oplossing komt.

Groet, Leo

P.s. en nu ik dit zo zit te tikken... Heb je die Submap fysiek aangemaakt? Het zou dus óók kunnen zijn dat de code van ons Warme Bakkertje niet werkt omdat die map er gewoon nog niet is én daardoor dus de linkjes niet aan te passen zijn...

Je hebt je vraag nog maar pas geplaatst, een klein beetje geduld moet je op een forum wel opbrengen.

Het probleem zit waarschijnlijk in het feit dat de snelkoppeling gekoppeld is aan het plaatje en daardoor niet zichtbaar als tekst in Excel.
Dat hoeft geen probleem te zijn.

Onderstaande code werkt bij mij, ik hoop bij jou ook. Laat a.u.b. even weten of dat zo is.
Code:
Sub macro1()
Dim h As Hyperlink
For Each h In ActiveSheet.Hyperlinks
h.Address = Left(h.Address, 9) & Right(h.Address, 39)
Next h
End Sub

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp maar mijn geringe kennis zal er wel de oorzaak van zijn dat het toch niet wil lukken.
Het volgende heb ik nu gedaan:
De eerste macro verwijderd en de nieuwe van zapatr er in gezet.
De macro uitgevoerd.
Als ik daarna op het plaatje ga staan dan zie ik als verwijzing nog steeds
De map Sport Bloopers met de filmpjes heb ik verplaatst uit Bloopers naar de hoofdmap Humor.
Leo gaf vanmiddag een goede tip die ik graag volg.
Het is jammer dat de grootte van een xls bestand als bijlage zo beperkt is, ik heb alleen 3 plaatjes als voorbeeld kunnen aanmaken maar de bedoeling zal wel duidelijk zijn.
Alvast allemaal bedankt voor het willen helpen en het geeft me weer een beetje hoop dat het toch nog zal lukken.
Prettige avond verder.
Gr.
Belinda
PS. Begrijp er niets meer van-wil een bestandje toevoegen 88kb maar ik kom nu in een beheergedeelte terecht.
Heb op toevoegen geklikt, het bestand opgezocht en toegevoegd maar ik zie nu dat er een rood kruisje instaat.
Hieronder op deze pagina staat wel Index van Bloopers maar dan 88 Bytes.
Zal dus wel fout gaan- heel vreemd allemaal.

Kijk... zie je wel! Een bestandje zegt meer dan duizend woorden (al hoewel je wel al zelf met de oplossing kwam dat de link aan het plaatje zat...).

Probeer deze code 'ns uit... (op een kopie graag!!!)
Code:
Sub VervangHyperlinks()
Dim sh As Shape

For Each sh In Sheets("Sport Bloopers").Shapes
        sh.Hyperlink.Address = "D:\Humor\Sport Bloopers\" & Range(sh.TopLeftCell.Address).Value & ".wmv"
    Next sh

End Sub

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Belinda,
je laatste bericht roep bij mij alleen nog maar meer vragen op.

Het laatste bestand dat je gepost hebt, is dat een bestand waar reeds een (mijn?) macro op is uitgevoerd, of een bestand waarop je nog geen macro hebt losgelaten ?

In je eerste bericht heb je vermeld dat het pad voor de eerste afbeelding moest wijzigen van
naar
file:///D:\Humor\Sport Bloopers\Sport Bloopers - 001.wmv

In het bestand dat je nu gepost hebt, staat als hyperlink bij de eerste afbeelding:
Bloopers/Sport Bloopers/Sport Bloopers - 001.wmv
In plaats van de backslashes staan er nu slashes in het pad, dat is heel wat anders hoor !!
Bovendien komt nu de map Humor niet meer voor.
En dat roept natuurlijk de vraag op wat het nu eigenlijk moet zijn.
Kortom: verwarring alom.
De macro die ik hierboven plaatste, heb ik goed getest. Als die bij jou niet werkt, dan wil dat zeggen dat het bestand op jouw computer er anders uitziet dan hier op het forum staat. Als ik over (een gedeelte van) je echte bestand zou beschikken, zou je probleem zo opgelost zijn, daar ben ik zeker van.
Andere vraag: sla je het Excelbestand met de foto's steeds op in dezelfde map?

Ginger en Zapatr in de eerste plaats bedankt voor het geduld.
Voor Zapatr kan ik zeggen dat ik niet kan begrijpen waarom het in mijn voorbeeld bestandje fout is gegaan.
Heb hier het voorbeeldbestandje weer geladen en gekeken en daar staat toch echt wat ik heb opgegeven.
Maar ik geloof dat we bijna bij de eindoplossing zijn.
De code die Ginger mij opgaf heb ik er ingezet en de macro gerund en bingo de snelkoppeling is bijna perfect aangepast.
Na het uitvoeren van de macro op een plaatje geklikt maar het bestand kon niet worden geopend!
Even gekeken wat nu het pad was en ik ontdekte dat in de nieuwe naam aan het einde .wmv ontbreekt.
Nu wil ik zelf niet aan de opgegeven code sleutelen en daarom vraag ik of Ginger zijn code nog iets kan aanpassen.
Ik kan jullie niet vertellen hoe blij ik ben dat het toch nog gelukt is.
Beide nogmaals mijn hartelijke dank.
Belinda

Even gekeken wat nu het pad was en ik ontdekte dat in de nieuwe naam aan het einde .wmv ontbreekt.

Yep! Had ik óók al gezien en aangepast in de code van mijn oplossing. Dus nog maar een keertje copieren en plakken in je workbook.

Groet, Leo

Mijn dag kan niet meer kapot !
Heb veel respect voor jullie kennis en hoop dat jullie nog lang mogen doorgaan met het geven van hulp.
Nogmaals bedankt.

Belinda

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan