Snellere router geeft trager internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tariq

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2008
Hallo,

Ik heb afgelopen week een nieuwe router geïnstalleerd. Ik heb een (5 jaar oude) 54 mbit/s router vervangen door Linksys EA-2700 (300mbit/s) zodat ik volledig gebruik kan maken van mijn internetsnelheid (100mbit/s).
Het probleem is dat ik nu op mijn PC (Compaq Presario SR2220NL; Windows 7 Home Premium x64; netwerkkaart 10/100), tot maximaal 30 mbit/s kom terwijl een andere PC die bij de vorige router niet vooruit te branden was nu wel de 100 mbit/s haalt. Op de vorige router van 54 mbit/s zat ik wel continu op (voor de router) maximale snelheid.
Het opnieuw installeren van mijn PC en de internetkabels verwisselen/andere WAN poorten gebruiken hielp niet.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen?

groet,

Tariq

Werkt niet:
Opnieuw installeren van PC
Internetkabels verwisselen/andere poorten gebruiken
Instellen van Netwerkaart op FullDuplex (100mbit)

Laatst bewerkt:
Het lijkt een instelling op de router te zijn. Heb je de router aan het modem gekoppeld en eerst rechstreeks op het net?

Ik krijg de data binnen op de modem en rechtstreeks op de router naar mijn pc. Verder niks tussen.

Dan ligt het probleem aan de router: waarschijnlijk moeten daar nog wat dingen (her)ingesteld worden. Het lijkt erop dat de pc met hoge snelheid hogere prioriteit heeft. Probeer anders te pingen naar je modem en vergelijk de snelheid tussen beide pc´s.
pingen: Windows-toets +r > cmd > ping 192.168.x.x (even uitzoeken met ipconfig wat de gateway is)

Ping is nagenoeg gelijk. Ik heb mijn pc vandaag met Quality of Service voor rang gegeven maar dat maakte niets uit.

Als hij hoger staat in QoS dan ligt het probleem misschien toch bij de pc zelf. Wat is het verschil tussen de pc's ? Uitzonderingen in de firewall meer toegevoegd, besturingssysteem, programma's die het netwerk gebruiken?
Nog een vraag: meet je de snelheid met speedtest, zo ja: op hetzelfde tijdstip, 1 test tegelijk in het huis?

Nee. De tests worden niet tegelijkertijd uitgevoerd maar vlak na elkaar. De snelle internet pc heeft een hoop rotzooi geïnstalleerd en was daardoor altijd langzaam. De langzame pc heeft enkel download programma's als newsleecher en hulpprogramma's al winrar en quickpar. Op beide systemen staat w7 geïnstalleerd.

Oef, dan is het voor mij een groot raadsel. Ik ga voor je zoeken!
Probeer de langzame pc eens op de kabel van de snelle pc aan te sluiten, het kan zijn dat de kabel niet helemaal goed is...
Probeer de stekker van de router er eens een minuutje uit te halen...

Laatst bewerkt:
Kabel verwisselen heb ik geprobeerd maar het hielp niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan