Snelteksten maken en aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martin91

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
15
Beste Kundigen,

Mijn bedrijf maakt gebruik van een systeem waarin zelf gemaakte teksten onder shortcuts genoemd staan. Dit laat toe dat iemand korte aantekeningen op papier kan maken, dit door kan geven aan een ander, wie dit klakkeloos uit kan typen zonder extra informatie nodig te hebben.

Bijvoorbeeld:
ALT+1 staat voor "Ik weet niet hoe dit moet"
ALT+2 staat voor "maar ik wel het wel graag leren"

Een voorganger van mij heeft dit systeem verwerkt, maar ik kom er niet achter hoe ik bestaande teksten nog aan kan passen, of nieuwe kan toevoegen.
Heel graag hulp hierbij.

Bij voorbaat dank!
 
Je geeft wel weinig informatie; voor hetzelfde geld hangen er macro's onder. Dus een voorbeelddocument zou wellicht al wat meer inzicht geven!
 
Dat is dus het euvel.
Ik heb zelf ook niet meer informatie, alleen het gegeven dat als ik een volledig nieuw word document open, ik met dergelijke toetscombinaties standaard zinnen tevoorschijn tover.
 
Heb je al eens in de macro's gekeken of daar wat zit? Of bij de toetsenbord toewijzingen?
 
Hoi,
Mischien heeft uw voorganger met autotekst een en ander op poten heeft gezet?
Om nieuwe tekstblokjes te maken, ga zo te werk:
Typ een nieuw stukje tekst in een blanco word document en selecteer het stukje tekst.
Ga daarna in het tablad invoegen naar snelonderdelen toevoegen, kies daar voor autotekst, je krijgt een overzicht van de reeds bestaande autoteksten.Onderaan het overzicht klik je op selectie opslaan in galerie. Geef in kadertje een naam aan uw nieuwe autotekst en druk op ok
Om een tekst aan te passen, ik weet niet of dat kan, althans ik gebruik het nooit, ik verwijder die gewoon en maak een nieuw autotekstje aan.
Om een autotekst te verwijderen ga naar bouwstenenbeheer (ook onder snelonderdelen toevoegen). Kies daar het autotekstje dat je wilt vewijderen. en klik op verwijderen.
Om nadien sneltoetsen aan te maken ga naar het tabblad bestand en kies opties. klik op lint aanpassen en nadien (onderaan) op sneltoetsen aanpassen. In het kader categoriën klik je op bouwstenen, kies daarna in het rechtse vak het autotekstje waarvoor je een sneltoets wil aanmaken. Maak daarna de sneltoets aan door de sneltoetscombinatie in te drukken in het tekstvak druk op nieuwe sneltoets. Je krijgt ook te zien als de sneltoetscombinatie reeds is toegewezen. Als laatste druk je op toewijzen
Hopelijk kan je hiermee verder
 
Ben er inmiddels achter dat het gaat om een collectief van bestanden. Bij een nieuw bestand werkt het niet.
Het gaat ook om macro's, want de sneltoetsen werken niet zolang macro's niet ingeschakeld zijn.
 
Bij een nieuw bestand werkt het niet.
Dat is in tegenspraak met wat je in bericht #3 schrijft:
... alleen het gegeven dat als ik een volledig nieuw word document open, ik met dergelijke toetscombinaties standaard zinnen tevoorschijn tover.
Dus doen de macro's het nu wel of niet in een nieuw document?

Macro's kunnen op 3 manieren in je Word omgeving terecht komen:
1. via de Normal.dot(m)
2. via geopende documenten waar macro's in zitten
3. via sjablonen die standaard geladen worden bij het starten van Word

Optie 1 bevat doorgaans macro's die je zelf maakt en opslaat. Afhankelijk van hoe de werkplek is ingericht heb je als medewerker eigendom over de Normal.dot. Maar ik kom vaak genoeg bedrijfssituaties tegen (sterker nog: ik zit er zelf in) waar je op een pc werkt waar steeds een schone normal.dot mee wordt geladen. Kwestie van een bedrijfspolicy uitrollen. In die situatie krijg je dus elke keer dat je inlogt allerlei instellingen mee vanuit het bedrijfsprofiel waaronder een normal.dot. Dit heeft voor een gebruiker vervelende consequenties, want elke eigen aanpassing die je doet in Word, zoals marges aanpassen, standaard lettertype aanpassen, macro's maken en opslaan etc. kun je alleen die specifieke dag dat je ze maakt gebruiken. De volgende keer dat je inlogt blijkt je aangepaste normal.dot weer overschreven te zijn door de standaard normal.dot, en kun je dus weer helemaal overnieuw beginnen.
Deze situatie is prima geschikt als een bedrijf controle wil over de standaardinstellingen, en daar bijvoorbeeld standaard snelteksten en macro's in opslaat. Je garandeert daarmee dat iedereen in dezelfde omstandigheden werkt.

Optie 2 is dus macro's en autotekst fragmenten opslaan in losse documenten en sjablonen. Elke keer dat je dan zo'n document opent, of een nieuw document maakt op basis van de onderliggende sjabloon, zijn de teksten, macro's, sneltoetsen etc. beschikbaar voor de gebruiker. Vaak zijn de toegevoegde macro's etc. dan nog te bewerken door een gebruiker.

Optie 3 is ook een leuke: je kunt in het profiel van Word extra sjablonen laden. Hier zitten dan alle standaard teksten, macro's, sneltoetsen, menubalken etc in. Deze toevoegingen kun je niet aanpassen, want de sjabloon die op die manier geladen wordt is dan gelocked. Je kunt er dus niet meer bij. Wil je zo'n sjabloon aanpassen, dan moet je dat eerst loskoppelen uit het Word profiel.

Jouw verhaal neigt dus naar optie 3, maar omdat je jezelf tegenspreekt, kan ik dit niet met zekerheid zeggen. Optie 1 zou ook goed kunnen, dat dus de macro's in de Normal.dotm zitten die je met je inlogprofiel meekrijgt. Wil je optie 2/3 controleren, kies dan in de Opties onder het kopje <Invoegtoepassingen> in de keuzelijst <Beheren> de optie <Sjablonen> en klik op <Start>. Je ziet dan welk sjabloon is gekoppeld aan een document. Bovenin zie je welk sjabloon is gekoppeld aan het actieve document, en in de lijst <Algemene sjablonen> zie je welke sjablonen worden geladen bij het starten. Deze sjablonen bevatten dan vaak de macro's en sneltoetsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan