software behouden bij overzetten xp naar windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
970
Ik ga windows 7 installeren op een laptop waar nu nog xp op staat. De documenten via een externe backup overzetten is geen probleem, maar er staat wiskundige software op die ik niet kwijt wil. Sommige kan ik niet meer aan komen en andere zijn een flinke klus om te installeren. Kan ik die software ook overzetten en zo ja, wat is de beste manier?
 
Nee, dat kan (met Microsoft middelen) niet. Enige manier om dat te bereiken is upgraden naar Vista en dan Vista weer upgraden naar Windows 7.

Windows XP Home Edition naar Windows Vista Home Basic => Upgrade
Windows XP Home Edition naar Windows Vista Home Premium => Upgrade
Windows XP Home Edition naar Windows Vista Business => Upgrade
Windows XP Home Edition naar Windows Vista Ultimate => Upgrade
Windows XP Home Edition naar Windows Vista (64-bits versies) => Geen upgrade mogelijk: schone installatie

Windows XP Professional (32-bits) naar Windows Vista Home Basic => Geen upgrade mogelijk: schone installatie
Windows XP Professional (32-bits) naar Windows Vista Home Premium => Geen upgrade mogelijk: schone installatie
Windows XP Professional (32-bits) naar Windows Vista Business => Upgrade
Windows XP Professional (32-bits) naar Windows Vista Ultimate => Upgrade
Windows XP Professional (32-bits) naar Windows Vista (64-bits versies) => Geen upgrade mogelijk: schone installatie

en daarna:
Windows Vista Home Basic => Windows 7 Home Premium, Windows 7 Ultimate
Windows Vista Home Premium => Windows 7 Home Premium, Windows 7 Ultimate
Windows Vista Business => Windows 7 Professional, Windows 7 Ultimate
Windows Vista Ultimate => Windows 7 Ultimate
[Hierbij kan niet worden geupgrade van 64-bit Vista naar 32-bit Windows 7 en ook niet van 32-bit Vista naar 64-bit Windows 7 als je de programmatuur wilt behouden.]

Mogelijk zijn er programma's die een transfer wel mogelijk maken, maar daarvoor hoop ik dat anderen reageren (ik ken dergelijke programmatuur niet). Overigens verwacht ik daar allerlei problemen mee, ook mét zo'n transferprogramma.


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dnties. In theorie zou het mogelijk moeten zijn. Echter is het voor een tool net zo veel werk om uit te zoeken waar ooit wat is weg geschreven dan een nieuwe installatie uit te voeren. Ik ken verder ook geen enkele tool die dit kan.

Zoals je merkt is het upgraden van een OS niet altijd simpel. Zeker als er specifieke software aanwezig is. Je mag dan ook kiezen uit 2 opties. Bij XP blijven en je software kunnen gebruiken of upgraden naar Win 7 en dan niet meer over je software beschikken.
 
Misschien een domme vraag. Maar als de downloads van geïnstalleerde programma's nog in de map downloads van XP zitten, dan kun je die toch via een backup overzetten in de map downloads van de nieuw geïnstalleerde Windows 7 en van daaruit weer installeren?
 
als jij de download nog hebt kun je ze inderdaad simpel kopieren naar een usb en dan op nieuwe pc zetten.

Wat je als extra zekerheid kunt doen is de installatie map van de betreffende software opzoeken in de map programma files en dan simpel weg de gewenste mappen kopiëren naar een usb stik. Of de software het op deze manier weer doet in het nieuwe besturingssysteem is niet zeker.
 
Ik heb gisteren alles uit de map downloads van de betreffende laptop op een stick gezet. Om te kijken of dat werkt heb ik een paar programma's vanaf de stick op mijn pc gezet en na installatie werken die programma's. Of dat voor alle programma's werkt moet de praktijk uitwijzen. Ik ga dus maar beginnen met Windows 7 installeren.
Wel vreemd is dat ik een ongewenste browser heb meegekregen bij het installeren van een van de programma's van de stick en die krijg ik ondanks uninstall en uninstall van Advanced uninstaller pro niet weg. Wordt vrees ik een andere topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan