Software dat hardware kapot maakt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Althrasius

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2008
Een paar maanden geleden heb ik serieuze problemen met mijn pc gehad.
Mijn moederboard en videokaart crashten tegelijkertijd, beide onherstelbaar beschadigt...
Ik en m'n vader (die toch redelijk handig is met computers) hebben géén idee wat de oorzaak er van is...
Toevallig was ik net 15 minuten het toen onlangs gekochtte Medieval II: Total War aan het uitproberen, voordat hij crashte (tijdens het spel). Vandaar dat ik toen keihard mezelf voorhield (en nu nog steeds trouwens) dat dat spel mij computer de verdoemenis in heeft gestuurd, ondanks dat iedereen zegt dat software geen hardware laat crashen (over het algemeen dan :P)

Mijn vader kon via een collega aan een nieuw moederboard komen en de videokaar werd geruild, beide werden goed geïnstalleerd, en alles werkte weer. 20 minuten nadat de pc voor het eerst weer was opgestart, wilde ik nog steeds heel graag mijn nieuwe spel uitproberen, dus heb het geïnstalleerd, en na 30 min... pats! Weer gecrasht..
Dit keer alleen de videokaart naar de knoppen..

Vervolgens nieuwe erin gezet, en sindsdien heb ik dat spel nooit meer aangeraakt, en alles werkt weer.. Nu gebruik ik tevens weer de 2e videokaart die crashte, omdat die gerepareerd kon worden, en nu heb ik nergens last van...

Ik wil steeds weer toch het spel weer installeren alleen ik durf het dus gewoon niet..
Kan iemand mijn keihard overtuigen dat M2:TW níét mijn pc naar de *****n geholpen heeft, maar dat het iets anders raars was...?

Please help me :rolleyes:

heb je er wel eens aan gedacht, dat het je voeding weleens kan zijn????

M'n pc heeft voor de crash 6 maanden gewoon gewerkt, en toen draaide ik ook games die minstens de systeem verreisten hebben als die van M2:TW.
Mijn systeem voldoet trouwens ook gewoon aan die verreisten..

Maar volgens mij heb ik sinds dat gebeuren een nieuwe voeding alleen ik weet niet zeker moet mn vader daar eens over bellen.. Maar dan nog, hij heeft altijd gewoon gewerkt...

heb je er wel eens aan gedacht, dat het je voeding weleens kan zijn????

Het kan namelijk zijn dat je vidiokaart zoveel vermogen heeft getrokken tijdens het spel dat je voeding dit niet aan kan.
Ik zou eens alles op de rij zetten zoals wat voor vermogen heeft mijn voeding, heb ik een voeding uit de bulk serie of een a classe voeding dus van een goed merk.
Pc wel aangesloten op een geaard stopcontact zo niet kan dit ook rare kuren geven.

Pc wel aangesloten op een geaard stopcontact zo niet kan dit ook rare kuren geven.
Bij deze stelling zet ik al jaren mijn vraagtekens. Ik heb vanaf dag 0 dat ik een computer heb (en da's al heel even..............) de pc altijd in de woonkamer gehad waar ik dus géén geaarde wctdozen heb.
Ik heb daar nog nimmer ook maar 1 raar probleempje van ondervonden.

Toendertijd had ik een andere voeding, en na de crashes heb ik een nieuwe (betere) gekregen die mijn videokaart goed zou kunnen bevoorraadden met stroom..

Maar waarom zou alleen bij dat spel de voeding tekortschieten, en bij andere zware spellen waar veel van m'n videokaart geëist wordt niet?

Ps. waar kan ik zien hoe 'goed' mijn voeding is?

Door te vertellen wat er in de pc zit:

processor
harddisks
videokaart

én het merk en vermogen van de voeding.

Processor:
Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
Memory:
768MB RAM
Hard Drive:
20 GB
Video Card:
NVIDIA GeForce 7600 GS

Weet niet precies hoe voeding eruitziet :o
maar ik dacht dat een vierkant ding het was waarop dit stond:

AC-DC Adaptor
model: AD 5800RDV
input: AC 230v - 50Hz
output: DC 5v - 800mA 4VA

Bij deze stelling zet ik al jaren mijn vraagtekens. Ik heb vanaf dag 0 dat ik een computer heb (en da's al heel even..............) de pc altijd in de woonkamer gehad waar ik dus géén geaarde wctdozen heb.
Ik heb daar nog nimmer ook maar 1 raar probleempje van ondervonden.

Storingen kan maar hoeft niet, je moet namelijk goed onder ogen zien dat alle elektronische delen zoals moederbord en div. andere electronica aan massa gekoppeld wordt, en massa is dus aarde en dit kan bij problemen met moederbord of andere elektronische delen dus wel meer schade veroorzaken aan de andere componenten die gemonteerd zijn.
En denk eens aan statische elektriciteit wat problemen kan geven.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aarding van computers

Computers staan thuis veelal in de hobbykamer of in de woonkamer. En over het algemeen is zo'n kamer niet voorzien van randgeaarde wandcontactdozen (stopcontacten in het dagelijks spraakgebruik).
De desktop- of (mini)tower computer is echter wel altijd voorzien van een driepolig (geaard) aansluitsnoer.

Moet je die aarde nu wel of niet toepassen?

Daar kunnen we heel kort over zijn:
JA! Een computer is een apparaat wat zeer gevoelig is voor statische elektriciteit.
Indien de computer met aangesloten randapparatuur niet geaard is dan kan dit vele storingen veroorzaken zoals vastlopers, traagheid en zelfs defecten!

Op de pc-kast (zonder aarde) kan een spanning komen te staan tot zo'n 115 volt. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor. Dit is echter nog niet gevaarlijk, daar de ontstoring condensators geen grote stromen doorlaten. Gaat zo'n condensator stuk, of ontstaat er kortsluiting, dan laat hij zonder enige weerstand de 230 volt door op de pc-kast. In een slechte omgeving kan dit dodelijk voor de mens zijn. Is de pc op een geaarde contactdoos aangesloten dan zal de aardlekschakelaar aanspreken en de spanning van de groep(en) afschakelen waar de pc op is aangesloten. Een geaarde pc zal over het algemeen dus minder last hebben van storing signalen die op het 230 volt net aanwezig zijn.

Bovendien vallen storingen welke veroorzaakt worden door geen of onjuiste aarding niet onder de garantie.

Tip: Denk bij het aansluiten van uw computer er ook aan dat een eventuele verlengdoos ook voorzien moet zijn van randaarde

Laatst bewerkt:
Ja ik heb hier zo'n speciale stekkerdoos, dus mijn pc is 'ge-aard' :cool:

Hier nog even weer over mijn voeding, mochten mensen toevallig erover heen lezen omdat jou informatieve tekst zo'n grote ruimte in beslag neemt :p

Processor:
Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
Memory:
768MB RAM
Hard Drive:
20 GB
Video Card:
NVIDIA GeForce 7600 GS

Weet niet precies hoe voeding eruitziet
maar ik dacht dat een vierkant ding het was waarop dit stond:

AC-DC Adaptor
model: AD 5800RDV
input: AC 230v - 50Hz
output: DC 5v - 800mA 4VA

Leuk verhaal maar op de voeding moet nog het vermogen staan dus aantal wat b.v.
300wat of 400wat

Wát is mijn voeding dan? :o
zit die in de pc of erbuiten?

want behalve dat ding dat ik net heb opgenoemd kan ik niks buiten de pc vinden..
en daarop stond niks over watt

Storingen kan maar hoeft niet, je moet namelijk goed onder ogen zien dat alle elektronische delen zoals moederbord en div. andere electronica aan massa gekoppeld wordt, en massa is dus aarde en dit kan bij problemen met moederbord of andere elektronische delen dus wel meer schade veroorzaken aan de andere componenten die gemonteerd zijn.
En denk eens aan statische elektriciteit wat problemen kan geven.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aarding van computers

Computers staan thuis veelal in de hobbykamer of in de woonkamer. En over het algemeen is zo'n kamer niet voorzien van randgeaarde wandcontactdozen (stopcontacten in het dagelijks spraakgebruik).
De desktop- of (mini)tower computer is echter wel altijd voorzien van een driepolig (geaard) aansluitsnoer.

Moet je die aarde nu wel of niet toepassen?

Daar kunnen we heel kort over zijn:
JA! Een computer is een apparaat wat zeer gevoelig is voor statische elektriciteit.
Indien de computer met aangesloten randapparatuur niet geaard is dan kan dit vele storingen veroorzaken zoals vastlopers, traagheid en zelfs defecten!

Op de pc-kast (zonder aarde) kan een spanning komen te staan tot zo'n 115 volt. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor. Dit is echter nog niet gevaarlijk, daar de ontstoring condensators geen grote stromen doorlaten. Gaat zo'n condensator stuk, of ontstaat er kortsluiting, dan laat hij zonder enige weerstand de 230 volt door op de pc-kast. In een slechte omgeving kan dit dodelijk voor de mens zijn. Is de pc op een geaarde contactdoos aangesloten dan zal de aardlekschakelaar aanspreken en de spanning van de groep(en) afschakelen waar de pc op is aangesloten. Een geaarde pc zal over het algemeen dus minder last hebben van storing signalen die op het 230 volt net aanwezig zijn.

Bovendien vallen storingen welke veroorzaakt worden door geen of onjuiste aarding niet onder de garantie.

Tip: Denk bij het aansluiten van uw computer er ook aan dat een eventuele verlengdoos ook voorzien moet zijn van randaarde

Ik geloof het allemaal onvoorwaardelijk, maar het blijft je reinste kul. Ik heb sinds Philips zijn MSX op de markt zette al computers en heb geen van de pc's ooit geaard aangesloten.
Ik behoor óók tot de groep mensen die in de winter behoorlijk statisch kan zijn.
M.a.w.......................

Ik denk er hetzelfde over, Pasja.
Het is natuurlijk wel gigantisch veiliger om een geaard stopcontact te gebruiken.
Maar om nu je hele bedrading te vervangen voor je computer...

Wát is mijn voeding dan? :o
zit die in de pc of erbuiten?

want behalve dat ding dat ik net heb opgenoemd kan ik niks buiten de pc vinden..
en daarop stond niks over watt

Je voeding bevindt zich binnenin je PC kast, meestal bovenin tegen de achterkant.
Wat je aangaf is waarschijnlijk een adaptertje voor een of ander apparaat, scanner/printer/toetsenbord of ziets.

Als je de zijkant van je kast losmaakt dan je meestal wel een sticker zien op het voedingsblok waar je de gevraagde gegevens op kan aflezen.

Met een 7600 móet dat toereikend zijn.
Het was misschien geen a-merk, maar sinds de "fusie" in 2007 is het m.i nu wel een a-merk. De fusiepartner is iig wél een a-merk.
Bron

Okee je bedoeld dus dat ik nu praktisch gezien het uiterste van mijn videokaart kan eisen?
Dus daar zou nu geen probleem mee moeten zijn.

Tijdens die crashes had ik een andere voeding, 270W ofzo, weliswaar ook een iets mindere videokaart, maar m'n pa zei ook al dat 270W er tegenaan hikte...

Maar veroorzaakt dat dan ook het crashen van een moederboard?
want die was na de 1ste crash ook niet meer te gebruiken..
gelukkig bleef de nieuwe moederboard bij de 2e crash wel intact.

Oke maar mijn eigenlijke vraag was dus:

Als mijn voeding nu gewoon in orde is, en ik voldoe minstens aan de minimum verreisten, kan ik dan nu veilig dat spel spelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan