Software om HDD schijf beveiligd te maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogteijling

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 aug 2005
Hallo allemaal,

Bij ons op kantoor worden tot op heden beëindigde projecten op DVD gearchiveerd.
Daar willen we eigenlojk van af en voortaan alles op een externe USB HDD archiveren.

Wat ik nu graag zou willen is iets waardoor het niet mogelijk is om een gearchiveerd project te wijzigen wanneer deze op de externe HDD staat.
Uiteraard moet het wel na het invullen van een password ofzo gewijzigd kunnen worden omdat er nadien ook weer andere projecten op de HDD komen te staan.

Eigenlijk moet de gehele HDD beveiligd kunnen worden, het hoeft dus niet op map basis te zijn.

Kan iemand me adviseren omtrent deze vraag.
Het liefst gratis software.

Groeten Marcel

Truecrypt gaat in dit geval niet helpen. Je hebt wel of geen toegang, maar je wilt in feite read-only toegang.

Persoonlijk zou ik de schijf in een Synology NAS steken. Hiermee kun je wel de rechten goed instellen en desgewenst met LDAP of AD synchroniseren. Dan is de data meteen ook voor iedereen bereikbaar. Als je er dan ook nog regelmatig fastsum tegen aan gooit dan weet je zeker dat geen bestanden gewijzigd of verdwenen zijn.

p.s. Had je waarschijnlijk wel al aangedacht maar toch even voor de volledigheid. Een HD heeft een levensverwachting van 5 jaar. Als archiveringsmedium dus niet erg geschikt.

Beide bedankt voor het reageren,

Truecrypt heb ik idd niet zo veel aan in dit geval.
Ik weet dat de levensverwachting beperkt is maar de HDD zal misschien 30 a 40 keer per jaar gebruikt worden bij ons, de overige tijd ligt ie in de kast en een kopie van de HDD bij mij thuis.
Wanneer mensen bestanden nodig hebben pakken ze de HDD uit de kast en pluggen hem in hun PC.
Voor dit doel lijkt een HDD me dan wel geschikt.
Er zal toch wel een simpel stukje software bestaan wat alleen-lezen rechten toekent aan de HDD ?

Groeten Marcel

Zo snel nog niks kunnen vinden. Als je een domein hebt kun je proberen te werken met NTFS permissions. Dat zal niet werken als het een peer-to-peer netwerk is. De meeste oplossingen die je tegen komt zijn gebaseerd op instellingen aan de kant van de pc. Dat is een risico in het geval er een pc is waar deze instellingen niet (meer) aanwezig zijn.

Meest reële is volgens mij nog steeds de NAS optie. Afhankelijk van model en type kan dat ding meteen nog veel meer nuttigs voor je doen (camerabewaking, telefonie, backups, imaging, LDAP, DHCP, etc....).

We hebben idd een domein.
Wat gebeurd er nu wanneer ik de HDD NTFS formateer en in de toekomst wordt onze server vervangen.
Heb ik dan nog steeds toegang tot de HDD ?
De SSID van de administrator is dan toch anders dan die van de huidige administrator ?

Groeten Marcel

Op zich geen probleem. De SID zal wel veranderen maar via "take ownership" krijg je dan alsnog toegang. Met domeinaccounts komen de SIDs op elke werkplek overeen met die op de schijf en zou je zo de toegangsrechten kunnen regelen.

Ik heb dit nog niet in de praktijk geprobeerd, maar het is een poging waard.

RogerS,

Ik ga het eerst eens uittesten met een USB stick.
Rechten instellen en dan kijken of ik er thuis nog bij kan komen.

Groeten Marcel

Werkt uitstekend. Moest wel een map aanmaken en daar de rechten goed op zetten.
Eerst probeerde ik rechten te zetten op de root van de HDD, dit lukte echter niet goed, kreeg allerlei foutmeldingen.

Bedankt allemaal.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan