Software voor een webpagina of anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rutje1

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2006
Net als dit forum kom ik ook op internet pagina's tegen met als naam 8er de /(slash) showpage enz. Nu vraag ik met af hoe zulke systemen werken, ik persoonlijk zou altijd een naam doen achter de slash in plaats van bijvoorbeeld showpage 1103. Weet iemand hoe dit werkt?

Voorbeeldsite's: www.veenlandencollege.nl
(je hebt 3 welkomsten, ouders, leerlingen, leraren. Maar nu is het niet www.veenlandencollege.nl/leerlingen maar www.veenlandencollege.nl/showpage.asp?steID=2)
Hoe zit dit??
Nog een voorbeeld: www.pcbs-debrug.nl

dat zijn websites die werken met een cms; content management systeem.

dat wil zoveel zeggen dat als jij kiest voor een bepaald onderwerp het systeem de verwijzing naar dat artikel in de database laat zien. vaak zijn dat dan namen waar je niks uit kan opmaken mbt onderwerp

valt dat ook zelf te maken?? Ik vind het namelijk wel intressant. Ik heb een eigenwebserver dus alle mogelijkheden.

rutje1 zei:
valt dat ook zelf te maken?? Ik vind het namelijk wel intressant. Ik heb een eigenwebserver dus alle mogelijkheden.
jazeker kan dat, je kan eens kijken op www.joomla.org dat is een erg mooi gratis cms waar heel veel mee kan, het is even oefenen maar dan heb je ook wat. er zijn ook nl forums etc
succes:cool:

dat heeft niks met een cms te maken,
er is laatst (3 dagen geleden ofzo) dezelfde vraag gesteld, dit zit hem gewoon in de programmeertaal php, asp, of wat voor taal ook. En gebruik van een database.

Zo hoeft bijvoorbeeld alleen tekst vervangen te worden op een pagina en niet de hele content. Dit is makkelijk met aanpassen van je website en het bijhouden van gegevens en het aanmaken van nieuwe pagina's.

Even een kleine uitleg:
Je hebt een standaard pagina met boven een header en links een menu. In het midden heb je je content zitten. Je kijkt met programmeertaal of het id (pagina.php?id=5) een waarde heeft en als die een waarde heeft wat dat dan is.

Dan ga je met die waarden opzoek in je database. Die database ziet er bijvoorbeeld zo uit:

id || titel || tekst

Je zoekt in je database waar id waarde 5 heeft, als hij die gevonden heeft geef je titel en tekst weer. En zo kan je heel makkelijk je teksten bijhouden en veranderen :D

oke, dit snap ik niet helemaal. Het is een beetje ingewikkeld, maar tog bedankt

als je leert php'n dan leer je het vanzelf wel een keer.

is er nog wel egt een naam voor? Nu snap ik de uitleg een beetje, maar ik kan niet googlen.

Voor alle reacties, bedankt!

rutje1 zei:
is er nog wel egt een naam voor? Nu snap ik de uitleg een beetje, maar ik kan niet googlen.

Voor alle reacties, bedankt!
waar is een naam voor?

rutje1 zei:
oke, dit snap ik niet helemaal. Het is een beetje ingewikkeld, maar tog bedankt

Html wordt gebruikt om gewoon een site te maken.
Iedere pagina moet je apart maken.

Met php of asp maak je alleen maar één pagina.
De inhoud = content maak je en zet je in een database.
Dit stuk tekst wordt gelinkd door de ID.
Er is wel een database nodig, welke je host ter beschikking moet stellen.
Sql heet dit.

Bekend onder de naam : Content Managment System

Het geheel werkt met php wat een scriptingtaal is.
De taal zelf is niet moeilijk.
Het script voert alles uit.
Dus in feite moet je een script downloaden en dit uploaden bij je host.

Dan ben je in principe klaar.
Heb je nu na verloop van tijd ook een beetje verstand van de php code zelf, dan kun je zo een script zelf aanpassen en zelf codes schrijven.

PHP handleiding in het Nederlands:
http://www.essetee.be/windex.php

Script om een site te maken:
http://www.php-update.co.uk/
daar kun je ook een eenvoudig forumschript downloaden.

:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan