Software voor Locatiebeheer magazijn machinebouwbedrijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

JvR09

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2016
Hallo,

Ik ben momenteel stage aan het lopen bij een machinebouwbedrijf.
Er is mij een probleem voorgelegd waar ik me al volledig op suf gegoogled heb, maar nog geen oplossing heb kunnen vinden.

Dit betreft het 'missen' van een 'centraal systeem/programma/software/excel (??)' waarin het bedrijf op ordernummer de locatie van een order/onderdeel kan vinden.

In de praktijk zit het zo:

Binnen het bedrijf komt (bijvoorbeeld) een ijzeren plaat binnen.
Vervolgens gaat deze naar de zaagafdeling. Nadat de zager deze plaat heeft gezagen legt hij hem in het magazijn, op een bepaalde locatie.
Vervolgens moet de gezagen plaat bijvoorbeeld naar de kantafdeling. De kanter moet dan de plaat gaan zoeken in het magazijn. Omdat in het ERP-systeem geen 'locatie-invul-mogelijkheid' bestaat. (Unispeqs)

Hiermee verliest de kanter, dus het bedrijf telkens veel tijd. Een plaat moet soms wel vijf bewerkingen langs, en tussendoor wordt deze telkens ergens opgeslagen.
Soms bestaat een order ook uit meerdere onderdelen dus liggen deze allemaal verspreid over het magazijn, wat vanzelfsprekend nog meer tijd kost.

Is er toevallig iemand die hier een oplossing voor weet, een programma, een excel-template of wat dan ook?

De ideale situatie is: Dat de bewerker het ordernummer intypt in het ERP systeem, hier een locatie tevoorschijn komt, de bewerker zijn bewerking doet, het halffabrikaat weer ergens opslaat en deze locatie ook weer in het systeem in kan vullen. Zo kan iedereen veel sneller vooruit.

Excuses voor de vage uitleg, ik ben ook nog maar een leek in dit alles.

Bedankt!:thumb:

Voor deze zal je bij unispeqs moeten zijn vrees ik.
De ideale situatie is: Dat de bewerker het ordernummer intypt in het ERP systeem, hier een locatie tevoorschijn komt, de bewerker zijn bewerking doet, het halffabrikaat weer ergens opslaat en deze locatie ook weer in het systeem in kan vullen.
Voor de rest, excel bestandje met zoekfunctie of een progje met access als backend wil ik wel in elkaar prullen voor u.
Laat maar weten wat u voorkeur geniet.

Progje met access klinkt ergens heel ver weg wel bekend maar ik zou niet weten hoe dit werkt. Wellicht is het een oplossing.
Als we een programmatje oid op het scherm kunnen krijgen waarin de bewerkers het ordernummer in kunnen typen en hierbij de bepaalde bewerking zichtbaar word gekoppeld aan de locatie zijn we er in principe. Komt dit overeen met wat U zegt? in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken!

Graag een extra woordje uitleg bij het rode gedeelte
Als we een programmatje oid op het scherm kunnen krijgen waarin de bewerkers het ordernummer in kunnen typen en hierbij de bepaalde bewerking zichtbaar word gekoppeld aan de locatie zijn we er in principe. Komt dit overeen met wat U zegt?
Lijkt me niet zo moelijk op te realiseren.

Als bijvoorbeeld de zager het product gezaagd heeft en ergens een locatie heeft gegeven moet bijvoorbeeld de volgende bewerker (ik zeg maar wat), de buizenlaser, in het programmatje kunnen zien waar de kanter het product neergelegd heeft.

Zo geld dit voor alle (mogelijke) bewerkingen (met code). Dit zijn: Lasersnijden (0401), Afronden (0388), Kanten (0393), Zagen (0384), Boren (0202), Buizenlasersnijden (0601) en Walsen (0386).

Hier bedoel je waarschijnlijk de zager
Als bijvoorbeeld de zager het product gezaagd heeft en ergens een locatie heeft gegeven moet bijvoorbeeld de volgende bewerker (ik zeg maar wat), de buizenlaser, in het programmatje kunnen zien waar de kanter het product neergelegd heeft.
Als ik het goed heb begrepen moet de volgende bewerker de juiste locatie direct weten te vinden aan de hand van de input van de vorige bewerker volgens een order nummer.
Blijft één vraag, hoe weet de éérste bewerker waar hij de plaat kan vinden of is dit niet van toepassing?

De eerste is bijna altijd de lasersnijder, deze weet waar in het magazijn hij zijn onderdeel moet pakken. Vanaf de eerste bewerking dient men de locatie inderdaad in te kunnen vullen. En dus inderdaad dient de volgende zijn onderdeel te moeten kunnen vinden mbv de input van de vorige bewerker volgens ordernummer (en evt. toegevoegd 'schrap'nummer) dit kan een deelopdracht van de order zijn. Bijvoorbeeld ordernr. 20163938 schrap 002.

EDIT: Bedoelde daar inderdaad de zager ;)

Laatst bewerkt:
@gast0205, mijn excuses hoor. Ik verwachtte hier eerlijkgezegd geen reactie meer op, vandaar ;)
plus je moet iets met je tijd op stage he.. :p

De locaties, hoe worden die onderverdeeld?
Vb Magazijn 1, Rek B03, vak 7
Deze info zou ik nog moeten hebben

De locaties zijn slechts ingedeeld op Rek met nummer, dus bijvoorbeeld: P15 of M43 of E3.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan