Softwareaanpassing LENCO-multimediatoetsenbord.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beer1941

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2007
Berichten
22
[/FONT

In mijn bezit is een LENCO-multimediatoetsenbord MK-9512 voor Windows 95/98/98SE/NT dat mijn lieve echtgenote laatst voor een prikje op een rommelmarkt kocht. Zij noch ik realiseerde zich/mij dat er op de CD vorenstaande gegevens staan.
Op de pc aangesloten krijg ik de meest verrassende maar niet bruikbare karakters en symbolen op het scherm die geen enkele samenhang met de aangeslagen toetsen hebben.
Zo zijn de cijfertoetsen boven qwerty, rechts naast de toets waarop gewoonlijk ~ en` te zien zijn maar op deze 3 en 2 onder elkaar, 1 bevat ook onderaan de toets & en ¦, 2 met ë en@, 3 met " en #, 4 met ' en 5 met ( enz..
Verder kent dit bord geen qwerty-indeling maar is de reeks: A, Z, E met €, R, T, Y,U, I, O. P. Tweede rij: Q, S, D t/m/ L maar dan heeft dit bord nog de M, met daarnaast slechts twee toetsen % met ü en ' en één met £ met μ en`.
Ik laat het hier maar bij. Wellicht is er tòch iemand die het herkent.

Hoe en/of met welke software-aanpassing of Microsoft download kan ik mijn pc er toe bewegen om dit toetsenbord -- ergonomisch gevormd! -- normaal bruikbaar te maken voor Windows XP Home? Zij het dan, dat ik mij er aan zal moeten gewennen, dat de toetsen niet eenvoudigweg de qwerty-volgorde hebben.

Is de zaak eenvoudig of heb ik de Vraag der Vragen gesteld?

In afwachting van de gewaardeerde reacties.

O ja, ik ben een senior-computeraar met enige bedienervaring maar zonder in het jargon opgevoed te zijn. Ontzie mij dus m.b.t. de "verstaanbaarheid" van de computertaal voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.:)

Normaal gesproken werken we in Nederland met een QWERTY toetsenbord en jij hebt kennelijk een AZERTY toetsenbord. Probeer het volgende eens:
Start > Configuratiescherm naar Landinstellingen

Hier kies je op het tabblad Landinstellingen voor "Nederlands [België]".

Op het tabblad Talen druk je op de knop "Details..."
waardoor je het dialoogscherm Tekstservices en invoertalen bereikt.

Op het tabblad Instellingen kan je in het vak voor de standaardinvoertaal
via de uitschuifkeuzelijst nu best kiezen voor
Invoertaal: "Nederlands [België]" en voor
Toetsenbordindeling/IME: "Frans [België]

In het invoervak Geïnstalleerde services druk je op de knop Toevoegen...
om dan bij:
NL Nederlands [België] te kiezen voor
Toetsenbord
Belgisch [punt]

Alternatief:
Je kan ongeveer hetzelfde bereiken met als Standaardinvoertaal
Frans [België] - Belgisch [komma] en bij de Geïnstalleerde services voor
FR Frans [België]
Toetsenbord
Belgisch [komma]
 
Laatst bewerkt:
LENCO-toetsenbord.

Beste supermoderator Crash!,

Morgen ga ik je advies in praktijk brengen want onze twee hondjes vragen dringend om uitgelaten te worden. Dus nog een nachtronde en dan ........... snaveltjes dicht en ........ .

Hartelijk bedankt voor je zo snelle reactie!

M. vr. groet,

Beer1941.
 
Beste supermoderator Crash!,

Morgen ga ik je advies in praktijk brengen want onze twee hondjes vragen dringend om uitgelaten te worden. Dus nog een nachtronde en dan ........... snaveltjes dicht en ........ .

Hartelijk bedankt voor je zo snelle reactie!

M. vr. groet,

Beer1941.

Beste Crash,

Je gebr.naam doet anders vermoeden dan wat je gewoonlijk voor elkaar krijgt vermoed ik sterk!
Ik heb inderdaad je suggestie nagevolgd maar onder Landsinstellingen komt in mijn pc "Nederlands [België]" niet voor. In geen enkele vervolgstap binnen dit kader kom ik op "Nederlands [België]" uit. Ook kom ik niet aan "FR Frans [België]".

M. vr. groet,

Beer1941.
 
Laatst bewerkt:
Het zal waarschijnlijk toch een toetsenbord zijn met een onbekende toetsenbordindeling?
Of dan toch maar defect? Normaal gesproken moet een toetsenbord gewoon direct werken.
 
LENCO-toetsenbord.

Beste Frisian,

Bedankt voor de genomen moeite om te proberen mij van dienst te zijn! Ik zal het bord maar (even) bewaren als curiositeit. Dan (nog) maar geen ergonomisch gevormd toetsenbord èn geen multimedia-. Eerlijkheidshalve: Ik heb het nog niet als een bijzonder gemis ervaren.

Prettige, niet al te warme, dagen toegewenst.

Beer1941.
 
Lenco.

Ik laat het er maar bij zitten. Ik bewaar dat bord nog maar even als bijzonderheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan