Ik heb dezelfde situatie op kunnen lossen, maar ik moet hem wel "uit mijn hoofd" terughalen.
Op dat illegaliteitsvenster zit een knop "Get genuine" (Registreer, of Activeer in het Nederlands?).
Als je daar op klikt komt het Activatie/Registratievenster in beeld, waar je de 5 maal 5 productiecode kunt invoeren.
Doe je dat, dan krijg de melding dat de nieuwe productiecode niet geldig is, met een telefoonnummer van een Microsoftmedewerker.
Als je dat belt, krijg je een robot aan de lijn en moet je weer die 5 maal 5 code intoetsen in je telefoon.
Daarop krijg je de mededeling dat ze de code niet hebben kunnen verifieren en wordt je doorverbonden met een Microsoftmedewerker.
Deze keer krijg je een mens aan de telefoon.
Als je je verhaal rustig vertelt en nadat gevraagd is op hoeveel PC's het Windowsexemplaar staat (dan zeg uiteraard op één) dan krijg je, als ik het me goed herinner, een 6 maal 5 code en je gaat weer terug naar een robot, je moet die code inbrengen via de telefoon, waarna je een 5 maal 5 code van de robot in moet toetsen op dat Activatie/registratiescherm op je Bureaublad.
Je Windows is nu verder Genuine, maar bij elke schone herinstallatie van Windows XP zul je deze procedure moeten herhalen.
Als je je Windows XP-exemplaar op twee PC's hebt geinstalleerd, dan krijgt één van de twee altijd de illegaliteitsmelding.
Ik dacht dat er in Start, Alle programma's, Bureau-accessoires, Systeemwerkset ook een snelkoppeling zit om te Activeren/registreren, voor het geval dat die knop op het illegaliteitsvenster het niet (goed) doet.
De juiste samenstelling van de diverse codes kan afwijken, maar voor het overige is dit de gang van zaken.