Solaris

Status
Niet open voor verdere reacties.
het lijkt waarschijnlijk op mac omdat zowel mac als solaris op unix gebasseerd zijn/zelfde familie zijn. nadeel van solaris is dat de ondersteuning een stuk lager ligt, het is niet zodat jij alle programma's die je normaal op windows draait ook even op solaris kunt zetten. als je op zoek bent naar een ander OS, kan je beter linux ubuntu of opensuse nemen. deze zijn volgens mij beter ondersteunt en wat bekender zodat je met problemen ook makkelijker op fora terecht kunt.
 
Solaris komt ook niet bij iedereen zo voor denk ik, dus zal zal inderdaad de ondersteuning minder zijn. Ubuntu blijkt ook goed te zijn, even kijken of dat wat is. :)
Bedankt voor je snelle reactie.
 
trouwens, heeft het geen gevaar op een gewone laptop, als je bijv. opensuse er toch weer wil afhalen? dat je geen gezeik hebt als je windows ofzo er weer gewoon op wil zetten.
 
Solaris is door Sun ontwikkeld, inderdaad als een branch van unix. Op zich best een geavanceerd OS. Het vereist wel de nodige kennis - net als linux in het algemeen - om het goed draaiende te krijgen. Sinds Sun is overgenomen is het OS opensource geworden en ook beschikbaar voor intel en andere platforms.
Maar zelfs in de old days - op een Sun sparcstation was het een hele toer... Kwam vooral omdat het een server os was denk ik, het kon met meerdere processoren overweg. Mooi spul qua design vind ik enne... bereduur! :)
Ik ga nog eens zo'n case modden haha!

ps. Als je een linux dualboot met W7 op een disk hebt is het verstandig om eerst even goed uit te zoeken hoe je die linux moet verwijderen. Linux installeert vaak Grub als bootmanager en die overschrijft de bootsectoren van je harddisk. Als je Linux (en dus ook Grub) verwijdert (partitie deleten en zo) dan kan je pc in de bootsectoren geen geldig os meer vinden, ook al staat w7 er gewoon op!
Vroeger was dat makkelijk: floppy of cd met w98 autotstart er in en repareren die mbr... (fdisk /mbr en klaar is kees eh Solaris!) :)
Nu moet je wat meer handelingen doen met de dvd van W7 (heb er nog geen ervaring mee, i.t.t. vroeger met de dos-w98-wxp machines)..
 
Laatst bewerkt:
Dankje voor de uitgebreidde uitleg, Solaris!
Nu weet ik in ieder geval genoeg, even kijken of ik hem ga installeren.
Ben zat van Windows, steeds meer virussen, sloom, onhandig.
Maargoed, nogmaals, bedankt!
 
als je hem eraf gooit kan je inderdaad wat problemen krijgen omdat de grub (de mbr) er dan ook afgegooid wordt, de standaard mbr van windows staat er dan ook niet meer op wat inhoudt dat als je de pc start deze niet weet welke schijf/programma hij moet aanspreken om op te starten, dit kan wat stress opleveren. het is op zich wel simpel om gewoon de partitie waar je linux opzet te verwijderen en dan gewoon de mbr te herstellen, heb ik vaak genoeg gedaan, maar mocht je ooit voor dat probleem staan kan je even een berichtje sturen en geef ik je wel een stappenplan hoe je het simpel repareert (iets te lang om nu hier uit te typen).

p.s. misschien een tip om eerst een virtuele pc te installeren op je pc zodat je weet wat je kan verwachten, je moet namelijk voor veel programma's waaronder msn enzo, alternatieven zoeken.

-edit: @solaris, tegenwoordig kan je mbr fixen door middel van een recovery disc -> prompt modus en dan de code: bootrec.exe /fixmbr
 
Laatst bewerkt:
als je hem eraf gooit kan je inderdaad wat problemen krijgen omdat de grub (de mbr) er dan ook afgegooid wordt, de standaard mbr van windows staat er dan ook niet meer op wat inhoudt dat als je de pc start deze niet weet welke schijf/programma hij moet aanspreken om op te starten, dit kan wat stress opleveren. het is op zich wel simpel om gewoon de partitie waar je linux opzet te verwijderen en dan gewoon de mbr te herstellen, heb ik vaak genoeg gedaan, maar mocht je ooit voor dat probleem staan kan je even een berichtje sturen en geef ik je wel een stappenplan hoe je het simpel repareert (iets te lang om nu hier uit te typen).

p.s. misschien een tip om eerst een virtuele pc te installeren op je pc zodat je weet wat je kan verwachten, je moet namelijk voor veel programma's waaronder msn enzo, alternatieven zoeken.

-edit: @solaris, tegenwoordig kan je mbr fixen door middel van een recovery disc -> prompt modus en dan de code: bootrec.exe /fixmbr

Ik heb nu op een oude pc OpenSuse erop gezet.
Zag er wel leuk uit alleen er is redelijk weinig software voor te krijgen geloof ik.
Maargoed, dat dacht ik van de Mac ook, terwijl het best mooie OS zijn.

Naar Solaris zal ik nog even kijken, misschien dat ik nog een oude pentium 3 heb staan ofzo, haha.

Bedankt voor het meedenken iedereen!
 
ik denk (niet zeker) dat je voor opensuse meer software krijgt dan voor solaris... de (meeste) software van ubuntu werkt namelijk ook onder opensuse en daar is toch vrij veel software voor te verkrijgen. tevens kan je door middel van het programma 'wine' verscheidene windows programma's installeren op opensuse.
 
ik denk (niet zeker) dat je voor opensuse meer software krijgt dan voor solaris... de (meeste) software van ubuntu werkt namelijk ook onder opensuse en daar is toch vrij veel software voor te verkrijgen. tevens kan je door middel van het programma 'wine' verscheidene windows programma's installeren op opensuse.


we zien het wel, ik blijf up-to-date :rolleyes:
trouwens, dat progamma, handig om te weten. :)
 
-edit: @solaris, tegenwoordig kan je mbr fixen door middel van een recovery disc -> prompt modus en dan de code: bootrec.exe /fixmbr

Heee thanks! Ik heb dit soort acties vroeger nogal eens gedaan, tegenwoordig met W7 (nog) niet... Daarom heb ik er ook geen ervaring mee. Bedankt voor je info, die zullen we onthouden! :)
Maarre.. kan je hier ook niet de originele W7 dvd voor gebruiken dan?

Enne, dat van die virtuele pc is een goede.
Ik werk graag met Virtualbox, maar zowel voor VB (en elk virtualisatie programma) als voor Solaris geldt dat je echt wel moet weten wat je doet, en ook dat je het nodige zelf moet bij elkaar zoeken en compileren, testen en vaak weer opnieuw beginnen...
Ik vind de Sun hardware mooi (goed om te modden ook) en ook het OS was interessant. Sun heeft me deels aan mijn nick geholpen - maar dat had je vast al bedacht. Praktisch nut was er alleen in onderdelen (file system), Linux bleek veel bruikbaarder. Net als Wxp en W7 trouwens.

Kortom, Solaris is eigenlijk niet erg geschikt voor beginners..
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet zeker of dit ook kan met de originele windows cd...

http://www.mytechguide.org/2009/09/26/how-to-create-windows-7-system-recovery-disk/

zo maak je er een (maar je kan het dus ook downloaden via de link in mijn eerdere posts) bij het onderste plaatje in de laatste link moet je voor de onderste keuze gaan en dan kan je via x: die bootrec.exe /fixmbr (of bij opstartproblemen bootrec.exe /fixboot) invoeren...

ik ben niet echt bekend met solaris, ben net een beetje met linux bezig gegaan, draai nu zo nu en dan opensuse 11.4 met gnome, ziet er erg strak uit en werkt vrij soepel, maar omdat je alles wat je nodig hebt in windows hebt is het zo lastig die overstap te maken :p, draai je nu nog solaris?
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet echt bekend met solaris, ben net een beetje met linux bezig gegaan, draai nu zo nu en dan opensuse 11.4 met gnome, ziet er erg strak uit en werkt vrij soepel, maar omdat je alles wat je nodig hebt in windows hebt is het zo lastig die overstap te maken :p, draai je nu nog solaris?

Haha heel herkenbaar! :)
Bedankt voor je info ik ga er toch maar eens naar kijken. Altijd handig!
Nee ongeveer 4-5 jaar terug veel met Solaris gewerkt. Nou ja gewerkt, geprobeerd het draaiend te krijgen op Sun hardware (wat lukte) en later ook de intel versie op een pc.
Kreeg het (op i Sun ws na) wel werkend, en je kan linux progjes compileren ervoor, maar eigenlijk was me dat veel te veel moeite. Onder linux moet je dat ook maar daar gaat het wel veel makkelijker en ook zijn er veel meer programma's voor beschikbaar denk ik.
Dus geef mij maar Linux. Daar kan ik net als jij kennelijk net wat makkelijker... :)
En ja ik draai hier ook W7 inmiddels want de diverse werkgevers van familieleden hier he? En niet te vergeten: sommige programma's werken onder windows idd (veel) prettiger dan hun evenknie onder linux. Ik zou voor 95% kunnen overstappen... :):):)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan