• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som 2 grootste getallen uit een reeks maar met uitsluiting van het getal 30

tkint

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Beste,

Met de functie grootste en met het argument 1 of 2 bepaal ik de grootste 2 getallen. Indien 1 van beide getallen 30 is, mag dat het grootste getal niet zijn. Hoe kan ik dat realiseren met een formule?

Beste,

Ik kan geen voorbeeldbestandje aanmaken omdat ik momenttel niet over een pc beschik. Een vriend stelde mij daarnet die vraag en ik wil hem helpen.

Van internet:
To find the maximum and minimum values in a range while excluding certain values (like 0, or the lowest and highest values) in Excel, you can use a combination of functions like MAX, MIN, LARGE, SMALL, SUM, AVERAGE, and IF. Here's how you can approach it:

1. Excluding Specific Values (e.g., 0):
  • Using MINIFS and MAXIFS:
    If you need to find the minimum or maximum value based on specific criteria (like excluding 0), MINIFS and MAXIFS are the most efficient options according to Shiksha Online.
    • =MINIFS(range, criteria_range1, criteria1) finds the minimum value in range where criteria_range1 meets criteria1.
    • =MAXIFS(range, criteria_range1, criteria1) does the same for the maximum value.
    • For example, to find the minimum value in A1:A10 excluding 0, you'd use =MINIFS(A1:A10, A1:A10, ">0").
    • For example, if you want to exclude 0 from A1:A10, you could use =IF(A1=0,"",A1) in a helper column (e.g., B1) and then copy it down.
    • Then, =MIN(B1:B10) will give you the minimum value excluding 0.
2. Excluding Max and Min Values for Average Calculation:
  • TRIMMEAN:
    Excel's TRIMMEAN function calculates the mean of a dataset after removing a specified percentage of data points from the top and bottom according to a YouTube video.
    • =TRIMMEAN(A1:A10, 0.2) would calculate the mean after removing 20% of the top and bottom values.
    • =(SUM(A1:A10)-MIN(A1:A10)-MAX(A1:A10))/(COUNT(A1:A10)-2) calculates the average excluding the smallest and largest values.
    • You can extend this to exclude multiple highest and lowest values by using LARGE and SMALL multiple times in the formula.

Als A1:A99 je getallen bevat:
Code:
=GROOTSTE(FILTER(A1:A99;A1:A99<>30;"");1)

Beste,

Dat lijkt een formule die voldoet aan mijn vraag. Ik hou je op de hoogte.

Maar geïnspireerd door Senso:
Code:
=MAX.ALS.VOORWAARDEN(A1:A3;A1:A3;"<>"& 30)

Zou het kunnen dat de formules eigen gedefinieerde formules zijn? Ik krijg de melding bij het plakken dat de macro's uit veiligheid uitgeschakeld worden.

Helaas, de functie MAX.ALS.VOORWAARDEN is beschikbaar vanaf Office 2019.

Voortbordurend op emields:
Code:
=GROOTSTE(A2:H2;ALS(GROOTSTE(A2:H2;1)=30;2;1))

Als er een getal > 30 tussen staat dan zou ik de oplossing van AlexCEL gebruiken en niet die van emields.

Kan er meerdere keren 30 in de lijst voorkomen? Dan moeten de formules aangepast, anders krijg je bij de grootste nog steeds een 30... Zoiets kan ook voor grootste en één na grootste, met uitsluiting van 30.
Code:
=GROOTSTE(ALS(A2:H2<>30;A2:H2);1)
=GROOTSTE(ALS(A2:H2<>30;A2:H2);2)
Mogelijk invoeren als matrixfunctie in Excel 2016, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.

Laatst bewerkt:
Of:
Code:
=SOM(GROOTSTE(ALS(A1:A5<>30;A1:A5);{1\2}))

Terug
Bovenaan Onderaan