• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als bij waarde met een letter (dagplanner)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rockking

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2016
Hallo,

Ik ben een dagplanner aan het maken in excel.
Wil elke dag invullen als iemand 1 uur verlof atv tvt enz. heeft opgenomen.
Ik heb m.b.v. Google wat macro knopjes gemaakt dat als ik een getal invul, er automatisch een D achterkomt bij bv artsbezoek en de cel een bepaald kleurtje krijgt.
Nu heb ik het alleen nog niet voor elkaar gekregen dat als ik meerdere dagen een 8 invul en daarna de dagen selecteer en de verlof knop indruk dat alle cellen een V toegevoegd krijgen, hij pakt dan alleen de eerst geselecteerde cel. Weet iemand hier misschien ook een oplossing voor ?

Maar nu het hoofd probleem als ik nu aan het einde van het werkblad wil gaan rekenen met de waardes is dit lastig.
Ik zoek een formule waarmee ik dus in rij kan zoeken naar een waarde met dat Dtje en dan dat ik de waardes optel zonder het Dtje..

Ik heb zelf al gevonden dat ik met de functie:
Code:
=LINKS(I13; LENGTE(I13)-1)
de letter er weer vanaf krijg.

Maar is het bovenstaande ook te plaatsen in =SOM.ALS() want ik krijg t niet voor elkaar, foutmelding na foutmelding.

Bijgevoegd is het voorbeeld planner bestandje met de maand januari, als iemand een blik zou willen werpen... is mijn dank erg groot !

Bekijk bijlage Dagplanner Jaar 2016.xlsm

Onderstaande versie van je bestand lijkt me alweer een goede stap vooruit. Let op dat voor de optelling gebruik gemaakt wordt van een matrixformule. Matrixformules worden ingegeven met CTRL SHIFT ENTER. De formule geeft geen correcte optelling voor cellen met meerdere codes zoals AE16.
De losse subs zijn vervangen door één sub.

Bijlagen

Damn next level **** dit..:shocked:
Super bedankt man, is er niet iets te vinden waardoor die de komma gesepareerde waardes ook mee kan berekenen ?

Deze misschien?

Letter voor of achter de uren speelt geen rol.

Zelfs gesplitte invoer wordt geteld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Net als Cobbe met een UDF (User Defined Function):

Hallo, tim
Ik ben gegaan voor jou versie ik heb nu alleen het probleem dat als iemand een half uurtje verlof op zou nemen dus 0,5V dan pakt ie in het overzicht 5 uur verlof.

Die zat eraan te komen.:d
De gewijzigde UDF vereist dat meerdere items in een cel gescheiden worden met een puntkomma [;], bijvoorbeeld 3,5D;4V
Zie ook de bijlage.

Bijlagen

Korter = beter.
Code:
Public Function Tellen(Rng As Range, Lt As String)
    Dim Cl As Range

Application.Volatile
    For Each Cl In Rng
        If InStr(UCase(Cl.Value), Lt) > 0 Then
            Tellen = Tellen + Val(Replace(Filter(Split(UCase(Cl.Value), ";"), Lt)(0), ",", "."))
        End If
    Next
End Function

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan