• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als formule met dynamisch bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

weinterim

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2010
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een dynamisch bereik kan maken in een som.als (meerdere criteria) formule? Ik gebruik nu de som.als formule =SOM.ALS(B:B;B7;C:C) Kolom is hierbij de kolom met de grootboekrekeningen, B7 is een bepaalde grootboekrekening, kolom C is in dit geval de cijfers over februari.

Ik ben een financiele rapportage aan het maken waarin in een apart werkblad de cijfers per maand staan (januari t/m december). Kolom A grootboeknummer, Kolom B Maand Januari (=bedrag), kolom C Maand Februari (=bedrag), Kolom D Maand Maart (=bedrag) etc. In een ander werkblad heb ik de parameters, zoals maand staan. Op basis van de opgegeven maand moet hij in aparte kolommen de maandcijfers, cumulatieve cijfers en jaarcijfers opgeven.

Beste weinterim,

Gefeliciteerd met je eerste post op dit forum.
Een tip: Upload een voorbeeldbestandje want dat levert sneller zinvolle reacties op dan veel worden gebruiken om je bestand te omschrijven.

Al denk ik dat jij vooral gebaat bent bij een draaitabel, of de formule somproduct.

Richard

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een dynamisch bereik kan maken in een som.als (meerdere criteria) formule? Ik gebruik nu de som.als formule =SOM.ALS(B:B;B7;C:C) Kolom is hierbij de kolom met de grootboekrekeningen, B7 is een bepaalde grootboekrekening, kolom C is in dit geval de cijfers over februari.

Ik ben een financiele rapportage aan het maken waarin in een apart werkblad de cijfers per maand staan (januari t/m december). Kolom A grootboeknummer, Kolom B Maand Januari (=bedrag), kolom C Maand Februari (=bedrag), Kolom D Maand Maart (=bedrag) etc. In een ander werkblad heb ik de parameters, zoals maand staan. Op basis van de opgegeven maand moet hij in aparte kolommen de maandcijfers, cumulatieve cijfers en jaarcijfers opgeven.

Nogmaals, maar nu met bestandje.

Bijlagen

Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik begrijp er helemaal geen knars van.:shocked:

Bedoel je dat je in Kolom D bij cumulatief, de opgetelde getallen willen hebben tot en met februari?

Beste Djoane,

In kolom C moeten de maandcijfers komen. In kolom D inderdaad de cumulatieve cijfers t/m de maand. In dit geval t/m februari en in kolom E de jaarcijfers (januari t/m december).

In augustus: in kolom A de maandcijfers over augustus, in kolom B de cumulatieve cijfers t/m augustus en in kolom C de jaarcijfers (januari t/m december)

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Oke, ik ben aan het puzzelen. Heb een klein beetje het "systeem" omgegooid, maar het lukt wel, kwartiertje nog, dan kun je even kijken of het naar je zin is, of dat ik het niet goed begrepen heb.

Dus "jaar" wil je gewoon opgeteld hebben? Is dat logisch? (gaat het niet om een overzicht per maand? ik = leek....)

Beste Djoane,

Dank je voor de inspanningen. Met jouw oplossingen kom ik een heel eind, maar is toch net niet waar ik naar op zoek ben. Ik zal proberen het nogmaals uit te leggen. In werkblad Parameters wil ik de variabelen vastleggen. Wijzig ik daar de verslagmaand, dan dienen de formules in werkblad Cumulatief automatisch aangepast te worden. Bijvoorbeeld bij paramaters geef ik mei 2010 aan, dan moet in kolom C de cijfers over de maand mei komen, in kolom D de cijfers over januari t/m mei en in kolom E de cijfers over januari t/m december. Jouw oplossingen in de kolommen D en E geven de juiste cijfers, maar in kolom C blijven de cijfers van de oude maand staan. Ik ben op zoek naar een een som.als formule met een dynamisch bereik. Waarschijnlijk door te werken met bereiknamen, de formule verschuiving of verticaal/horizontaal zoeken. Wie oh wie kan mij helpen?

Overigens ook ik ben niet zo goed thuis in VBA Excel. Als interim professional werk ik het liefst met alleen de basis-formules. Dit omdat vaak weinig mensen in een organisatie bekend zijn met VBA-Excel en de rapportages moeilijk dan overdraagbaar zijn en onderhouden kunnen worden.

oh dat is geen probleem.. ik kijk morgen even verder. ik ben vroeg mn bed in gestapt en zit op mijn telefoon. die is niet zo spannend met excelfiles :-)

ik had het nu zo gedaan, dat als je in de tweede pagina bovenin de datum pakt uit het eerste blad, dat ie t dan automatisch pakt. maar dat is geen drama om te veranderen, ik doe het morgenmiddag als k weer terug ben.

fijne avond :-)

ik zat het nog even te lezen,....

waarom zet je geen verwijzing op de tweede pagina bovenin, zoals ik gedaan heb (handmatig) naar een vakje in de eerste pagina waar je alleen de maand en het intikt, dan wel op deze manier: 1-5-2010 bijvoorbeeld. hij pakt dan verder alles automatisch volgens mij? (zo 123 uit mijn hoofd)

ik zat het nog even te lezen,....

waarom zet je geen verwijzing op de tweede pagina bovenin, zoals ik gedaan heb (handmatig) naar een vakje in de eerste pagina waar je alleen de maand en het intikt, dan wel op deze manier: 1-5-2010 bijvoorbeeld. hij pakt dan verder alles automatisch volgens mij? (zo 123 uit mijn hoofd)

Beste weinterim, hier mijn poging om je "som met dynamisch bereik" te realiseren.
De cijfers uit kolom C van blad "Per maand" heb ik nergens bijgeteld om mij niet duidelijk is waar ze op slaan.

Bijlagen

Beste Wher,

Jij hebt mijn problemen opgelost. Zelf ben ik nog niet zo thuis met de formules index, somproduct en vergelijken. Ik zal jouw formules nog eens goed te bestuderen. Gaan de formules ook nog goed als er meerdere criteria zijn? Bijvoorbeeld een extra kolom met kostenplaatsen en extra regels met dezelfde grootboekrekeningen.

Zelf zat ik aan een oplossing met de som.als formule te denken som.als(bereik, criterium, optelbereik). Het optelbereik zou dan dynamisch gemaakt moeten kunnen worden. Dit kan via het geven van namen aan bereiken. Via verticaal.zoeken haal ik een bereiknaam op (geneste functie binnen de som.als functie). De som.als formule accepteert echter de naam van het bereik niet. Raar omdat als ik de bereiknaam handmatig invoer hij deze welk accepteert. Heb jij misschien de oplossing?

Voorwaarden toevoegen in sumproduct is tamelijk eenvoudig, bijvoorbeeld:
sumproduct((A1:A10="x")*(B1:B10="y")*(C1:C10="z")) enzoverder.
Wat betreft je "som.als" idee, geef eens een eenvoudig voorbeeldje in een bestand, ik heb niet zoveel verbeelding :)

Zover ben ik vanavond geraakt. De cumulatieve som met deze aanpak is een ander paar mouwen.
Edit: het viel uiteindelijk nogal mee, zie nieuwe bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste WHER,

Super, het werkt! Sorry voor mijn late reactie, terwijl jij nog in de late uurtjes mijn probleem zit op te lossen.

Eerder heb jij mij al een oplossing aangereikt. Werken deze formules ook op dit laatste bestandje. Het gaat om de formules:
Cijfers maand: =INDEX('Per maand'!$D5:$O5;;Tellermaanden)
Cijfers cumulatief: =SOMPRODUCT(('Per maand'!$D5:$O5)*(VERGELIJKEN('Per maand'!$D$4:$O$4;Lijstmaanden;0)<=Parameters!$C$3))
Waar gaat jouw voorkeur naar uit en waarom?

Nogmaals je hebt mij fantastisch geholpen. Ik ga op mijn gemak de formules nogeens goed doornemen, zodat ik snap wat deze inhouden. Mag ik hier misschien later nog eens op terugkomen?:thumb:

De eerdere formules werken in het laatste bestand niet meer omdat er nu meer voorwaarden gesteld worden, maar in G6:H11 van blad "Cumulatief" vind je nu een extra set formules (somproduct) die wel werken in het nieuwe bestand. Zoals ik reeds zei in post #16, met een somproduct-constructie kun je heel makkelijk voorwaarden toevoegen aan een bestaande formule.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan