• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als formule: Range baseren op de cel die overeenkomt met een bepaalde tekst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jip93S

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2019
Hoi,

ik vroeg mij af of het mogelijk is om in een SOM.ALS formule, de "range" te baseren op een string text.
Zie bijgevoegd voorbeeld voor meer uitleg over wat ik bedoel.
- Sheet 1 is een tab/ander rapport en ik wil deze informatie naar sheet 2 krijgen (Sheet1! dus van toepassing) -

2019-10-02_11h20_16.png
Sheet 1 geeft de "Uitgave" per persoon. Dit is mijn ruwe data file met naam + uitgave. Sheet 2 geeft de "Uitgave" per koppel; in dit geval Bob en Katrien.

Gebruikelijk zou ik de formule voor deze gecombineerde waarde zo opstellen: =SOM.ALS(Sheet1!A3:A5; "Bob"; Sheet1!B3:B5) + SOM.ALS(Sheet1!A3:A5; "Katrien"; Sheet1!B3:B5).

Echter, mocht ik later in Sheet 1, bijv. "Label" toevoegen (screenshot)
2019-10-02_11h30_32.png

, dan haalt de formule de verkeerde waarde op. Ik wil de formule schaalbaar opstellen zodat deze, ongeacht de positie, altijd de kolom "Uitgave" weet terug te vinden, en de bijbehorende criteria en som_bereik juist weergeeft; d.w.z. = SOM.ALS(bereik op basis van een string text; criteria; som_bereik) ---> Altijd "Uitgave" kunnen terugvinden, ook als de kolompositie verschuift.

Alvast bedankt!

p.s. Onderwerp stelt dat de string text in een cel zou staan. Voor het voorbeeld kan je dus indenken dat de range is gebaseerd op Sheet2 (F2).

Bijlagen

• 2019-10-02_11h30_20.png
    2019-10-02_11h30_20.png
    44 KB · Weergaven: 38
  • voorbeeld.xlsx
    voorbeeld.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Een mogelijke oplossing: in een hulpkolom in D
Code:
=ALS(OF(A3="bob";A3="katrien");C3;"")
en deze naar beneden trekken en eventueel de kolom verbergen. In een andere cel simpel:
Code:
=SOM(D2:D25)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan