• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als maar dan anders

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjpiebach

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
14
Beste,

Ik heb een bestand waarbij ik per locatie per week bijhoud wat de afwijking (getal) is op die locatie. Per week staat er in de kolom naast de afwijking de reden van de afwijking. Deze reden betreft een afkorting die geselecteerd kan worden uit een lijst.
Nu wil in het bestand de totale afwijking per locatie per reden weten. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen?
Zie bijgevoegd bestand voor het vereenvoudigde voorbeeld. Bekijk bijlage Voorbeeld1.xlsx
Het betreft de groene cellen in het bestand.
 
zo misschien?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1 (hs).xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 20
Niet helemaal.
Er staat nu als uitkomst het aantal cellen waar een bepaalde reden bij hoort.
Ik wil graag de som van die cellen weten.
 
Invoeren via Ctrl-Shift-Enter.
Typ in C5 en kopieer naar beneden:
Code:
=SOM(ALS(F5:L5="a";E5:K5))
 
Een "gewone" sumif volstaat hier ook dacht ik

in C5:
Code:
=SUMIF(F5:L5;"a";E5:K5)
 
Wher,
De moeilijkheid was hier niet WELKE opdracht te gebruiken, maar HOE (nl. 2 verschillende bereiken).
Gelet op het feit dat een goede oplossing pas na 2 uur kwam, was dat waarschijnlijk toch voor menigeen een probleem.
Zoals meestal, zijn er in Excel meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ook mogelijk (naast nog andere oplossingen) in C5:
Code:
=SOMMEN.ALS(E5:K5;F5:L5;"a")
 
Wher, Zapatr,

Bedankt voor de andere mogelijke oplossingen.
Werken inderdaad beide ook en zijn in dit geval ook wat handiger (geen matrixformules).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan