• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM.ALS met wisselend bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcelT88

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2010
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met een stageopdracht voor een bedrijf in Luxemburg, waarvoor ik veel in Excel werk.

Ik heb een probleem en hoop dat iemand met daarbij kan helpen.

Ik wil de gegevens in het bestand uit elkaar trekken en analyseren aan de hand van de som.als functie, en heb deze dus ook al ingevoerd.

Bij de som.als functie is het echter zo dat je een bereik aan moet geven, en omdat de gegevens maandelijks door de accountant aangeleverd worden is het lastig om dat bereik telkens handmatig in te voeren.

Is er een formule die er voor kan zorgen dat het bereik automatisch ingevoerd wordt? Wellicht door het gebruik van het (unieke) bedrijfsnummer in kolom D. De som.als functie heb ik uitgevoerd in de cellen I120 t/m I122, zodat het duidelijk is.

Het bestand staat in de bijlage.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

Alvast bedankt.

Groeten,

Marcel

Bijlagen

Het zou met SOM.PRODUCT kunnen:

Code:
=SOMPRODUCT(($E$2:$E$122=$E$121)*($C$2:$C$122=1)*($I$2:$I$122))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Bedankt voor je hulp.

Ik weet echter niet of dit wel is wat ik zoek, en of ik het probleem wel duidelijk genoeg uitgelgd heb.

In het bestand in de bijlage heb ik de som.als functie uitgevoerd in de cellen I120, I121 en I122, telkens met hetzelfde bereik maar met een andere voorwaarde (1,2 of 3) de voorwaarden staan in kolom C.

Het bereik van de functie die ik nu zelf uitgevoerd heb is van C96 t/m C119, en als aan de voorwaarde voldaan wordt, wordt de optelling gemaakt vanuit de cellen I96 t/m I119.

Ik ben nu op zoek naar een functie die zelf het bereik bepaald aan de hand van kolom D, omdat in die kolom een uniek klantnummer staat.

Ik ben dus niet op zoek naar de formule voor het hele bestand, maar naar een formule die het bereikt bepaald per klant(nummer)

Groeten

Marcel,

Kijk eens naar de oplossing in kolom L en naar invoegen - naam.

Bijlagen

Bedankt rdg1314!

Volgens mij is dat de oplossing waar ik mee verder kan!

MarcelT88,
Misschien de som.als functie in combinatie met dynamische genaamde bereiken (rng en rng2), zie bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik heb beide bestanden bekeken en dus ook gezien dat de oplossingen werken, alleen is het zo dat ik het zelf niet echt snap.

En als ik de oplossing op een andere klant met een ander bereik toe wil passen lukt me dat ook niet.

Kan ik de formule dan in de toekomst wel automatisch uit laten voeren als het een andere klant betreft met een andere bereik?

Grs

Marcel,

Zie blad2: alle klanten en er wordt gezocht in het totale bereik.

Bijlagen

Marcel,

Het bestand in post 6 is ook aangepast, Rob was me net voor.
Maak je keuze in cel N2.

Laatst bewerkt:
Hallo,

In het bijgaande bestand is verder gegaan met het bestand uit post 8.

In dat bestand is het zo dat de functie actief is op 'Blad 1'.

Is het mogelijk om te functie op alle andere tabbladen ook actief te maken? Ik heb het geprobeerd maar kom er niet uit.

In het bestand zijn 12 tabbladen zichtbaar, elk voor één van de maanden in het jaar.

Alvast bedankt.

Marcel

Bijlagen

In het bestand zijn 12 tabbladen zichtbaar, elk voor één van de maanden in het jaar.
Marcel,

Pas de drie namen aan zoals in het voorbeeld voor één is gedaan. Gebruik daarna de formule: =SOM(SOMPRODUCT((reference_jan=$A2)*(test_jan=B$1)*(tva_jan));etc), dus twaalf maal drie gewijzigde namen en twaalf somproducten sommeren.

Bijlagen

• namen aanpassen.jpg
    namen aanpassen.jpg
    43,8 KB · Weergaven: 59
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan